خبرهای داغ:
یکی از مراجع تقلید گفت: مداحان و خطبا در بیان اشعار خود به منابع معتبر تاریخی و دینی مراجعه کنند زیرا باید مروج امر به معروف و نهی از منکر باشند.
کد خبر: ۸۸۰۶۳۰۳
|
۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸
مداحان مروج امر به معروف و نهی از منکر باشند/ با مطالب خرافی اصل دین زیر سؤال نرود
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله مکارم شیرازی در جمع جامعه مداحان مشهد و برخی از مداحان قم با اشاره به حدیثی از حضرت محمد (ص) اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند «أکثَرُ مَا تَلِجُ بِهِ أُمَّتِی الْجَنَّةَ تَقْوَی اللهِ وَحُسْنُ الْخُلقِ»، والاترین و ارزشمندترین چیزی که امت من به واسطه آن وارد بهشت می‌شوند تقوای الهی و  خوش‌اخلاقی است.

وی در ادامه خطاب به جامعه مداحان افزود: مداحان باید اشعار و مطالبی را بیان کنند که مروج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باشد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: مداحان به دلیل جایگاه ارزشمندی که در میان عموم جامعه دارند می‌توانند با بهره‌گیری از اشعار معتبر و استناد به کتب نویسندگان مشهور نقش ارشادی و تربیتی در جامعه داشته باشند.

وی ادامه داد: اینکه مداحی در گوشه‌ای از اشعار و بیان خود به مسئله پرهیز از غیبت، تهمت و رباخواری اشاره و با اشعار خود مردم را به سوی خدا دعوت کند، حرکت ارزشمندی است که ذخیره یوم الحساب محسوب می‌شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: امر به معروف و نهی از منکر در لباس مداحی و حتی در لباس عزاداری می‌تواند بسیار کارساز باشد چه بسا کسانی‌که در پای همین منابر و هیئات مذهبی در مسیر درست قرار گرفتند.

استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: یکی دیگر از نکاتی که مداحان باید نسبت به آن توجه داشته باشند آن است که باید اعمال و کردارشان متفاوت‌تر نسبت به افراد عادی باشد و به گونه‌ای رفتار کند تا به عنوان یک الگو برای خویشان و همه کسانی که وی را می‌شناسند باشد؛ وضعیت حجاب و پوشش خانواده، نحو مراوده و تعامل با دیگران همچنین نوع دوستی مواردی است که مداحان باید نسبت به آن عنایت ویژه داشته باشند.

وی با بیان اینکه مداحان باید اشعار و کلامشان وحدت‌آفرین باشد، گفت: در این برهه از زمان نباید کاری کرد که به مقدسات سایر مذاهب توهین شود چرا که نتیجه این مسائل بروز جنگ‌های داخلی بین مسلمانان و ریختن خون شیعیان مظلوم در اقصی نقاط دنیاست.
ارسال نظرات
پر بیننده ها