ریشه بسیاری از دردهای استخوانی "ورزش" نکردن است چرا که بدن افرادی که ورزش نمی‌کنند آمادگی برای انواع فعالیت‌های بدنی را ندارد.
کد خبر: ۸۸۰۸۱۵۰
|
۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، علی رزازان متخصص نانوتکنولوژی پزشکی ضمن اشاره به دلیل دردهای استخوانی گفت: ریشه بسیاری از دردهای استخوانی ورزش نکردن است چرا که بدن افرادی که ورزش نمی‌کنند آمادگی برای انواع فعالیت‌های بدنی را ندارد.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان با بیان اینکه با فعالیت بدنی غضروف‎‌ها بازسازی نمی‌شوند ادامه داد: اما ورزش باعث قوی شدن عضلات می‌شود و هنگامی که جسم سنگینی را بلند می‌کنیم به عضله‌ها و غضروف‌های ورزشکاران فشار کمتری وارد می‌شود.

این دکترای داروسازی با اشاره به الگوی درست نشستن، خوابیدن، بلند شدن و راه رفتن برای جلوگیری از دردهای عضلانی اشاره کرد و گفت: افرادی که اصطلاحاً پشت میزنشین هستند و الگوی نشستن مناسبی ندارند یعنی گودی کمر آنها پر نمی‌شود معمولاً بیشتر دچار درد می‌شوند.

رزازان گفت: به استفاده از کفش مناسب برای جلوگیری از دردهای استخوانی اشاره و تصریح کرد: استفاده از کفش استاندارد برای افرادی که احساس درد در ستون مهره و پا دارند مشکلات را حل خواهد کرد.

وی با اشاره به مؤثر بودن مصرف کلسیم در جلوگیری از دردهای استخوانی بیان داشت: مصرف کلسیم در رژیم غذای مردم بسیار پایین است از سویی بعضی از دردهای استخوانی ناشی از پوکی استخوان به عدم استفاده از کلسیم مرتبط می‌شود.

متخصص نانوتکنولوژی پزشکی افزود: جذب کلسیم در بدن وابسته به ویتامین دی 3 است  تا زمانیکه در بدن ما ویتامین د3 وجود داشته باشد کلسیم دریافتی از مواد غذایی جذب بدن می‌شود، اما اگر کمبود ویتامین د3 داشته باشیم هرچه کلسیم مصرف کنیم جذب بدن نخواهد شد بر این اساس ما توصیه می‌کنیم افراد مکمل ویتامین دی 3 را مصرف کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان با بیان اینکه با انجام آزمایش می‌توان به صورت خیلی علمی و دقیق میزان کمبود ویتامین دی را مشخص کرد اذعان داشت: در صورتی که فرد آزمایش ندهد بهتر است ماهیانه یک قرص ویتامین دی3 50 هزار استفاده کنند که عوارض جانبی دارو نیز نخواهد داشت اما اگر دچار کمبود شدید ویتامین دی 3 باشد باید هر هفته و یا هر دو هفته یکبار مصرف کنیم.

این دکترای داروسازی بیان داشت: از طرفی خانم‌ها در سنین 40 تا 45 سال به بالا، یعنی قبل از یائسگی باید جذب کلسیم را اصلاح کنند در غیر اینصورت بعد از یائسگی با مشکلات بیشتری روبرو خواهند شد.

رزازان با بیان اینکه کولاژن ماده‌ای است که باعث تقویت غضروف‌ها می‌شود ادامه داد: امروزه مصرف این ماده غذایی تقریبا حذف شده که بیشتر در پای گوسفند، کله پاچه و پاچه گوسفند که منبع کولاژن خالص است و چربی بالایی ندارد یافت می‌شود.

وی در پایان گفت: علاوه بر آن در بعضی از ژله‌ها نیز کولاژن وجود دارد اما به دلیل قند بالای آن خیلی از این ژله‌ها را مصرف نمی‌کنیم که در این صورت غضروف‌ها تحت فشار قرار گرفته و به مرور زمان ضعیف می‌شوند.

 

ارسال نظرات