قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی گفت: نرخ موالید استان 15.1 در هر هزارنفر است که با توجه به کاهش رشد موالید جمعیت استان به سمت سالمندی در حرکت است تا جایی که دومین استان سالمند کشور است.
کد خبر: ۸۸۰۶۴۹۱
|
۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ تقی رستم‌وندی پیش از ظهر امروز در نشست کارگروه امور اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی که با حضور مسئولین کشوری در اراک برگزار شد با اشاره به اینکه هدفگذاری از نهاد خانواده، حساس کردن جامعه نسبت به آسیب‌های اجتماعی، ارتقای فرهنگ عمومی و آگاهی بخشی به جامعه در برنامه ششم توسعه به خوبی مدنظر قرار گرفته است، گفت: باتوجه به گزارشات ارائه شده از سوی مسئولین استان مرکزی و آسیب‌های شناسایی شده در استان می بایست یک بسته اقدامات فوق العاده طراحی شود.

وی افزود: این بسته فوق العاده کلید واژه‌ای است که مقام معظم رهبری در سال جاری نسبت به آن تاکید کردند و لازمه آن فراتر رفتن از اقدامات جاری نهادها و دستگاه‌های اجرایی است. یکی از معیارهای اقدامات فوق العاده از سوی مقام معظم رهبری سرعت بخشیدن به تحقق طرح ها بیان شده است.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی تصریح کرد: آمار استان مرکز در بحث اسیب‌های اجتماعی درخور تامل است چراکه در بحث تصادفات این استان نسبت به جمعیت رتبه دوم را در تلفات جانی دارد و آمار فراوانی تلفات رتبه 12 را به خود اختصاص داده است.

رستم‌وندی با اشاره به اینکه سالانه 500 نفر در جاده‌های درون شهری و بیرون شهری کشته می شوندف گفت: همچنین 11 هزار نفر مصدوم ناشی از تصادفات را سالانه در این استان شاهدیم از این‌رو به منظور کاهش تلفات چشمگیر جاده‌ای می‌طلبد که در برنامه ششم توسعه اقداماتی در راستای کاهش سالانه 10 درصدی میزان تلفات انجام دهیم.

وی با اشاره به سه شاخص مهم در آسیب‌های اجتماعی افزود: این استان در نرخ موالید، طلاق و ازدواج وضعیت مناسبی ندارد چراکه در شاخص ثبت ازدواج رتبه 29 کشوری را به خود تخصیص داده که یعنی در انتهای جدول در کنار استان‌های مازندران و گیلان قرار دارد.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی تصریح کرد: نرخ موالید استان 15.1 در هر هزارنفر است که با توجه به کاهش رشد موالید جمعیت استان به سمت سالمندی در حرکت است تا جایی که دومین استان سالمند کشور است.

رستم‌وندی با ابراز تاسف از اینکه در نرخ طلاق استان مرکزی آمار بالایی دارد، گفت: در بحث طلاق طلاق این استان جزو 5 استان با شاخصه‌های بالای است و شهرستان‌های آشتیان و دلیجان هم بیشتر آمار ثبت طلاق را به خود اختصاص داده‌اند که باید به این مهم توجه ویژه‌ای داشت.

وی با تاکید بر ضرورت تبلیغات و اجرای راهکارهای تشویقی و ترغیبی گفت: باید ضمن فرهنگ سازی و ترویج ازدواج های دانشجویی و مشارکت خیرین در این زمینه شاهد افزایش ثبت ازدواج در استان مرکزی باشیم.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی تصریح کرد: یک‌سوم زندانیان استان در ارتباط با جرایم موادمخدر، 33 درصد مجرمین موادمخدر، 23 درصد سارقین، 14 درصد جرایم علیه اشخاص شامل می شود.

رستم‌وندی با بیان اینکه در بحث جرایم علیه افراد و خشونت استان در وضعیت خوبی نیست، گفت: در بحث جرایم علیه اشخاص استان رتبه 17 کشور است که با توجه به جمعیت استان این آمار بالا بوده و در این زمینه دغدغه وجود دارد.

وی افزود: در بحث آسیب‌های اجتماعی نظیر کودکان کار و تکدی‌گری اقدامات خوبی در استان شده است همچنین پوشش‌های حمایتی در مورد زنان سرپرست خانه افزایش یافته است.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی تصریح کرد: برای حاشیه نشینان شهرستان ستاد بازآفرینی تشکیل شده که می بایست سرعت اجرایی اقدامات این ستاد افزایش یابد.

رستم‌وندی با بیان اقدامات انجام شده در حوزه طلاق گفت: فعالیت کانون زندگی پایدار در حوزه طلاق مثمر ثمر بوده و معاونت اجرایی استان در تهیه اسناد و برنامه‌ریزی‌های منسجم فعال و موفق عمل کرده است؛ کانون زندگی پایدار که نمونه آن در شیراز وجود دارد اقدام موثری است که نتایج آن تا دو سال اینده مشهود خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی رتبه 4 جمعیت دانشجویی کشور را دارد، گفت: بایستی پدیده نوآوری اجتماعی را فعال کنیم و از ظرفیت جمعیت دانشگاهی و نوآوری اجتماعی در کاهش آسیب‌های اجتماعی بهره بگیریم.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی تصریح کرد: 18 درصد سمن‌های استان در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات