یک جامعه شناس در گفتگو با «بسیج»مطرح کرد
مدرس دانشگاه گفت: علاوه بر دولت یکی از مراجع دیگر برای رسیدگی به وضعیت کودکان کار تشکل های مردم نهاد است که می توانند از کودکان کار حمایت کنند.
کد خبر: ۸۸۰۸۱۳۴
|
۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱

لزوم حمایت جدی دولت و تشکل های مردم نهاد از کودکان کاردکتر علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به معضل کودکان کار اظهار داشت: چندین عامل در به وجود آمدن معضل کودکان کار نقش دارند.

وی با اشاره به نقش مشکلات اقتصادی در شکل گیری و افزایش این پدیده افزود: یکی از عوامل مهم در افزایش تعداد کودکان کار دشواری های اقتصادی است؛ اساساً مشکل کودکان کار و زنان بی سرپرست در هر کشوری نشان دهنده وضعیت نامناسب اقتصادی است.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: البته در کنار مسائل اقتصادی عوامل دیگری نیز تاثیرگذار هستند، یکی از مهم ترین عوامل بحث آسیب های اجتماعی است. در جامعه ای که انواع آسیب های اجتماعی از جمله حاشیه نشینی و مهاجرت های بی رویه را تجربه می کند باید شاهد افزایش کودکان کار بود.

شریفی یزدی با انتقاد از نبود یک ساز و کار روشن و یک سازمان پیگیر برای این معضل بیان داشت: برخورداری از تحصیل، بهداشت، تغذیه حداقل حقوق کودکان است که متاسفانه سازمانی که این مسئله را به صورت بسیار جدی پیگیری کند وجود ندارد و حتی برخی از ها نیز به این مسئله بی توجه هستند.

این جامعه شناس با اشاره به خاستگاه کودکان کار گفت: بیشتر کودکان کار از خانواده های حاشیه نشین، زنان کارگر جنسی و معتادی و همچنین خانواده های بد سرپرست هستند که بدون مسئولیت صاحب فرزند می شوند البته برای رسیدگی به این معضل فقط یک نهاد مسئول نیست بلکه نهادهای متعددی باید به این مسئله رسیدگی کنند.

دکتر شریفی یزدی با تاکید بر اینکه یکی از راهکار های اصلی این معضل بهبود وضعیت اقتصادی مردم است، خاطر نشان کرد: هرچه وضعیت اقتصادی کشور رونق بیشتری داشته باشد به طور طبیعی از میزان کودکان کار کاسته خواهد شد و متولی آن نیز تمام دستگاه های اقتصادی کشور هستند.

وی در پایان یادآور شد: البته در رابطه با حل آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی نیز باید پیگیر باشد؛ این مسئله ملی است و در میان مردم کاملاً ملموس است. علاوه بر دولت یکی از مراجع دیگر برای این قضیه تشکل های مردم نهاد است که از کودکان کار حمایت کنند.


ارسال نظرات