فرماندار زهک طرح های اقتصاد مقاومتی را بهترین راهکار برای مقابله با خشکسالی عنوان کرد و گفت: توسعه مشاغل اقتصادی در روستاها می تواند نقش بسزایی در جلوگیری از مهاجرت های بی رویه به شهر دارد
کد خبر: ۸۸۰۷۰۳۱
|
۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج ازاستان سیستان وبلوچستان به نقل از عصر هامون، رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکیدات فراوانی در زمینه اقتصاد مقاومتی دارد، به طور مثال ایشان در دیدار با نخبگان و دانشجویان بسیجی مدال آور دانشگاه شریف که 13دی ماه جاری انجام شد به سخنان یکی از نخبگان علمی درخصوص اقتصاد مقاومتی اشاره کردند و فرمودند: اقتصاد مقاومتی یک اندیشه‌ی تجربه‌شده در دنیا است و فقط اختصاص به ما ندارد.
ایشان چگونگی بهره‌برداری از اقتصاد مقاومتی را منوط به اهداف کشورها دانستند و افزودند: جدای از نحوه‌ جهت‌گیری و بهره‌برداری، این موضوع که اقتصاد مقاومتی، کشور را در برابر تکانه‌های گوناگون جهانی اعم از بدخواهانه یا غیر بدخواهانه حفظ خواهد کرد یک اصل پذیرفته‌شده است.
رهبر انقلاب اسلامی دلیل پیشرفت‌های علمی و صنعتی آمریکا در ۱۵۰ سال گذشته را، به‌کارگیری اقتصاد مقاومتی دانستند و خاطرنشان کردند: البته آمریکایی‌ها این اندیشه را در جهت مادی‌گری و پول به‌کار گرفتند اما همین تجربه‌ی پذیرفته‌شده‌ی جهانی را می‌توان با جهت‌گیری متعالی‌تری به‌کار گرفت.
بنا به تعریف برخی از اقتصاد دانان از اقتصاد مقاومتی، این نوع اقتصاد معمولاً در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده یک کشور قرارمی گیرد که منفعل نبوده و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه، ایستادگی کرده و سعی درتغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی سازی آن براساس جهان بینی و اهداف دارد.
برای تداوم این نوع اقتصاد، باید هرچه بیشتر به سمت محدودکردن استفاده از منابع نفتی و رهایی از اتکای اقتصاد کشور به این منابع حرکت کرد و توجه داشت که اقتصاد مقاومتی در شرایطی معنا پیدا می کند که جنگی وجود داشته باشد و در برابر جنگ اقتصادی و همچنین جنگ نرم دشمن است که اقتصاد مقاومتی معنا پیدا می کند.
در این راستا پایگاه خبری عصرهامون اقدام به بررسی روند اجرای سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در 29بهمن ماه 1392 تاکنون و لزوم بهره گیری از آن در شهرستان زهک کرده است.

ورود به طرح های اقتصاد مقاومتی، راه رهایی از مشکلات خشکسالی
فرماندار زهک در این زمینه به خبرنگار اقتصادی عصرهامون گفت: ورود به طرح های اقتصاد مقاومتی و اجرای آن در منطقه سیستان، بهترین راهکار ممکن برای مقابله و مبارزه با مشکلات خشکسالی می باشد که قریب به دو دهه است که مردم را رنج می دهد.
جمشید رخشانی نسب با اشاره به روستایی بودن اکثر جمعیت سیستان و بلوچستان، افزود: یکی از مهمترین عواملی که می تواند در توسعه مباحث کلی در روستاها نقش چشمگیری داشته باشد بحث توسعه اقتصادی ساکنین روستایی است که علاوه بر درآمد زایی فردی باعث توسعه سریع اشتغالزایی و درآمدی در روستاها خواهد شد.
وی ادامه داد: توسعه مشاغل اقتصادی در روستاها می تواند نقش بسزایی در جلوگیری از مهاجرت های بی رویه به شهر ایجاد کند و حتی در پاره ای نیز می تواند زمینه ساز مهاجرت معکوس در روستاها باشد.
فرماندار زهک با اشاره به دغدغه های رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در خصوص بیکاری و اشتغال گفت: اگر مدیری بتواند در مسائل اقتصادی نقش آفرینی کند خود به خود در مباحث سیاسی و اجتماعی نیز می توان آثار آن را مشاهده کرد.
وی با اشاره به توانمندی مردم زهک، تاکید کرد: بیشترین قابلیت این شهرستان در بخش کشاورزی و دامداری است که باید مشکلات و مسائل موجود بر سر راه رونق و توسعه این بخش، به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برطرف هموار شود و مسئولان نیز باید در این زمینه همکاری لازم را انجام دهند.
وی در پایان خواستار حضور و فعالیت بیشتر مردم در زمینه طرح های اقتصاد مقاومتی شد و گفت: در سالهای اخیر شاهد اجرای پروژه های متنوعی در قالب طرح های اقتصاد مقاومتی در شهرستان زهک هستیم.

اجرای 48طرح اقتصاد مقاومتی در زهک
مسئول بسیج سازندگی زهک نیز در این خصوص گفت: از ابتدای امسال تاکون 48طرح اقتصاد مقاومتی در سطح این شهرستان تسهیلات خود را دریافت کرده و به فعالیت مشغول شده اند.
صفر خاکسفیدی در گفت و گو با خبرنگار عصر هامون با اشاره به روند رو به رشد ورود به عرصه های اقتصاد مقاومتی در زهک، افزود: این طرح ها شامل بخش های پرورش زنبور عسل، دامداری، پرورش شتر مرغ و مرغ و دام بومی، کشاورزی و غیره می شوند.
وی ادامه داد: طرح های اقتصاد مقاومتی راهکاری مناسب برای تامین معیشت خانواده ها به شمار می آید و با توجه به خشکسالی های منطقه، بهتر است مردم سیستان که بیشتر آنها دارای شغل کشاورزی و دامداری بوده اند، به عرصه های اقتصاد مقاومتی ورود پیدا کنند.
این مقام مسئول در خصوص حمایتهای بسیج سازندگی از کار آفرینان و فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: اعطای تسهیلات کم بهره، آموزش و مشاوره، همکاری و مشارکت در اجرای طرح ها و راهنمایی فعالان این بخش از جمله فعالیت های بسیج سازندگی می باشد.
وی به دیگر فعالیت های بسیج سازندگی در زهک اشاره و تاکید کرد: در این شهرستان اردوهای جهادی یک روزه صالحین، سه، هفت و ده روزه جهادی برگزار می شود و فعالیت های مختلف فرهنگی، عمرانی و اجتماعی را انجام می دهند.
خاکسفیدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 5خانه محروم در دست ساخت و 10خانه دیگر نیز در دستور کار قرار گرفته است.
ارسال نظرات