کارشناس امور کودکان و نوجوانان و فضای مجازی در گفتگو با «بسیج» مطرح کرد

ماهواره و فضای مجازی مختل کننده شکل گیری شخصیت جوانان

فرامرزی گفت: با امکانات و گزینه ‏هاى فراوانى که رسانه‏ هاى عمومى از جمله اینترنت در اختیار جوانان مى‏گذارند، آنان دائماً با محرک‏ هاى جدید و انواع مختلف رفتار آشنا مى ‏شوند.
کد خبر: ۸۸۰۷۳۷۱
|
۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲

محمود فرامرزی کارشناس امور کودکان و نوجوانان و فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج با اشاره به بحران هویت و اختلال در شکل گیری شخصیت جوانان و نوجوانان در فضای مجازی گفت: عناصر سه گانه هویت، یعنی: شخص، فرهنگ و جامعه، هر یک در تکوین شخصیت فرد نقش مهمى را ایفا می کنند. هویت شخصى، ویژگى بی همتاى فرد را تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه هویت اجتماعى در پیوند با گروه‏ ها و اجتماعات مختلف قرار گرفته و شکل گیری آن، متأثر از ان است، یاد اور شد: در نهایت، هویت فرهنگی، برگرفته از باورهایی است که در عمق وجود فرد به واسطه تعامل او با محیط پیرامون و آموزه‌های آن، از بدو تولد تا کهنسالی جای گرفته است.

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه از آن جا که فضای سایبری، صحنه ای فرهنگى و اجتماعى است که فرد خود را در موقعیت ‏هاى متنوع، نقش‏ ها و سبک‏ هاى زندگى قرار مى دهد، خاطر نشان کرد: تمام این ها خود زمینه ای است برای آسیب پذیری شخصیت کاربر که در نتیجه، موجب چند شخصیتی شدن کاربر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در فضای سایبر بیش از آن که هویت ظاهری فرد مطرح گردد، درون مایه‌های افراد بروز می‌کند، تاکید کرد: هر کس در صدد بیان اندیشه‌ها و علاقه مندی‌های خویش است. مطرح نشدن هویت شخصی و مشخصات فردی در اینترنت موجب تقویت شخصیت‌های چندگانه و رشد و استحکام آن می‌گردد. جوانان در این محیط از آسیب پذیری بیشتری برخوردارند و به ویژه در دورانی که هویت آنان شکل می‌گیرد، این خطر پر رنگ تر می‌شود.

فرامرزی با بیان اینکه با امکانات و گزینه ‏هاى فراوانى که رسانه‏ هاى عمومى از جمله اینترنت در اختیار جوانان مى‏گذارند، آنان دائماً با محرک‏ هاى جدید و انواع مختلف رفتار آشنا مى‏شوند، تصریح کرد: چنین فضایى هویت نامشخص و پیوسته متحولى را میآفریند، یعنی اینترنت یک صحنه اجتماعی است که فرد را در موقعیت های متنوع نقش ها و سبک های زندگی، قرار می دهد و از آن تأثیر می پذیرد.

وی در پایان تشریح کرد: عمده ترین منابع خانواده، رسانه های گروهی، مدرسه و گروه همسالان است. از این میان رسانه های گروهی با توجه به گستره نفوذ و فراگیری آن اهمیت ویژه ای یافته اند. گسترش تلویزیون های ماهواره ای موجب شده است شکل گیری نظام شخصی و هویت افراد تحت تأثیر عوامل متعدد و گاه متعارض قرار گیرد.

ارسال نظرات