دکتری علوم تربیتی و استاد دانشگاه در گفتگو با «بسیج» مطرح کرد

تغییر زیر پوستی فرهنگ جامعه با شبکه های ماهواره ای

دکتر دانیال داودی گفت: در ایران نه تنها راه جایگزینی برای مبارزه با این آسیبهای فرهنگی ناشی از ماهواره و شبکه های اجتماعی اندیشیده نشده است.
کد خبر: ۸۸۰۷۳۶۶
|
۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷
دکتر دانیال داودی راد دکتری علوم تربیتی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج گفت: قصد تکرار عباراتی چون تهاجم فرهنگی به جوانان و جمع آوری دیشهای ماهواره ایی و تبلیغ فرهنگ غرب و حمله به فرهنگ اصیل اسلامی و غیره ....... را ندارم .

داوودی افزود: باید در مورد واقعیتی صحبت کنیم که همه در حال ابتلا به آن هستن . در کل جهان تقریبا ۳۲هزار شبکه ماهواره تلویزیونی فعال وجود دارد ، و از این میان حدود ۱۸ هزار شبکه تلویزیونی را در آسیا و فضای ایران فعالند، و از این تعداد حدود ۲ هزار شبکه را با دیش‌های معمولی و با کیفیت بالا می توان در ایران بصورت رایگان دریافت کرد. و از این تعداد ۱۶۰ ماهواره فضای ایران را پوشش می‌دهند. و فقط برای فارسی‌زبانان و خصوصاً ایرانی‌ها برنامه تولید و پخش می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد، در بین این شبکه‌ها ۸۰ درصد کانالها به صورت شبانه روزی در حال پخش موسیقی، کلیپ، رقص، آهنگ‌های درخواستی و کنسرت و اخبار سیاسی و ضد دینی و فیلمهایی با مضامین خشونت و خیانت و ازادیها و بی بندبار هستند.

این اشتاد دانشگاه با بیان اینکه  این در حالیست که بیشترین تاثیر شبکه های اجتماعی بر افراد جوامع و کشورهاییست که دارای بیشترین قوانین مهارکننده بجای راهکارهای جایگزیند میباشد تاکید کرد: که ایران نیز در زمره این کشورها قرار میگیرد . عدم وجود فیلم و سریالهای جایگزین در صدا و سیما و عدم تفاهم مسئولین فرهنگی در مورد موسیقی ٔ مد و لباس و غیره .... و امکان دسترسی سهل و آسان افراد جامعه به شبگه های ماهواره ای ذکر شده باعث وجود تعارضات اخلاقی و دینی و سیاسی در نسل جوان شده که اگر راهکاری اساسی برای آن در نظر گرفته نشود موجب فروپاشی نرم و آهسته اخلاقی در میان افراد و خانواده ها خواهد شد.

وی تصریح کرد: شاید ابتدایی ترین مثال این باشد که اگر شما در صفحه تلویزیون فردی را در حال غذا خوردن ببینید نا خودآگاه احساس گرسنگی کرده و تصمیم به غذا خوردن می گیرید. حال اگر غذایی برای خوردن وجود نداشته باشد فرد از ادامه تماشای تلویزیون دست برنمیدارد و به دنبال راهکاری میگردد تا خود را سیر کند . البته برداشتها از ماهواره به پارامترهایی چون سن . تحصیلات . جنسیت . و میزان هوش افراد بستگی دارد اما فراموش نکنیم این شبکه ها هم اکنون در اختیار همه این گروههای جامعه قرار دارند نه عده ای خاص.

داوودی با اشاره به اینکه حال تصور کنید دیدن تصاویر مستهجن و سهل انگاشتن خیانت در خانواده ها و رواج آزادیهای جنسی و غیره چه بر سر افکار . ذائقه . فرهنگ و مذهب افراد جامعه میاورد اظهار کرد: تکرار هر عملی موجب عادت به آن عمل و در درازمدت تبدیل به فرهنگ میشود همانگونه که میتوان در یک جامعه از طریق رسانه قوی صدا و سیما عادت به مطالعه و ورزش را با تکرار به فرهنگ کتابخوانی و ورزش تبدیل نمود . دیدن انحرافات جنسی و خیانت در خانواده و بی بندوباری نیز با تکرار و دیدن تبدیل به عادت و در درازمدت به فرهنگ جامعه تبدیل خواهد شد . در اینجا فرهنگ غنی گدشته و کهن که که از طریق کتاب و سینه به سینه از طریق خانواده ها منتقل میشود دیگر کمرنگ میشود و کمکی نمیکند .

وی خاطر نشان کرد: دیدن این شبکه ها برای افراد و خانواده ها در سایر کشورهای اروپایی و امریکایی که با چنین فرهنگی رشد کرده اند و دارای ارزشها و آزادیهای متفاوتی هستند به مراتب آثار مخرب کمتری به همراه خواهد داشت .و از انجا که زن در جامعه اولین تربیت کننده انسان به حساب میآید استفاده از زنان به عنوان اهرمی کلیدی در اشاعه فرهنگ و تربیت جامعه در دستور کار قرار میگیرد . تخریب چهره زن و سو استفاده از زن و به ابتذال کشیدن آن به بهانه عدم داشتن آزادی و عدم حقوق برابر با مردان و فمنیست کردن آنان و غیره وغیره ..... اساسی ترین قدم در راه تغییر فرهنگ یک جامعه به شمار می رود . و وقتی سر منشا تغییر کند کار تمام است . وقتی ما میتوانیم با فرهنگ سازی از طریق رسانه ها و پخش فیلم سریال وتبلیغات هدف دار زن ایرانی قدیم را اشپزخانه به سمت وزارت و کالت و مدیریت کلان مملکتی برسانیم و این را در جامعه تبدیل به یک ارزش نماییم .پس چرا غافلیم که شبکه های ماهواره ایی و اجتماعی هم میتوانند زن را به درجه فمنیستی و احساس برتری و مبارزه با مردان و ابتذال و غیره و غیره...... بکشانند زنانی که قرار است مردان و زنان آینده هر جامعه را تربیت نمایند .

این استاد دانشگاه تشریح کرد: چندی پیش وزارت ورزش و جوانان نتایج پژوهشی را منتشر کرد که نشأٰن می داد بی اخلاقی زوج ها اصلی ترین دلیل طلاق در ایران است. پیش از آن نیز اخباری منتشر شد که طلاق را با قاطعیت به ارضا نشدن نیازهای جنسی زوج ها ربط می داد و میزان شیوع آن را 50 درصد اعلام کرد.

وی یاد اور شد: افزایش سن ازدواج در میان جوانان به بهانه مشکلات مالی و ..... امار بالای دختران فراری از شهرهای کوچک و روستاهها به بهانه نداشتن آزادی فردی در خانواده و طلاقهای عاطفی و خیانتهای جنسی بین خانواده ها و آمار روز افزون طلاق زنگ خطر ایران را به صدا درآوره است

 این استاد دانشگاه با بیان اینکه در ایران نه تنها راه جایگزینی برای مبارزه با این آسیبهای فرهنگی ناشی از ماهواره و شبکه های اجتماعی اندیشیده نشده ؛ تصریح کرد: بلکه جمع آوری ماهواره ها – و راه اندازی گشت ارشاد تنها راه حل بود . که ظاهرا نه تنها مرهم و درمان نبوده بلکه دافعه ای نیز ایجاد کرده که افراد جامعه برای ارضائ ذاعقه اکتسابی خود از ماهواره ها به سراغ شبکه های اجتماعی آزاد و بدون کنترلی چون : فیس بوک – تلگرام – بیتاک و ...... غیره روی آورند . که این شبکه ها را در ایران بر خلاف سایر کشورها به شبکه ها و اهرمی اساسی برای انتشار بی بند باری و آزادیهای جنسی و اظهار نظرهای سیاسی و مذهبی تبدیل کرده است. که البته اوضاع این شبکه های اجتماعی در کشورهای عربی نیز به مراتب بدتر از ایران میباشد

وی با اشاره به اینکه وقتی به بهانه نریختن قبح قضیه از مطرح کردن واقعیتی تفره میرویم نتیجه عدم درمان زخم و تبدیل آن به سرطان می باشد، گفت: عدم قوانین و مقررات جایگزین و وجود قوانین کنترلی به بهانه مصلحت جامعه و نادیده گرفتن واقعیت شیوع مشکلات فرهنگی در جامعه و عدم وجود مراکز اضای جنسی برای افرادی که موقعیت ازدواج ندارند . نوعی بیماری خزنده به نام هیزی و بی تفاوتی را در جامعه نشر داده است که در حال گسترش میان افراد و خانواده ها شده است . متاسفانه شغل جایگاه اجتماعی و مذهب افراد نیز مانع ابتلا افراد به این بیماری نمی شود و فقط باعث میشود برای حفظ ظاهر و ابرو و جایگاه خود و سر پوش گذاشتن بر بیماری خود نقش بازی کنند و دوچهره متفاوت از خود نشان دهند. که چهره واقعی و افکار و عقاید اکتسابی و بیمارگونه انان را میتوان در شبکه های اجتماعی آزاد دید .

این کارشناس افزود: به نظر می رسد وقت آن است که برای حفظ فرهنگ . کار فرهنگی انجام دهیم و بدون فشار از طریق نیروهای نظامی و انتظامی برای کنترل جامعه از ابتلا به این بیماری که باعث میشود بیماران مسخ شده جامعه با کمک رسانه های ماهواره ای این عمل نیروی انتظامی را نوعی مهار آزادی و فردی و تحجر ترجمه کنند و مجددا به خورد افراد جامعه بدهند . از محققان فرهنگی و روانشناسی و علوم تربیتی کمک بگیریم تا راهکارهای اساسی برای برون رفت از انتشار این بیماری را تدوین و در جامعه اجرا نماییم.

ارسال نظرات