نگاهی به اولین قسمت از مجموعه تلویزیونی«آرام می گیریم»
شبکه دوم سیما اولین قسمت از مجموعه تلویزیونی «آرام می گیریم» به تهیه کنندگی فرهاد گلی و کارگردانی روح الله سهرابی را به روز آنتن برد تا آغازگر یکی از سریال های پر بازیگر سال های اخیر تلویزیون باشد.
کد خبر: ۸۸۰۸۰۸۹
|
۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶

به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج ، شبکه دوم سیما اولین قسمت از مجموعه تلویزیونی «آرام می گیریم» به تهیه کنندگی فرهاد گلی و کارگردانی روح الله سهرابی را به روز آنتن برد تا آغازگر یکی از سریال های پر بازیگر سال های اخیر تلویزیون باشد. سریالی که در اولین قسمتش ثابت کرد می تواند تماشاگران بسیاری را جذب کند.

این سریال در اولین قسمت خود با معرفی اجمالی بیشتر شخصیت های اصلی سریال خانواده بزرگ و پر جمعیت سنتی را تصویر کرد که با توجه به حضور جوانان و نسل های گوناگون در این خانواده و نگاهشان به مسائل مختلف اجتماعی می تواند به نوعی بیانگر حضور تمام طیف های جامعه در کنار یکدیگر باشد که با وجود اختلاف نظرها، تفاوت های فرهنگی و خانوادگی و دیدگاه ها با این همه در یک خانواده بزرگ و متحد در کنار یکدیگر زندگی می کنند و وجوه مشترک بسیار دارند که نمی توانند از آن ها غافل شوند.

شخصیت های سریال آرام می گیریم که در اولین قسمت سریال به بهانه تولد هفتادمین سال تولد بزرگ خاندان با بازی هوشنگ توکلی به دور هم جمع شده اند در صحنه های متعدد و در مواجه با معضلی بخشی از تفکرات، رفتار و جهان بینی خود را بروز می دهند که می تواند بهترین قلاب برای جذب تماشاگر باشد. چرا که هیچ چیز همانند شناخت و ایجاد همذات پنداری در مخاطب نمی تواند ظرفیت های جذب مخاطب و کشش ساختاری را تقویت کند.

مجید صالحی که گویا نقشی متفاوت در این سریال را بازی کرده و کاراکتری به دور از فضاهای کمدی و طنز معمولش دارد یکی از برادران خانواده است که گویی پیشینه خوبی در تعاملات اجتماعی و خانوادگی اش نداشته و حالا با شروع داستان سریال تصمیم گرفته است تا خود را جمع و جور کرده و زندگی خود را بسازد، او و همسرش با بازی آشا محرابی به منزل پدرش می روند و تعاملات بین افراد نشان می دهد که مواضع نسبت به او منفی نیست اما با روشن شدن یک موضوع تنش ها آغاز شده و هر یک از اعضای خانواده واکنشی منحصر به خود نشان می دهند.

در شب تولد و هنگام رسیدن آن ها به منزلشان پلیس به در منزل آمده و مرد را به دلیل داشتن یک خودرو گران قیمت سرقتی با خود می برد. مشخص می شود اعضای خانواده از بزرگ ترین برادر تا خواهر کوچکتر هر کدام بنا به دلسوزی و ... مبلغی را به عنوان ودیعه در اختیار او گذاشته اند تا او قطعه زمینی را خریداری کرده و کار و کاسبی راه بیاندازد تا به اوضاع خود سامان بخشد. اما با مشخص شدن این حقیقت که او اقدام به خرید زمین نکرده بلکه پول قرض گرفته را بابت خرید ماشین شاسی بلندی که بعدا دزدی بودن آن نیز روشن می شود خرج کرده است.

خانواده خواهر، خانواده برادر بزرگتر با بازی آتیلا پسیانی که سردار نیروی انتظامی است، پدر خانواده و مادر پیر و دلسوز با بازی ثریا قاسمی هر کدام واکنشی نشان می دهند، عده ای نگران پول از دست رفته شان هستند، عده ای نگران حال و عاقبت برادر و عده ای دیگر نیز ترس از آبرو دارند.

آرام می گیریم توانست با پخش اولین قسمت خود نشان دهد می توان طیف های مختلف اجتماع را به عنوان نماد یک خانواده و فامیل بزرگ نشان داد و آسیب های اجتماعی را در داستانی خانوادگی و پر کشش وارد کرد تا به این بهانه فرصتی برای تحلیل، بررسی و آسیب شناسی فراهم آورد و مخاطب را با جامعه خود به شکلی نمادین روبرو ساخت تا علاوه بر کشف و شهود به تحلیلی برسد که می تواند نگاه هر شهروند را به خانواده، اجتماع و مشکلات تغییر دهد.

 معرفی شخصیت ها در کنار طرح کردن مشکلاتی خانوادگی، کاری و اجتماعی در خط اصلی سریال در قسمت اول گویای این مطلب است که آرام می گیریم علاوه بر دارا بودن کلکسیونی از بازیگر های چهره و کاربلد که همگی در یک مجموعه گرد هم آمده اند از داستانی پر کشش، پر محتوا و دارای تعلیق هم بهرمند است و می تواند مخاطبان ریزش پیدا کرده سال های اخیر سیما را که به واسطه پر کاری و فعالیت زیاد شبکه های معاند و دیگر شبکه های فارسی زبان ماهواره و همچنین کم کاری سیما در تولیدات قوی، گیرا و جذاب به وجود آمده اند به طرف سیمای جمهوری اسلامی بازگرداند و بخشی از مخاطبان را که همیشه به دنبال مجموعه ای فاخر، جذاب و با مضامین مرتبط با جامعه بوده اند پای تلویزیون بنشاند تا علاوه بر سرگرم سازی مخاطب، ایشان را به آسیب شناسی اجتماعی برساند که مبتلابه این روزهای هر خانواده ایرانی است. 

خط داستانی آرام می گیریم با محوریت بر خانواده و شخصیت های متعددش به خوبی می تواند در لایه های مختلف یک خانواده به مثابه جامعه ای بزرگ تر نفوذ کرده و به طرح مسائل متعدد و مبتلابه جامعه بپردازد، باید دید که در ادامه این مجموعه پر بازیگر چگونه می تواند به واسطه شخصیت های داستانی اش به عمق مسائل اجتماعی و فرهنگی و خانوادگی نفوذ کرده و در عین حال داستانی جذاب را برای مخاطبان آگاه و خوش سلیقه اش روایت کند.

گفتنی است این سریال که محصول مشترک انجمن سينماى انقلاب و دفاع مقدس و گروه فيلم و سريال شبکه دو سیماست به عنوان یکی از پربازیگرترین مجموعه‌های شاخص چند سال اخیر تلویزیون به ‌شمار می‌رود و روایتگر داستانی خانوادگی - اجتماعی است.

سایر عوامل این سریال عبارتند از: مشاور کارگردان و بازیگردان: محمدرضا فاضلی / مدیر تصویربرداری: حميد احمدى / مدیر تولید: ایرج طایفه غلامی / طراح صحنه و لباس: رضا درگزی / طراح گریم: زهره سیه پوش / مدیر صدابرداری: امیر عاشق حسینی /  آهنگساز: محمد محمدعلی / تدوین: موحد شادرو ـ نوید توحیدی / دستیار اول کارگردان: مهدی سهرابی / دستیار دوم كارگردان: علی غیاثوند - علی بی آبی / مدیر تدارکات: امیرهوشنگ حسینی – مجید رنجبر/ دستيار لباس: مهسا شكيب / مجرى گريم: محمد سيه پوش، مينو قبادى / دستیار برنامه ریز: غزاله اکرمی / مدیر روابط عمومی: رسول شادمانی / مجری طرح: افق رسانه پاسارگاد.

ارسال نظرات