پژوهشگر اردبیلی با بیان اینکه بتن انعطافی جایگزینی مناسب برای آسفالت گرم است، گفت: با این روش علاوه بر صرفه جویی اقتصادی می توان از اضطراب ناشی از تکانه های هواپیما هنگام فرود نیز تا حد زیادی کاست.
کد خبر: ۸۸۰۷۶۳۲
|
۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل ازابصارخبر، ایرج فتحی جلفا پژوهشگر طرح بتن انعطافی با ضایعات لاستیک فرسوده در باندهای فرودگاهی گفت:تبدیل باندهای آسفالته به باند بتنی علاوه بر اینکه می تواند عمر باند فرودگاه را افزایش دهد، گفت؛ اینکار باعث صرفه اقتصادی از نظر هزینه ها می شود ولی ضربات حاصل از فرود هواپیماها و سختی بتن می تواند امری جدی در امنیت روانی مسافرین شود.
 
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران-سازه دانشگاه محقق اردبیلی ورودی با بیان اینکه برای اولین بار است که در استان اردبیل در خصوص بتن انعطافی با ضایعات لاستیک فرسوده برای باند فرودگاه پژوهش و تحقیقاتی انجام می شود، گفت: اخیرا در قالب طرح پژوهشی توسط اساتید بتن دانشگاه محقق اردبیلی این طرح مورد تایید قرار گرفته است.
 
فتحی در ادامه سخنان خود به زیرساخت های فرودگاه اردبیل اشاره کرد و گفت: اکثر باندهای پرواز فرودگاه های کشور از نوع آسفالت گرم بوده که هزینه های تعمیر و نگهداری این نوع باندها رفته رفته مسئولین راه و شهرسازی را بر آن داشته تا برخی از باندهای فرودگاهی کشور را از نوع آسفالته به نوع بتنی تبدیل کنند که تاکنون فرودگاههای تبریز و اصفهان قسمتی از باندهای پروازی خود را تبدیل به باند بتنی کرده اند.
 
وی افزود: نکته حائز اهمیت در این طرح این است که وقتی باند پرواز فرودگاهی از جنس آسفالته که نوعی بستر انعطافی برای پرواز و فرود هواپیماهاست تبدیل به باند بتنی می شود؛ بدلیل سختی بتن معمولی و عدم انعطاف، در لحظه فرود هواپیماهای مسافربری ضربه بزرگی از طرف چرخ های هواپیما به بدنه و صندلی های سرنشینان وارد شده و در لحظه فرود این ضربه زیاد قابل احساس بوده و از نظر روانی خاطر مسافرین هواپیما را آزرده می کند.
 
پژوهشگر حوزه عمران و آبادانی با بیان اینکه تبدیل باندهای آسفالته به باند بتنی علاوه بر اینکه می تواند عمر باند فرودگاه را افزایش دهد، گفت؛ اینکار باعث صرفه اقتصادی از نظر هزینه ها می شود ولی ضربات حاصل از فرود هواپیماها و سختی بتن می تواند امری جدی در امنیت روانی مسافرین شود.
 
وی افزود: هرچند هواپیماهای موجود در فرودگاه های کشور در حد هواپیماهای پیشرفته ای نیستند که این اثرات ضربات فرود در آنها کمتر باشد ولی با همین هواپیماهای موجود در کشور و خصوصا در استان اردبیل، می توان چاره ای برای فرود آنها روی باند فرودگاه ها اندیشید تا کمی از اثرضربات حاصل از اصابت تایرهای هواپیما روی باند بتنی را کاست.
 
فتحی در خصوص بتن انعطافی نیز خاطر نشان کرد؛ محققین کشور و دنیا تحقیقات و پژوهشهایی در خصوص بتن انعطافی انجام داده اند ولی تاکنون تحقیقاتی پیرامون بتن انعطافی باند فرودگاه در کشور و خصوصا در استان اردبیل انجام نیافته بود.
 
وی در ادامه سخنان خود ضمن قدردانی از استاد راهنمای خود به جرقه اولیه این طرح در ذهن خود اشاره کرد و افزود: این هدف زمانی محقق یافت که برای اولین بار در استان من با راهنمایی دکتر یعقوب محمدی دانشیار و استاد برجسته دانشگاه محقق اردبیلی موفق به پژوهش و کسب نتایج خوب در زمینه محاسبه طرح اختلاط و تهیه بتن انعطافی از ضایعات لاستیک فرسوده پس از انجام یکسری آزمایشات شدیم.
 
دانشجوی پرتلاش اردبیلی با بیان اینکه امروزه ضایعات لاستیک های فرسوده بدلیل عدم تجزیه آن در طبیعت به معظل جدی در چرخه محیط زیست تبدیل شده است ، تصریح کرد: سالانه بالغ بر سه میلیون لاستیک فرسوده از چرخه مصرف خارج و به طبیعت خسارات جبران ناپذیری وارد می شود بنابراین لازم است با یکسری تحقیقات گسترده از این ضایعات در صنعت بتن بهره جست.
 
وی در پایان سخنان اظهار امیدواری کرد؛ این امر با پژوهش و با حمایتهای خوب مسئولان امر در اختیار صنعت هواپیمایی و حمل و نقل قرارگیرد.
ارسال نظرات