نگاهی به نادیده گرفتن یک فیلم مهم و استراتژیک در فجر انقلاب

آقای ایوبی! «امپراطور جهنم» حمایت‌ می‌خواهد نه آثار ضدنظام

پرویز شیخ‌طادی و محمدخزاعی، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «امپراطور جهنم» که بنا بود در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم فجربه نمایش درآید،با نگارش نامه‌ای سرگشاده به ایوبی انصراف خود را در جشنواره فجر اعلام کردند.
کد خبر: ۸۸۰۷۵۰۵
|
۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج ، پرویز شیخ‌طادی و محمد خزاعی، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم استراتژیک «امپراطور جهنم» که بنا بود در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید، با نگارش نامه‌ای سرگشاده به ایوبی انصراف خود را از حضور در جشنواره فجر اعلام کردند. این اتفاق تأسف‌آمیز که منبعث از نگاه دگم و نوک‌دماغی هیئت انتخاب آثار جشنواره سی و پنجم فیلم فجر است درحالی است که طی روزهای اخیر رسانه‌های عربی وابسته به جریانات وهابی و صهیونیستی از ساخت این فیلم ابراز نگرانی و وحشت کرده‌اند.

از روزی که تیم حجت‌الله ایوبی، متشکل از افرادی عمدتاً با پیشینه سیاسی و غیرفرهنگی بر جایگاه مهم و بسیار حساس، استراتژیک و فرهنگی ریاست سازمان سینمایی و بخش‌های تابعه تکیه زدند، اغلب افرادی که سابقه تنفس در فضای فرهنگی و سینمایی کشورمان ولو به اندازه یک بازه زمانی کوتاه را داشتند نسبت به این انتصابات ایام خوب و آوانگاردی برای حوزه سینما متصور نبودند. ایوبی که بیشترین وجه پرونده فعالیت و کاری‌اش مشحون از تحرکات و پیشینه سیاسی است تا فرهنگی، از روز اول حضورش تا لحظه نگارش این متن هیچ برنامه، استراتژی و رویکردی برای افق و آینده سازمان تحت مدیریتش ارائه نکرده است. این در حالی است که در حوزه سخنرانی و انتشار پیام و متن در فضای مجازی حضور فعالانه و بسیار پررنگی داشته است.لفاظی و بازی با کلمات شاید بیشترین و مهم‌ترین هنر سیاسیون حاکم بر عرصه فرهنگ و هنر کشورمان باشد که از آن جمله بهره‌کشی از لفظ قانون و تابع خرد جمعی بودن بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

هر جایی که منافع سیاسی و جناحی و حتی رفاقتی ایجاب می‌کند دیگر دموکراسی و خرد جمعی و قانون محلی از اعراب ندارد. بهترین شاهد مثال در این زمینه دور زدن شورای پروانه ساخت توسط شخص ایوبی با دادن به زعم خودش حکم حکومتی به یک فیلمساز معلوم‌الحال است که سابقه فیلمسازی ضدنظام و قانونش نقل محافل هنری و غیرهنری است. البته بعد از صدور حکم حکومتی از سوی ایوبی همان فیلمسازی که به‌خاطرش قانون، خرد جمعی و مابقی الزامات دموکراتیک زیر پا گذاشته شد بنا بر اعلام شخص رئیس سازمان سینمایی، فیلمی ساخت که با فیلمنامه و سیناپس اولیه‌ای که مشمول حکم حکومتی شده بود تفاوتی بسیار زیاد داشت.

تأسف‌انگیز اینکه فیلمی در تراز سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی و البته به معنای واقعی کلمه استراتژیک، مانند «امپراطور جهنم» که از هر نظر همراستا و همگون با رویکرد انقلابی کشورمان که منبعث و نشئت گرفته از منطق اسلام ناب است، از سوی داوران جشنواره فیلم فجر دولت یازدهم اثری تاریخ مصرف گذشته و غیرقابل قبول اعلام و از پذیرش آن در جشنواره فیلم فجر انقلاب سر باز می‌زنند!

نکته قابل تأسف اینکه شخص جناب رئیس سازمان و دبیر جشنواره - به گفته دست‌اندرکاران فیلم «امپراطور جهنم» - از این اثر تعریف و تمجید کرده و آن را اثر خوب و قابل اثر خوانده‌اند! از آنجایی که تهیه‌کننده و کارگردان اثر از فیلمسازان شبه‌روشنفکر و سرگردان در جشنواره‌های ضداسلامی و ایرانی نیستند و از آنجایی که صاحبان اثر بدون درنگ و تأمل با سیاست‌های آقایان اعلام موافقت و همراهی نکرده‌اند و نیز تا کنون در هیچ کدام از آثارشان کمترین هجمه و خدشه‌ای به ارکان نظام و انقلاب وارد نکرده اند، مشمول حکم حکومتی جناب رئیس سازمان نشده‌اند! در غیر این‌صورت اگر به جای پرویز شیخ‌طادی و محمد خزاعی با سابقه ساخت و همکاری در آثاری همچون «شکارچی شنبه» یا «قلاده‌های طلا» و... افرادی نظیر کارگردان «ارادتمند...» یا اثر سخیف و مشمئزکننده «عصبانی نیستم» یا «پنجاه کیلو...» بود، تا کنون بلادرنگ برای پذیرفته شدن این اثر مهم و راهبردی در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر انواع اتفاقات و حرکات «ژانگولری» با قید حکم حکومتی و... صورت گرفته بود!

در دوره‌ای از مدیریت فرهنگی و هنری که مسئولانش برخلاف نظر مقام معظم رهبری قائل به هنر ارزشی و غیرارزشی نیستند یا فتنه‌گرانی که کمترین ارزش و احترامی برای اسلام عزیز و مظلوم، ملت، کشور و قانون قائل نیستند به عنوان نورچشمی مورد حمایت گسترده قرار گرفته‌اند، قطعاً کسانی مثل پرویز شیخ‌طادی و محمد خزاعی که نه تنها از فتنه‌گران نبوده‌اند و بیانیه‌ای علیه اصول مبرهن و بدیهی دموکراسی صادر نکرده‌اند بلکه فیلم‌های ضدفتنه و ضدصهیونیستی نیز مثل «امپراطور جهنم» که در راستای نقد آل‌سعود، آل‌صهیون، رسوایی داعش و نمادهای تکفیری ساخته‌اند، نباید توقع حمایت و توجه داشته باشند بلکه باید با قوت و اتکال به پشتوانه الهی به انجام تکلیف شرعی خویش بپردازند که «ألیس الصبح بقریب».
ارسال نظرات
آخرین اخبار