کارشناس اقتصاد مسکن با یادآوری این که اصرار وزیر راه و شهرسازی بر اجرای برنامه و سیاست های دهه ۷۰ باعث شده تا رشد بخش مسکن در دولت یازدهم منفی شود، گفت: با این فرایند مسکن از رکود خارج نمی شود.
کد خبر: ۸۸۰۷۷۲۸
|
۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، فرهاد بیضایی در تحلیل دلایل رشد منفی مسکن طی سال های 92، 93، 94 و نیمه نخست امسال مطابق آمار رسمی مرکز آمار ایران  اظهار کرد: چند آیتم در منفی شدن رشد بخش مسکن در دولت یازدهم تاثیرگذار بوده است؛ یکی این که جذابیت های بخش های دیگر اقتصادی از مسکن بیشتر بوده و به تبع آن حجم سرمایه گذاری در حوزه هایی مانند بازرگانی، واردات و... بسیار بالاتر از حوزه مسکن و ساختمان کشور بوده است.

وی ادامه داد: این مسئله باعث شده در حوزه های اقتصادی دیگر به جز مسکن هم تسهیلات و هم گردش نقدینگی بیشتر شود.

وی با تاکید بر این که ارزش افزوده مسکن کشور طی چند سال اخیر در مقایسه با سایر حوزه اقتصادی رشد آنچنانی نداشته  است، افزود: یکی از راهکارهایی که می تواند مسکن را از رکود کنونی خارج کند کاهش هزینه تمام شده قیمت هاست که در اینجا وظیفه دولت است برنامه ریزی لازم را در این رابطه انجام دهد.

کارشناس اقتصاد مسکن در عین حال با بیان این که دولت در این زمینه هیچ کاری انجام نداده و به وظیفه خود عمل نکرده است، تصریح کرد: یکی از بخش هایی که دولت باید در خروج مسکن از رکود به آن توجه می کرد زمین است، این در حالی است که دولت نه تخصیص زمین داده و نه این که تسهیلات را افزایش داده است.

بیضایی با تاکید بر این که با اشاره به این که در حوزه ساختمان و مسکن ارزش افزوده پایین نگاه داشته شده است، گفت: دولت تنها کاری که طی سال های اخیر انجام داده افزایش سقف تسهیلات فردی خرید مسکن آن هم از طریق بانک مسکن بوده است.

وی با بیان این که این کار نتوانسته تاثیر چندانی در این حوزه داشته باشد چراکه باید سقف تسهیلات جمعی افزایش می یافت، افزود: با توجه به عدم برنامه ریزی مناسب دولت و فرآیند موجود، مسکن از رکود خارج نمی شود.

وی البته مهم ترین دلیل رشد منفی مسکن را اصرار وزارت راه و شهرسازی در اجرای برنامه تحریک تقاضای دهه 70 در بخش مسکن دانست و گفت: وزیر راه و شهرسازی سیاست اوایل دهه 70 یعنی تحریک تقاضا را همچنان ادامه داده است، این استراتژی یعنی تحریک تقاضا از طریق تقاضای سرمایه ای به زیان بخش مسکن است و بهترین کار این است که سیاست حمایت از تقاضای مصرفی در دستور کار مسئولان قرار گیرد تا شاهد خروج مسکن از رکود عمیق کنونی باشیم.

ارسال نظرات