ظهره‌وند گفت: اوباما در تازه‌ترین موضع‌گیری خود ایران را تهدید غیرمعمول و فوق‌العاده علیه امنیت ملی امریکا و دنیا معرفی کرده که این نشان‌دهنده این است که به هیچ عنوان مسئله ایران هراسی کاهش پیدا نکرده است.
کد خبر: ۸۸۰۷۱۹۴
|
۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
ابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در ایتالیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج با اشاره به تمدید فرمان اجرایی برقراری وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران توسط اوباما گفت: اوباما در تازه‌ترین موضع‌گیری خود ایران را تهدید غیرمعمول و فوق‌العاده علیه امنیت ملی امریکا و دنیا معرفی کرده که این نشان‌دهنده این است که به هیچ عنوان مسئله ایران هراسی کاهش پیدا نکرده است.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا در واکنش به اظهارات کمالوندی سخنگوی انرژی اتمی مبنی براینکه آمریکایی‌ها در نشست کمیسیون برجام متعهد شدند از آثار تمدید تحریم‌های 10 ساله علیه ایران جلوگیری کنند گفت: اینکه آنها وعده دادند که تحریم‎ها موثر نباشد برمی‌گردد به آن مسئله توقف تحریم‌های ثانویه هسته‌ای که رئیس جمهور امریکا معمولا این را 120 روزه یا 180 روزه تمدید کرده است و الان نیز اوباما تا فرصت باقی مانده و رفتنش از کاخ سفید می‌تواند این اقدام را نیز انجام دهد؛  رئیس جمهور جدید امریکا نیز می‌تواند پایبند به این اقدام(بی تاثیر کردن تحریم‌ها) هم نباشد، بنابراین به این نتیجه می‌توانیم برسیم که تحریم‌های ثانویه در موضوع ایران نمی‌تواند با از دست دادن ظرفیت‌های هسته‌ای حل و فصل شود، چرا که تحریم‌های ثانویه صنعت نفتی را که منشا درآمد ایران است را هدف‌گیری کرده که در این مورد بخشی از این درآمد که مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران است تفکیک می‌شود.


اظهارنظرها درباره تعهد امریکا نسبت به بی‌اثر کردن تحریم‌ها آدرس غلط است
 
این دیپلمات باسابقه کشورمان در ادامه بابیان اینکه کماکان صنعت نفت ما در تیررس اهداف امریکایی‌هاست تاکید کرد: کماکان مسئله تحریم‌های ثانویه به‌طور متوسط  روی ایران متمرکز شده و گفتن اینکه تحریم‌ها موثر نخواهد بود یک آدرس غلط است چراکه مشکلات ما همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند،چرا که ماهیت سند برجام به‌گونه‌ای است که پیش بینی نشده شکایت ما هم به فرجامی برسد و ما در یک حالت بسیار حادی قرار داریم که با سرکار بودن دموکرات‌ها می‌شد این پروژه را  به نحوی مدیریت کرد اما الان تغییر در حکومت واشنگتن، دور جدیدی از چالش را می‌تواند برای ما داشته باشد، برای اینکه دموکرات‌ها الان به جمهوری خواهان این مسئله را تفهیم کرده‌اند که ظرفیت برجام ظرفیت بالایی است و نمی‌شود زیر میز برجام زد، چراکه این کار به ضرر امریکاست و موضع‌گیری تیلرسون نیز ناظر بر این است که چشم جمهوری خواهان درحال باز شدن به این مسئله است که دولت قبل چه دستاورد بزرگی را توانسته برای امریکایی‌ها به دست بیاورد لذا قطعا آنها سعی می‌کنند از ظرفیت‌های برجام در خصوص حفظ فشارها بر روی ایران در حوزه‌های دیگر استفاده کنند همان‌طور که دموکرات‌ها انجام می‌دادند، بنابراین ما در یک حالت حاد و دشواری قرار داریم که باید چاره اندیشی جدی صورت گیرد.

 سفیر اسبق ایران در ایتالیا در ادامه واکنش به اظهارات کمالوندی بابیان اینکه این‌گونه شعارها برای ما افاقه نخواهد کرد بیان داشت: این‌گونه اظهارات و این آدرس غلط شاید بتواند برای جریانی تا رسیدن به انتخابات 96 کمک کند که افکار عمومی را کماکان در حیرت نگه دارد تا بتوانند در انتخابات 96 از آن بهره‌برداری کنند، اما واقعیت این است که اهمیت این موضوع فراتر از مسئله انتخابات و سرنوشت جناح‌هاست بلکه سرنوشت ملت و امنیت ملی در گروی آن است لذا باید مسئله را در یک رویکرد کارشناسانه ساده‌سازی کرده و شفافیت لازم را در ظرفیت‌های برجام و در تهدیدات برجام ایجاد کنیم و در این راستا از اتخاذ مواضع جناحی و حزبی که بتوانیم از رهگذر آن راه مفری پیدا کنیم، اجتناب شود و ذات و ماهیت برجام را به‌خوبی بشناسیم و تبیین کنیم که قطعا از دل این شفافیت راهکار مناسب به دست خواهد آمد که متاسفانه تا الان این اتفاق نیفتاده است.

دیپلماسی قاجاری وزارت خارجه!

ظهره‌وند درباره نشست کمیسیون مشترک برجام نیز بابیان اینکه در این نشست هیچ اعتراضی نسبت به امریکایی‎ها صورت نگرفته است تاکید کرد: باید این عهد و پیمان امریکا را در برجام ببنیم و در قول و قرار و گعده‌های پشت پرده نمی‌توانیم از آنها عهد و پیمان بخواهیم، برجام هم که چنین ظرفیتی را آماده نکرده است و اگر مذاکره کنندگان ما روی اعتراض خود سماجت و پافشاری کنند، خود موضوع نهایتا به شورای امنیت احاله خواهد شد و احاله شدن موضوع مترادف است با بازگشت 6 تحریم‌های قطعنامه یعنی بازگشت سیستم ماشه.

این دیپلمات باسابقه کشورمان در خاتمه با اشاره به اعتماد مذاکره کنندگان به قول امریکایی‌ها گفت: این مسئله نشان می‌دهد که مذاکره کنندگان ما و در رأس آن آقای ظریف در آن ترازی که لازم است نتوانسته پرونده را مدیریت کند و دیپلماسی او مبتنی بر یک دیپلماسی کاملا احساسی و سنتی و  فاقد آن رویکردهای علمی و کارشناسی شده است که اگر از آن مسیرهای کارشناسی کار دنبال می‌شد هرگز ما به این مهلکه نمی‌رسیدیم و این روند در رده‌های پایین‌تر نیز مشاهده می‌شود که دوره این نوع دیپلماسی شاید بتوان گفت که دهه‌هاست گذشته و بعد از جنگ جهانی دوم ما چنین دیپلماسی که می‌توان از آن با عنوان دیپلماسی قاجاری نام برد، نداشتیم که وزارت خارجه ما آن را در پیش‌گرفته است و کشوری چون روسیه و کشورهای دیگری که در منطقه می‌شناسیم چنین رویکردی را نداشته‌اند که باید جلوی این نوع دیپلماسی را گرفت.

ارسال نظرات