خبرهای داغ:
شهردار تبریز در جمع کارشناسان شهرسازی و معماری با اشاره به افزایش چشمگیر وسعت حریم شهر تبریز در طرح جامع مصوب شهر، بر لزوم برنامه‌ریزی و حفاظت از حریم شهر تاکید کرد.
کد خبر: ۸۸۰۶۰۸۷
|
۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، صادق نجفی خاطرنشان کرد: طبق طرح جامع مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، با الحاق حریم شهر باسمنج به حریم تبریز و همچنین بخش‌هایی از حریم سردرود، حریم شهر تبریز از حدود ۸۰ هزار هکتار به ۱۳۰ هزار هکتار رسیده است.

وی اضافه کرد: این افزایش ۵۰ هکتاری، ظرفیت بسیار ارزشمندی است که در خدمت توسعه تبریز، سردرود و باسمنج است؛ اما در عین حال، تعلل در برنامه‌ریزی در خصوص این حریم‌ها، خسارت‌بار خواهد بود.

شهردار تبریز ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های شهری از هم‌اکنون باید حفاظت از باغات و زمین‌ها و همچنین پیشگیری از ساخت‌وسازهای غیرقانونی را در حریم شهر مورد توجه قرار دهند، در غیر این صورت، خطر بروز حاشیه‌نشینی و برپایی کارگاه‌های غیرقانونی در غرب و شرق تبریز، می‌تواند یک احتمال نگران‌کننده باشد.

دکتر صادق نجفی از حریم شهر به عنوان ظرفیت سرریز جمعیتی آینده یاد کرد و افزود: اگر طبق برنامه‌ریزی های مصوب وزارت کشور، ساخت‌‌وسازی در این حرایم مقرر است، این موضوع باید با تعریف زیرساخت‌های لازم برای احداث شهرک‌ها و محدوده‌های صنعتی مورد توجه قرار گیرد؛ در غیر این صورت نباید منابع طبیعی و باغات حریم شهر، قربانی روند توسعه شهر شود.

وی با تاکید بر این که آینده حریم شهر، موضوعی نیست که تنها با وظایف احصاشده شهرداری به نتیجه برسد، اظهار داشت: مشارکت و آینده‌نگری عموم دستگاه‌های اجرایی در بخش های مختلف زیرساختی، شرکت‌های خدمت‌رسان و حوزه‌های امنیتی، زیست‌محیطی و فرهنگی در این خصوص ضروری است.

شهردار تبریز حاشیه‌نشینی بخش عمده‌ای از شمال شهر را نتیجه ضعف برنامه‌ریزی‌های سه دهه پیش عنوان و یادآور شد:این تجربه ناگوار نباید در دهه‌های آتی در سایر جهت‌گیری‌های توسعه شهر مجدداً رقم بخورد از این رو باید از هم‌اکنون تمهیدات لازم برای توسعه متوزان و منطقی در حریم شهر مد نظر قرار گیرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها