خبرهای داغ:
یک قدم تا پیروزی؛

26 دی ماه سالروز فرار شاه خائن از کشور

در روز 26 دی 1357 محمد رضا شاه مجبور شد ایران را به سمت کشور مصر ترك كند، و این در حالی بود كه حتی نزدیك ترین حامیان و اربابانش هم از پذیرفتن او امتناع كردند.
کد خبر: ۸۸۰۷۸۶۵
|
۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از گرگان به نقل از گلستان ما، بیست و ششم دی ماه سال 1357، یکی از مهمترین اتفاقات در تاریخ ایران رقم خورد که زمینه پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم کرد. 26 دی ماه و پس از فرار شاه معدوم از خاک کشور و با گذشت فراز و نشیب های نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (رحمه الله علیه)، کم کم فجر و ظفر ملت ایران پدیدار شد.

شاه خائن، پس از جنایت های بیشمار حکومت پهلوی و به خاک و خون کشیدن خیل عظیمی از مردمی که پشت سر ولی فقیه زمان خود ایستاده بودند و زمانی که دیدحتی حمایت بیگانگان هم نتوانستاین حکومت نامشروع را حفظ کند، در بیست و ششم دی ماه سال 57 از کشور خارج شد.

هرچند آن زمان شاه معدوم به بهانه استراحت کشور را ترک کرد اما روزنامه های همان روز با تیترهایی از همیشه درشت تر، نوشتند: «شاه رفت». شاید شاه و دست نشانده های حکومت پهلوی تصور می کردند که مانند 28 مرداد سال 32، با کودتای آمریکایی و حمایت دولت های بیگانه بار دیگر به کشور بر می گردند و بر اریکه قدرت خواهند نشست اما با پیروزی انقلاب اسلامی، همه آنها این آرزو را به گور بردند.

پس از پخش خبر فرار شاه از کشور، موج شادمانی مردم را فرا گرفت و برف پاک کن های خودروها به حرکت در آمدند، بوق های ممتد و پخش شیرینی و حضور مردم در خیابان ها به طور قطع از یاد و خاطره نسل اول انقلاب و کسانی که آن روزهای پراضطراب را سپری کردند، نرفته است.

پس از فرار شاه معدوم، 26 روز تمام تا پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن 57 باقی مانده بود اما ملت ایران با عزمی استوار و اراده ای پولادین در مسیری که امام خمینی (رحمه الله علیه) آنان را هدایت می کرد، توانستند طاغوتی که 37 سال غاصبانه و با توسل به زور بر جان و مال آنان سایه افکنده بود را به کنار زده و فجر انقلاب اسلامی را رقم بزنند.

بازخوانی تاریخ انقلاب اسلامی بویژه در ماه های منتهی به پیروزی، درس های زیادی را به جامعه به ویژه نسل های جدید می آموزد. 26 دی ماه را می توان یک گام بزرگ رو به جلو برای پیروزی نهضت اسلامی به شمار آورد.

 نجیب اله تاری، سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گلستان در سالروز فرار شاه معدوم از کشور، این واقعه را نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملت ایران برشمرد و به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: مردم با مبارزه شجاعانه ای که با طاغوت زمان انجام دادند، توانستند شاه ظالمی را که تا آن روز دست پلیدش به خون ملت پاک ایران آلوده شده بود را فراری دهند و کمتر از یک ماه از این حادثه، پیروزی انقلاب اسلامی رقم خورد و این حکومت غاصب و ظالم برای همیشه سقوط کرد.

وی با بیان اینکه خاطره آن روز هرگز از ذهن ملت با گذشتچند دهه از آن، فراموش نشده است، افزود: با فرار شاه خائن، هیمنه استکبار و ایادی آن شکسته شد و مردم با عزمی راسخ تر به مبارزات و تظاهرات های گسترده خود ادامه دادند. در این بین امام خمینی (رحمه الله علیه) نیز قصد عزیمت به کشور را داشت اما بختیار و باقی مانده های رژِیم منحوس پهلوی سعی در خاموش کردن آتش خشم ملت داشتند و عرصه را روز به روز برای مردم تنگ تر می کردند.

سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان ادامه داد: بختیار وقتی از ماجرای بازگشت امام خمینی (رحمه الله علیه) به کشور مطلع شده بود، فرودگاه ها را بست، اما با گذشت فقط 16 روز از فرار شاه، امام به کشور بازگشت.

وی با بیان اینکه همه ملت ایران در پیروزی انقلاب و به ثمر نشستن خون شهدا، نقش داشتند، گفت: امام خمینی (رحمه الله علیه) در سال 42 فرمودند سربازان من در گهواره ها هستند و همان ها در انقلاب 57 تبدیل به فرزندان برومند روح الله شدند و با نثار خون پاک خود، تشکیل جمهوری اسلامی را رقم زدند.همان فرزندانی که پس از چندماه از پیروزی انقلاب، جنگ نابرابر و ناجوانمردانه ای به آنان تحمیل شد اما دلاورانه و مردانه ایستادند و جنگیدند و اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک این کشور به دست بیگانگان بیفتد.

تاری بیان کرد: ملت ایران تصمیم تاریخی اش را برای رسیدن به استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی از دهه 40 گرفته بود و همواره آن را فریاد می زد اما گوش های طاغوتیان که از وسوسه های شیطان بزرگ و ایادی آن پٌر شده بود، صدای حقیقت را نمی شنید تا اینکه ملت ایران در بهمن 57، بلندترین فریاد آزادی را در قرن بیستم سر داد و انقلابی را رقم زد که تا رسیدن به تمدن اسلامی با قدرت، تمام توطئه های دشمنان را خنثی می کند و سنگ های پیش روی انقلاب را بر می دارد./شبستان

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار