مدیر جهادکشاورزی شهرستان بیله سوار استان اردبیل از کشت ۶۵ هزار هکتار از اراضی زراعی گندم به صورت حفاظتی و نوتیلج در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۸۸۰۸۰۶۳
|
۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ربعلی جهانی با اعلام این خبر افزود: محصول گندم به دلیل نقش ویژه ای که در تأمین امنیت غذایی دارد، از اهمیت بالایی برخودار است و استقلال در تولید این محصول استراتژیک، موفقیت بزرگی در توسعه بخش کشاورزی و اقتصاد ملی محسوب می شود.

وی از اختصاص بیش از ۸۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت گندم خبر داد و افزایش روش های نوین کشت در شهرستان را از اولویت های این مدیریت دانست و افزود: تاکنون حدود ۶۵ هزار هکتار از اراضی زراعی گندم به صورت حفاظتی و نوتیلج(ردیفکار پنوماتیک کشت مستقیم)کشت شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بیله سوار با اشاره به مزایای این نوع کشت، تصریح کرد: حفظ بقایای گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش مواد آلی خاک، اصلاح ساختمان و افزایش حاصلخیزی خاک مزرعه، کاهش تردد ماشین آلات کشاورزی، صرفه جویی در زمان، کاهش هزینه های سوخت و مصرف بذر و سطح سبز یکنواخت از جمله مزایای کشت حفاظتی به شمار می رود.

جهانی یادآور شد: اشاعه، توزیع و ارائه ایده‌های نو و پدیده‌های جدید علمی و انتقال آخرین یافته‌های تحقیقاتی بخش غلات از سوی محققان استان به زارعان در سرلوحه وظایف اصلی و کلیدی این مدیریت قرار گرفته است.

وی از توزیع حدود۹هزار تن بذر اصلاح شده گندم و هشت هزار و۸۰۰تن انواع کود های شیمیایی بین کشاورزان خبر داد و تصریح کرد: همکاران در این مدیریت به طور مستمر و مداوم کشاورزان را به استفاده مناسب از ادوات دنباله بند کشاورزی و عملیات خاک‌ورزی مناسب تشویق و ترغیب می‌کنند و در همه مراحل کاشت، داشت و برداشت دوش به دوش کشاورزان در مزارع حضور دارند.

وی افزود: سعی و رویکرد کلی جهادکشاورزی بر این است که با تغییر نگرش در کشاورزان با بکارگیری امکانات علمی و فنی در جهت استفاده بهینه از منابع آب و خاک، نقش مؤثر در شکوفایی کشاورزی منطقه داشته باشد.

ارسال نظرات