رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در مراسم بزرگداشت سید جعفر شهیدی، او را در شمار نخستین نسل از طلاب دانشگاهی دانست.
کد خبر: ۸۸۰۸۱۸۴
|
۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از روابط عمومی مراکز فرهنگی_ هنری منطقه 8 و فرهنگسرای گلستان، مهدی محقق در مراسمی با عنوان "یاد استاد" که عصر دیروز 26 دی ماه و همزمان با نهمین سال درگذشت مترجم نهج البلاغه برگزار شد گفت: من، سید جعفر شهیدی، سید محمد بهشتی، امام موسی صدر و سید محمدرضا علوی جزو نخستین طلبه هایی بودیم که دانشگاه رفتند و علاوه بر دروس حوزوی با علم روز هم آشنا شدند.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ادامه بیان کرد: هر کدام از ما هدفی را دنبال می کردیم. برای مثال من دلم می خواست به دانشگاه های خارج از کشور بروم که دو سال در لندن و دو سال هم در دانشگاه مک گیل کانادا تدریس کردم. امام موسی صدر کوشید تا در کشورهای عربی چون لبنان نفوذ کند. دکتر شهیدی هم می خواست بر زبان عربی مسلط شود و چون یک عرب زبان فرهیخته، به این زبان بخواند و بنویسد و جالب این که همه ما به آنچه می خواستیم رسیدیم.

محقق طنز را یکی دیگر از ویژگی های سید جعفر شهیدی دانست و افزود: کلام او طنازانه بود و جا و مقام هر سخن را می دانست. من از سال 1327 با او آشنا شدم. با هم همکار و دوست بودیم. با هم به دانشگاه رفتیم. در یک دبیرستان به تدریس پرداختیم. یک دوره کتاب عربی برای مقطع دبیرستان تدوین کردیم و او در تمام این سال ها صبوری پیشه کرد و گفته های خود را با زبانی طنزآمیز به گوش مخاطبانش رساند.

پس از آن ایرج شهبازی به توضیح درباره شرح مثنوی به کوشش سید جعفر شهیدی پرداخت و گفت: کتاب هایی چون مثنوی معنوی با یک یا دو یا 10 شرح به پایان نمی رسند و در هر دوره و نسلی هماهنگ با اقتضائات آن زمان توضیح و تفسیر می شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این که از همان زمان که مولانا سرودن مثنوی را آغاز کرده، تعداد شارحان این اثر با شمار مخاطبانشان برابری داشته گفت: تاکنون 150 شرح بر مثنوی نوشته شده که هر کدام از این شروح، ویژگی های خاص خود را دارند اما یکی از برترین این نوشته ها، شرح بدیع الزمان فروزانفر بر مثنوی است که 50 سال، به طور مداوم با این اثر بزرگ مولانا سرو کار داشت و تنها توانست 3 هزار بیت اول از دفتر نخست را تفسیر کند.

شهبازی، سیدجعفر شهیدی را ادامه دهنده کار فروزانفر دانست و افزود: دکتر شهیدی، کار خود را از سال 1372 آغاز کرد و سال 78 به پایان برد. او به شرح باقی مانده دفتر اول و پنج دفتر دیگر مثنوی پرداخت.

به گفته این عضو هیئت علمی لغت نامه دهخدا توجه به مسایل تاریخی، مهم ترین ویژگی شرح مثنوی دکتر شهیدی است. همچنین او به مسایل روایی و فقهی، علم حدیث، فقه و تفسیر آشنایی داشته است.

شهبازی در ادامه بیان کرد: دکتر شهیدی در شرح مثنوی به نقد نظرات شارحان قبلی و همچنین لغت نامه دهخدا پرداخته. او حتی سخنان و اندیشه های مولانا را هم نقد کرده است.
ارسال نظرات