برای ورود ماهی های اصلاح نژاد شده به کشور با شرکت فرانسوی انعقاد قرار داد می شود.
کد خبر: ۸۸۰۷۵۴۴
|
۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات ،آموزش و ترویج کشاورزی کشور در بازدید از مرکز ملی تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج از انعقاد تفاهم نامه در آینده ای نزدیک با یک شرکت فرانسوی به منظور صدور ماهی های اصلاح نژاد شده به این مرکز خبر داد و گفت :این تفاهم نامه با هدف افزایش لاین های ماهی قزل آلا یا همان ماهی های قزل آلای مولد اصلاح نژاد شده برای تولید تخم چشم زده تا دو هفته آینده با شرکت فرانسوی بسته می شود.
اسکندر زند با بیان اینکه ایران در زمینه تولید تخم چشم زده قزل آلا وابستگی بالایی به کشورهای خارجی داشته و بیشتر تخمهای چشم زده را از خارج کشور وارد می کند افزود: امیدواریم با انعقاد قرارداد با این شرکت فرانسوی و با وارد کردن ماهیهای قزل آلای مولد اصلاح نژاد شده به مرکز ملی تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج آن را با کیفیتی همانند کیفیت نوع خارجی بومی سازی کرده و به خودکفایی برسیم.
اسکندر زند اشتغالزایی ،جلوگیری از خروج ارز از کشور و ایجاد گونه های مقاوم در مقابل بیماریهای ویروسی داخل کشور را از دیگر دستاوردها و مزایای این قرارداد دانست.
وی همچنین از وارد کردن 70 نوع باکس جدید یا همان انکوباتور عمودی برای تولید تخمهای چشم زده قزل آلا از کشور ترکیه به مرکز ملی تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج با هدف توسعه،تقویت و کاهش مصرف آب در این مرکز خبر داد و گفت: با وارد کردن و نصب این روشهای جدید میزان مصرف آب برای تولید تخم ماهی چشم زده قزل آلا در این مرکز بطور چشمگیری کاهش می یابد.
وی با اشاره به ظرفیتهای بالای استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه های کشاورزی،گیاهان دارویی،شیلات،باغبانی و بازدید روسای مراکز تحقیقات کشاورزی،باغبانی،شیلات کشور از این ظرفیتها افزود: این بازدید و بررسیها فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری در این بخشها در جهت پاسخگویی به نیازهای استان است.
رئیس مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان از فعالیت دو ایستگاه مصوب تحقیقات و آموزش کشاورزی در گچساران و ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چم خانی یاسوج خبر داد و گفت: سطح و مساحت ایستگاه گچساران 134 هکتار و ایستگاه چم خانی یاسوج 137 هکتار است.
صلاحی تولید 26 رقم بذر اصلاح شده را از مهمترین دستاوردهای این ایستگاهها برشمرد و افزود: بذر اصلاح شده گندم ،جو ،عدس،حبوبات،دانه های روغنی،علوفه،برنج رقم چرام 1.چرام 2 .چرام 3 و نیز برنج رقم یاسوج 1 .یاسوج 2 و یاسوج 3 از جمله بذور اصلاحی تولید شده در این ایستگاهها است.
وی با بیان اینکه بیش از 1 میلیون هکتار از اراضی به زیر کشت رفته گندم در کشور از بذور گندم اصلاح شده تولیدی ایستگاه تحقیقات کشاورزی گچساران استفاده می کنند گفت: بذور گندم اصلاح شده در ایستگاه تحقیقات کشاورزی گچساران به مناطق و اقلیمهای مشابه گچساران از جمله مناطق شمالی کشور ،بوشهر و فارس صادر می شود.
صلاحی میزان مصرف بذور اصلاح شده گندم در استان را سالانه حدود 5 هزار تن اعلام کرد و افزود: این درحالیست که میزان تولید بذر گندم اصلاح شده در ایستگاههای تحقیقاتی کشاورزی استان بیش از 12 هزار تن است.
وی گفت:در تلاش هستیم با کاهش خودمصرفی کشاورزان استان از بذر گندم میزان استفاده از بذور گندم اصلاح شده را در بین کشاورزان استان به 8 هزار تن با هدف افزایش تولید و بهره وری محصول و درآمدزایی بیشتر افزایش دهیم.
صلاحی رقمهای اصلاح شده برنج در ایستگاههای استان را مرغوب و با کیفیت بالا اعلام کرد و افزود:برای نمونه با کاشت رقم برنج اصلاح شده چرام در مناطق گرمسیری استان به جای رقم محلی درآمد ناخالص کشاورزان این مناطق 80 درصد افزایش پیدا کرده است.
وی آموزش کارکنان و بهره برداران را از دیگر فعالیتهای مرکز آموزش تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اعلام کرد و گفت:در سال گذشته حدود 8 هزار نفر ساعت از کارکنان و بهره برداران در حوزه های مختلف با هدف افزایش تولید محصول با کیفیت بالا آموزش های لازم را فرا گرفتند.

قائدی رئیس مرکز ملی تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج هم گفت:سالانه 15 میلیون تخم سبز ،9 میلیون تخم چشم زده و 2 میلیون قطعه بچه ماهی عاری از بیماری های ویروسی با تایید سازمان دامپزشکی کشور در این مرکز تولید می شود.
وی تحقیق در زمینه اصلاح نژاد و ژنتیک ماهیان قزل آلا را از عمده فعالیتهای این مرکز برشمرد و افزود: درآمد سالیانه این مرکز حدود 10 میلیارد ریال است.
همچنین با حضور معاون وزیر سایت رایانه مرکز آموزش تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان افتتاح شد.
دیدار با کارکنان،پژوهشگران،اعضا هیئت علمی، اعضای غیرهیئت علمی این مرکز،ایستگاههای تحقیقاتی گچساران و یاسوج و بررسی مشکلات و خواسته های آنان از دیگر برنامه های معاون وزیر در سفر به یاسوج بود.
ارسال نظرات