هنرمند مجسمه ساز مازندرانی:

هنر تندیس شهدا تجلیل از خانواده شهیدان مدافع حرم

پس از شهادت اولین شهید مدافع حرم شهرستان قائم‌شهر «شهید محمد بلباسی» تندیس این بزرگوار را ساختم و تحویل خانواده این شهید عزیز دادم تا حداقل کاری که از دستم بر می‌آمد برای این شهید که بخاطر امنیت این کشور از جان و خانواده خود گذشت، انجام دهم.
کد خبر: ۸۸۰۸۰۷۳
|
۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، هنر مجسمه‌سازی راهی مناسب برای بیان و اشاعه فرهنگ و اندیشه انسانی است، در تعریف مجسمه می‌توان گفت که هر شی‌ای‌ که‌ قسمتی‌ از فضا را اشغال‌ می‌کند به‌ آن‌ حجم‌ یا مجسمه‌ می‌گویند.

تفاوت این هنر با سایر هنرها در کاربردی‌تر بودن و برقرار کردن ارتباط راحت‌تر انسان با آن است، مجسمه باید دارای هارمونی و هماهنگی در ساختار و اندازه‌ها باشد که نسبت به هنر سازنده آن و تجهیزات مورد استفاده برای ساخت مجسمه زیبایی و جلوه خاصی در هر مجسمه مشخص است.

ایرانیان که در تمام رشته‌های هنری تزئینی سنگ‌تراشی، منبت‌کاری و غیره مهارت فوق‌العاده به‌خرج داده‌اند، در فن مجسمه‌سازی علاقه زیاد از خود نشان نداده‌اند و این عدم علاقه به ایجاد مجسمه، در برخی ادوار تاریخی پیش از اسلام و در دوران اسلامی همچنان ادامه داشته‌ است.

محمود کهنسال ساروکلایی، جوان 35 ساله‌ای که از کودکی به هنر مجسمه‌سازی علاقه داشت و شغل خود را نیز بر اساس علاقه‌ هنری خود مجسمه‌سازی انتخاب کرد و به‌عنوان اولین مجسمه‌ساز ایرنی که به اتفاق همكارانش اولین مجسمه‌های داخل آب‌های آزاد و بین المللی ایران را ساخت و نصب کرد.

این جوان اهل قائم‌شهر از ساخت مجسمه‌های غول پیکر در آب‎های آزاد خلیج فارس که ارتفاع هرکدام به بیش از 6 متر می‌رسد اشاره کرد و گفت: این مجسمه‌ها به سفارش نشان شهر و متعلق به استاد وثوق است که با اسکلت فلزی و دوبل ساخته شده و هرکدام 10 تن فندانسیون دارند که توانستیم در بندرعباس آن را بسازیم و نصب کنیم.

کهنسال ادامه داد: برای ساخت 6 مجسمه عظیم جثه تنها در زمان جزر و مد می‌توانستیم کار خود را ادامه دهیم و در طول دو ماه مشغول ساخت و نصب این مجسمه‌ها بودیم و توانستیم آن را به پایان برسانیم.

مجسمه‌ساز قائم‎شهری بیان کرد: از سال 1376 تاکنون در مشهد زندگی می‌کنم، هنر و آثارم در استان خراسان و مشهدالرضا شناخته شده‌تر از مازندران و شهر دیار خودم هست و آنجا بیش‌تر مرا می‌شناسند.

محمود کهنسال ساروکلایی که نام هنری خود را برگرفته از زادگاهش «سارو» انتخاب کرده است، گفت: هدف من هم از انتخاب نام «سارو» به عنوان نام هنری‌ام، زنده نگه داشتن سرزمین آبا و اجدادی‌ام بوده، هست و خواهد بود و دوست دارم برای شهرم کارهای بزرگی انجام دهم تا بتوانم برای همشهریان خودم فضای زیبا درست کنم که مستلزم همکاری شهرداری این شهر است.

سارو تصریح کرد: در شهرهای مختلف کشور کار کرده‌ام و مجسمه‌های زیادی ساختم. شهرهایی چون مشهد، بندرعباس، دامغان، شهرری، تهران(فدراسیون جهانی كشتی پهلوانی و نمایشگاه بین‌المللی)، سرخس، ملایر، قوچان، كله‌بست، هادی‌شهر و غیره، شهرهایی بودند كه در آنها مجسمه ساختم اما در این رزومه متاسفانه نام شهرم نیست که امیدوارم بتوانم انجام دهم.

وی افزود: پس از شهادت اولین شهید مدافع حرم شهرستان قائم‌شهر «شهید محمد بلباسی» تندیس این بزرگوار را ساختم و تحویل خانواده این شهید عزیز دادم تا حداقل کاری که از دستم بر می‌آمد برای این شهید که بخاطر امنیت این کشور از جان و خانواده خود گذشت، انجام دهم.

کهنسال در پایان اظهار کرد: آرزو می‌كنم این هنر روز به روز در جامعه ما اهمیت بیشتری پیدا كرده و مورد اقبال عمومی قرار بگیرد.
 بلاغ/
ارسال نظرات
پر بیننده ها