راهکار موثر برای تربیت دینی فرزندان در خانواده

یک استاد حوزه گفت: جملات گرمی بخش و پویش آفرین، در تشویق کودکان و نوجوانان نقشی شگفت انگیز دارد.
کد خبر: ۸۸۰۷۵۵۵
|
۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان ریحانه ورزنده استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به آسیب شناسی تربیتی دینی در خانواده و راهکارهای اعتلای نقش خانواده در تربیت دینی فرزندان با توجه به اصول تربیتی خانواده اظهار داشت: در آیین انسان ساز اسلام، خانواده نهاد ارجمند و والایی است که صحت و شادابی آن سعادت آماد جامعه را در بر دارد و بالعکس فساد و نگون بختی آن به تباهی افراد و در نتیجه جامعه، منجر می شود و کانون خانواده اولین کلاس درس برای فرزندان محسوب شده،بسیاری از زمینه های مثبت و منفی اخلاقی در آن پدید می آید.

وی تصریح کرد:والدین اصل جذب را بر دفع ترجیح دهند و یکی از شیوه های ایجاد حس تعلق و دلبستگی در فرزندان این است که پدر و مادر فرزندشان را جذب کنند، حتی باید دانست، آنچه شوق و ذوق بچه ها را در مسیر کنترل رفتار، تقویت می کند، جذب آنهاست.

این استاد حوزه و دانشگاه به والدین توصیه کرد :  والدین عزیز! فرزندان خود را در هر حالتی، بپذیرید و در تمام موقعیت ها ،اول در صدد جذب آنها برآیند و بعد به اصلاح رفتار ایشان بکوشید و رفتار را اصلاح کنیم و از اتهام و سرکوبی شخصیت بچه ها بپرهیزیم؛ بیائیم رفتار بچه ها را از شخصیت شان تفکیک کنیم.

وی افزود: در فرآیند تربیت باید از شیوه های غیر مستقیم بهره بگیریم؛ معمولا افراد از لحاظ روانی در برابر روش های مستقیم و صادقانه موضع می گیرند و برعکس با دیدن شیوه های غیر مستقیم به ابتهاج درونی نائل می شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: چگونه گفتن درست را تمرین کنیم، کلام ما باید در مخاطب موثر واقع شود ، برخی والدین می گویند : اغلب چه گفتن برای ما مهم است، گاهی به جای یک کلام ، سخن های بسیار می گوئیم، گاهی اتفاق می افتد که اولیا در مورد فرزند خود چیزهایی می گویند که از درست بودن آن آگاهی زیادی ندارند، در نتیجه نوجوان از واقعیت نداشتن کلام والدین رنجیده می شود و گاهی نیز پیش آمده که عذر خواهی بزرگتر ها مشکل را وخیم تر کرده است ، با چگونگی گفتار، لطافت بیافرینید،بذر امید بپاشید،زیبا نگریستن را آموزش دهید و گاهی هم برای برقراری ارتباط تاثیر گذاری از شیوه ی نوشتن استفاده کنید.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره ارائه آموزه های تربیتی بدون ترس و تمسخر، تاکید کرد : ترغیب و تشویق را جایگزین ترس و منع نمائیم ،از آنجا که نوجوان با تشویق و ترغیب مانوس تر است بالطبع ترس و منع تاثیر کمتری دارد، لذا در ارئه آموزه های تربیتی باید جدا از روش های ترس، تمسخر و تهدید پرهیز کردجملات گرمی بخش و پویش آفرین، در تشویق کودکان و نوجوانان نقشی شگفت انگیز دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت:در تعامل با نوجوانان بر زیبایی ها و در برجستگیهای او تکیه کنیم؛ از آنجا که در دوره های مختلف سنی، زیبایی، مطلوب آدمی است و بخصوص دوره نوجوانی زبان بروز احساسات مذهبی و پدیداری و قریحه شعر، نقاشی و به طور کلی هنر است و شکفته شدن تمایلات اخلاقی بهترین زمینه ی پذیرش آموزه های دینی و تربیتی است، استفاده به موقع از این ظرفیت روانشناختی برای طرح زیباشناسانه ی پیام های مذکور بسیار حائز اهمیت است ، همچنین نوجوانان در این دوره تمایل فطری به پاکی دارند.

 

وی در پایان تاکید کرد : ارتباط عاطفی، مقدم بر ارتباط خشک استاین اصل از ارکان اساسی تربیت دینی و معنوی محسوب می شود، استفاده از شیوه های تحکم و تحمیل در برنامه های تربیتی، به مرور سبب ایجاد فاصله بین اولیا و فرزندان می شود، در مقابل برخورد های عاطفی، موجب اقبال و روی آوری مخاطبان شده ،زمینه مساعد برای پذیرش پند و اندرز فراهم می آورد، در واقع مهرورزی به افراد تربیت خواه، با مفاهیم کلی ما را به مقصود خواهد رساند.
ارسال نظرات