مدیر فرودگاه یاسوج میزان پیشرفت فیزیکی طرح تطویل باند این فرودگاه را 62 درصد با اعتباری حدود 230 میلیارد ریال اعلام کرد .
کد خبر: ۸۸۰۷۶۶۷
|
۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
روابط عمومی فرودگاه یاسوج علی محسنیان اظهار داشت: هزینه بهسازی و نگهداری تجهیزات در سال 94 برای این فرودگاه که روزانه تنها یک پرواز دارد، افزون بر 110میلیارد ریال بوده است.
وی تصریح کرد: تاکنون نیز افزون بر 100 میلیارد ریال برای اجرای طرح تطویل باند فرودگاه یاسوج هزینه شده است.
مدیر فرودگاه یاسوج حجم عملیات این طرح را شامل یک میلیون و 300 هزار متر خاکریزی، 40 هزار متر مکعب خاک برداری و احداث کانال به طول 400 متر برای عبور آب های سطحی ذکر کرد.
محسنیان عنوان کرد: با افزایش طول باند علاوه بر فراهم کردن مسیرهای پروازی جدید زمینه حضور هواپیما با قابلیت حمل مسافر با ظرفیت بیشتر نیز فراهم خواهد شد.
وی یادآور شد: اکنون باند فعلی فرودگاه تنها پذیرای هواپیمای ATR 72 است که با تطویل و روکش باند امکان پذیرش هواپیماهایی با بدنه متوسط همچون فوکر 100 و ایرباس 320 نیز فراهم می شود.
وی با بیان اینکه با بهره برداری طرح توسعه ای، سطح خدمات نیز 60 درصد افزایش خواهد یافت، افزود: ظرفیت هر پرواز در روز از 60 مسافر به 100 مسافر افزایش می یابد.
وی ادامه داد: طول باند فعلی فرودگاه یاسوج هم اینک حدود 2 هزار و 600 متر است که در عملیات توسعه سطوح پروازی، مقرر شده 600 متر به آن اضافه شود.
وی تصریح کرد که این میزان هزینه برای فرودگاه‌های بین‌المللی به مراتب بیشتر است و با تعمیم آن به تعداد فرودگاه‌ها و بزرگی آنها، رقم بسیار زیادی خواهد شد.
محسنیان افزود که براساس خط‌ مشی کلی ایکائو و به‌طور نمونه بخش دوم سند DOC 9082 کشورهای متعهد نباید بابت هزینه‌های برقراری امنیت عمومی(از قبیل هزینه‌های دفاعی) و امنیت ملی عوارضی را به صنعت هواپیمایی کشوری تحمیل کنند که این امر در صورت اتفاق، اعتراض نهادهای بین‌المللی از جمله ایکائو و یاتا را در برخواهد داشت.
مدیرفرودگاه یاسوج یادآور شد: هم اکنون نیز به غیر از فرودگاه مشهد، سایر فرودگاه‌های تحت مدیریت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با تعداد بیش از 50 فرودگاه کوچک و بزرگ دارای تراز منفی مالی هستند و اداره، بهسازی، بازسازی، حفظ و نگهداری تجهیزات حساس همه فرودگاه‌های تحت مدیریت، سالانه هزینه هنگفتی را به شرکت فرودگاه‌ها تحمیل می‌کند.
محسنیان با بیان اینکه یکی از ملاک‌های توسعه اقتصادی، توسعه فرودگاهی و هوانوردی هر کشوری به حساب می‌آید، به لحاظ تثبیت سهم بازار، دو دهه‌ی آینده را در راستای همگام‌سازی صنعت هوانوردی ایران با سایر کشورهای دنیا، مقطعی حساس و جدا ماندن از پیشرفت در این صنعت را غیرقابل جبران عنوان کرد.
ارسال نظرات