شهرستان گرمی در نقطه صفر مرزی برای رهایی از محرومیت نیاز به راه ارتباطی مناسب دارد
کد خبر: ۸۸۰۶۱۴۷
|
۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲

به گزارش خبر گزاری بسیج از گرمی به نقل از سیفار،شهرستان گرمی در نقطه صفر مرزی برای رهایی از محرومیت نیاز به راه ارتباطی مناسب دارد که در این سالها با وجود وعده هایی برای بزرگراه قفقاز و ایجاد جاده مناسب ترانزیتی، در عمل یک جاده با مشکلات زیاد دارد که جزو جاده های پرحادثه های استان است.
«
علی سلیمی» فارغ التحصیل کارشناسی ارشد «مدیریت پروژه و ساخت» از تهران و مدرس دانشگاه در رشته های عمران و معماری است و اخیرا سرپرستی اداره راه و شهرسازی شهرستان گرمی را برعهده گرفته است برای اطلاع این اداره و فعالیت ها و برنامه پای صحبت های وی می نشینیم.

در رابطه با حوزه کاری خود توضیح دهید؟
در حال حاضر پس از انتزاع مدیریت راهداری از اداره کل راه وشهرسازی حوزه کاری اداره همان شرح وظایف مربوط به راه وشهرسازی به جز وظایف مرتبط با راهداری (نگهداری راه) است. عمده فعالیت اداره راه وشهرسازی شهرستان مربوط به اجرا ونظارت بر پروژه های راه ومسکن ، حوزه املاک وحقوقی،حفاظت از اراضی ملی ،ساماندهی خانه های سازمانی و…است.

در رابطه با جداشدن حوزه کاری راهداری و راه وشهرسازی توضیح دهید؟
مدیریت راهداری یکی از حوزه های هشتگانه مدیریتی اداره کل راه وشهرسازی بود که وظیفه این مدیریت نگهداری راههای حوزه استحفاظی مانند نگهداری ابنیه های فنی راهها، لکه گیری، ترمیم وخط کشی راهها، نصب وتعمیر تابلو وعلائم، گاردریل وچراغ های چشمک زن، عملیات زمستانی (برف روبی)، کانال زنی و حفظ حریم راهها، تیغ زنی وتسطیح راههای شنی وخاکی راههای حوزه استحفاظی است. از ابتدی مهرماه سال جاری مدیریت راهداری با سازمان پایانه وحمل ونقل ادغام و سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای تشکیل شد. در واقع پروژه های راه پس از اجرا توسط اداره راه و شهرسازی برای نگهداری تحویل اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای خواهد شد.

در حال حاضر راه و شهرسازی این شهرستان ساختمان و نیروهای مستقل دارد؟
از لحاظ گستره امور تفکیک فعلاً اداره راه و شهرسازی با نیروها و شرح وظایف مستقل در ساختمان قبلی مستقر است. ساختمان اداری، ساختمان راهدارخانه لنگان و کلیه ماشین آلات و تجهیزات مطابق مصوبه شورای عالی اداری به اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای انتقال یافته است.
در حال حاضر اداره راه وشهرسازی تمامی شهرستان ها با مشکل نبود ساختمان اداری مستقل، وسیله نقلیه، نیروی انسانی کافی مواجه است که مدیر کل پیگیر مسائل و مشکلات مذکور از وزارتخانه هستند.

چه فعالیت هایی امسال در حوزه راه و شهرسازی شهرستان گرمی انجام گرفته است ؟
در حوزه راهسازی ادامه عملیات اجرایی پروژه بهسازی وآسفالت محور رضی- امیرکندی اجرا شد که ۵ کیلومترآن (پس از رفع نواقصات)در مرحله باز گشایی است.
در محور برزند از مسیر سه راهی روستای آقداش تا بعد از ورودی روستای بنه به طول ۳ کیلومتر روکش ماسه آسفالت اجرا شد.
در محور گرمی-بیله سوار در ادامه پروژه لکه گیری و روکش آسفالت محور گرمی–انجیرلو به طول یک و نیم کیلومتر لکه گیری و روکش آسفالت تا سه راهی روستای عدالت قشلاقی اجرا شد.
در حوزه راه های فرعی نیز در محور گرمی– موران حدود یک کیلومتر زیر سازی وآسفالت انجام شد که حدود یک کیلومتر نیز در داخل روستای پرچین سفلی (بعد از مساعد بودن شرایط جوی) آماده آسفالت است. در بخش راه های روستایی نیز حدود ۴ کیلومتر در راه روستای اماسلان –داش دیبی ،دو و نیم کیلومتر راه روستایی ونستانق و ۳ و نیم کیلومتر راه روستایی شکرلو –بابی زیرسازی انجام شده و در مرحله آماده سازی برای آسفالت است.
پل های راه روستایی چونگونش و کریملو – دمیرچیلو هم در سال جاری احداث شد ولی هنوز عبور داده نشده است. در حوزه پروژه های مسکن نیز سقف ساختمان دولت انگوت اجرا و آماده بتن ریزی است. در حوزه املاک و حقوقی این اداره با درخواست از اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان نسبت به تبدیل اسناد دفترچه ای یک هزار قطعه از اراضی دولتی در داخل محدوده و حریم شهر اقدام کرده است که تاکنون به اخذ ۲۰۰ فقره سند تک برگی منجر شده است.
در زمینه خلع ید و رفع تصرف از زمین های دولتی در داخل شهرک ولیعصر و همچنین اراضی واقع در حریم شهر پس از شناسایی متصرفین با تشکیل ۲۵ فقره پرونده اقدام قضایی انجام شد که در حوزه قضایی شهرستان در جریان است.

به نظر شما این فعالیت ها با توجه به وضعیت نامناسب راه های ارتباطی کافی بوده است؟
طبیعتا” این حجم عملیات به نسبت وضعیت موجود راه های حوزه استحفاظی قابل قبول نیست. البته دلیل اصلی کاهش حجم پروژه ها در سال جاری نسبت به سنوات گذشته همان موضوع تفکیک مدیریت راهداری از راه و شهرسازی و دلیل دیگر تامین نشدن اعتبار بوده است. البته در سال جاری فعالیت های مستمر در حوزه های مختلف اداره راه و شهرسازی سابق طبق سنوات قبل انجام شده است.

برنامه های این اداره برای سال آتی چیست؟
در حوزه راهسازی ادامه عملیات بهسازی و آسفالت محوررضی – امیرکندی که ۵ کیلومتر از این پروژه از خروجی شهر رضی تا روستای هفت چشمه پس از ساماندهی میدان خروجی شهر رضی و ایمن سازی محل تقاطع در کیلومتر آخر پروژه محور مذکور باز گشایی خواهد شد.
در جاده قدیم گرمی – لنگان – امیرکندی از کیلومتر هفتم از (مبدأ گرمی) تا بعداز سه راهی تولون به طول ۷ کیلومتر عملیات روکش اسفالت ،۷ کیلومتر در محور گرمی – موران از روستای پرچین سفلی تا بخش زهرا و ۸کیلومتر در محور بنه – انگوت – قره آغاج بهسازی وآسفالت عملیات اجرایی شروع خواهد شد .
در حوزه راه های روستایی نیز بیش از ۱۵روستای شهرستان در مرحله برآورد اولیه و در مرحله ورود به مناقصه است. همچنین پیمانکار دستگاه بازیافت آسفالت برای اولین بار در حوزه استحفاظی شهرستان در محور برزند –گرمی- انجیرلو بیش از ۵ کیلومتر بعد از مساعد بودن شرایط جوی اقدام به آسفالت ریزی خواهد کرد.
در حوزه مسکن ادامه عملیات اجرایی پروژه های ساختمان دولت انگوت و مجتمع فرهنگی هنری گرمی انجام خواهد شد ولی متاسفانه ساختمان معلولان ذهنی و مصلی گرمی ماده ۴۸ شده اند.

برای این پروژه ها ردیف اعتباری مشخص شده است؟
علاوه بر اعتبارات ملی از محل تملک دارائی های شهرستان حدود چهل و سه میلیارد ریال در حوزه راه که بیست میلیارد ریال در حوزه راه های اصلی و فرعی و بیست و سه میلیارد ریال در حوزه راه های روستایی از محل اعتبارات توازن ۱و۲ شهرستان در نظر گرفته شده است. اما متأسفانه در بیشتر پروژه ها با مشکل تخصیص اعتبار مواجه هستیم.

در رابطه با پروژه مجتمع فرهنگی هنری چرا با وجود تکمیل راه و شهرسازی برای افتتاح، این پروژه را تحویل نمی دهد؟
در حوزه مسکن در حال حاضر۴ پروژه در شهرستان شامل مصلی گرمی، مجتمع فرهنگی و هنری، ساختمان معلولان ذهنی و ساختمان دولت انگوت تعریف شده است. مجتمع فرهنگی و هنری برای بهره برداری نیاز به نصب دستگاه هواساز، مبلمان سالن آمفی تئاتر و محوطه سازی با اعتباری بالغ بر ۵میلیارد ریال دارد که در سال جاری ۱۷۰۰میلیون ریال برای این پروژه اعتبار در نظر گرفته شده است.

سایر پروژه های مرتبط با راه وشهرسازی چرا به حالت رکود درآمده اند؟
مشکل اصلی پروژه ها در حوزه های راه و مسکن تأمین نشدن اعتبار یعنی تخصیص آنها است . به لحاظ فنی و اجرایی اداره راه و شهرسازی قبل از تفکیک هم مشکلی نداشته است. در اجرای برخی پروژه ها هم مشکل معارض پیش می آید که این مورد هم از طریق خریداری و یا با همکاری بخشداران و فرماندار مرتفع می شود. در برخی پروژه ها مشکل نبود توانایی پیمانکار به لحاظ فنی و اجرایی و نبود دستگاه و ماشین آلات مکفی جهت اجرای پروژه وجود داشته است که در این مورد نیز سعی بر آن است که از ورود پیمانکاران ناکارآمد در پروژه های آتی شهرستان جلوگیری شود و در این مورد نیز بنده بعد از تصدی سرپرستی اداره اقداماتی را انجام داده ام.

سخن آخر؟
تقدیر و تشکر ویژه دارم از نماینده مردم شریف مغان و فرماندار شهرستان به جهت تلاش ها و پیگیری های مستمر در این حوزه که امید ان داریم با تدابیر مجدانه ایشان گام های اساسی در جهت رشد و تعالی شهرستان برداشته شود.
در حاضر هم در حال مذاکره با پیمانکاران توانمند در سطح استان جهت ورود به حل مشکلات اساسی در حوزه راهسازی سطح شهرستان از طریق نماینده مردم شهرستان و فرماندار هستیم تا بخشی از مشکلات شهرستان در حوزه راه از طریق این پیمانکاران حل شود. همچنین به نوبه خود از زحمات چندین ساله مهندس فرمان در حوزه راه و شهرسازی شهرستان تقدیر و تشکر می کنم. در اخر با استعانت از درگاه خداوند متعال آرزو ی آن دارم که در راستای خدمت رسانی مطلوب به مردم شریف و بزرگوار شهرستان مغان مثمر ثمر باشیم.

ارسال نظرات