خبرهای داغ:
خانواده انگجی در تبریز و از جمله آیت‌الله سید حسن حسینی انگجی، از جمله افرادی هستند که سابقه‌ای درخشان و طولانی در مبارزه با ظلم و ستم حاکمان وقت از خود به یادگار گذاشته‌اند.
کد خبر: ۸۸۰۸۳۷۹
|
۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴
آیت‌الله انگجی و سابقه درخشان در مبارزه علیه رژیم ستمشاهی
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم،  او را به حق، یکی از رهبران فعال و پیشرو نهضت انقلابی حضرت امام خمینی (ره) در آذربایجان و تبریز می‌دانند. او آیت الله سید حسن حسینی انگجی است، مجاهدی مبارز که در بیت آیت الله حاج میرزا ابوالحسن حسینی انگجی در محله انگج تبریز به دنیا آمد.

سید حسن، خواندن و نوشتن را در مکتبخانه سپری کرد و دروس آغازین علوم حوزوی را در حوزه علمیه شهر تبریز فرا گرفت و آنگاه برای سپری کردن دروس سطح عالی، در محضر پدر بزرگوارش آیت الله حاج میرزا ابوالحسن حسینی انگجی و آیت الله حاج میرزا صادق آقا دینودی زانو زد.

پس از آن بود که وی به عنوان فرزند ارشد آیت الله سید ابوالحسن انگجی، راه حوزه علمیه قم را در پیش گرفت تا از محضر بزرگانی مانند حضرات آیات حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی و سید محمد حجت کوه کمره‌ای استفاده کند.

او همزمان با تحصیل در قم، به تدریس هم روی آورد و افرادی مانند علامه شهید آیت الله شیخ مرتضی مطهری، مدتی را در محضر او به کسب فیض مشغول بودند.

تحصیلات آیت الله سید حسن حسینی انگجی در قم ادامه یافت و وی پس از دریافت اجتهاد و روایت، به تبریز بازگشت. در این زمان، پدرش به مقام مرجعیت مردم تبریز رسیده بود و او نیز تلاش کرد تا با تدریس در حوزه علمیه تبریز، اقامه جماعت و ارشاد مردم، دِین خود را به مردم زادگاهش ادا کند. این بود که در مدرسه طالبیه تبریز به تدریس مشغول شد و البته در مسجد جامع هم تدریس می‌کرد و در عین حال به اقامه جماعت می‌پرداخت.

ارتحال آیت الله سید ابوالحسن حسینی انگجی سبب شد تا وی، اقامه جماعت خود را به مسجد پدر، یعنی مسجد آیت الله انگجی منتقل کند تا جای خالی آن روحانی عظیم الشأن در بین مردم احساس نشود.

شایسته است تا در همین جا، به بخش بسیار مهمی از حیات خانواده عظیم الشأن انگجی اشاره شود که همانا، سابقه طولانی آنان در مبارزه با ظلم و ستم حکام وقت است.

آیت‌الله سید ابوالحسن انگجی از جمله افرادی است که در تبریز به قیام‌ها و اعتراض‌های مکرر به حکومت رضاخان مشهور است تا آنجا که وی به همراه جمع دیگری از علمای تبریز، سابقه تبعید شدن به کردستان را هم در کارنامه خود دارند.

این بود که این خصلت انقلابیگری، به فرزندان آیت‌الله انگجی و از جمله آیت الله سید حسن حسینی انگجی هم منتقل شد و وی هم از دیرباز در تبریز، مانند بزرگانی چون آیت الله شهید قاضی طباطبایی، منادی عدالت و توحید بود.

آیت الله سید حسن حسینی انگجی البته این توفیق را هم یافت تا در روزگار ظهور قیام انقلابی حضرت روح الله، توفیق حضور داشته باشد و بتواند با عشق خالصانه به شخصیت حضرت امام و رهنمودها و آراء آن مرد الهی، یاریگری دلسوز و مجاهدی همراه با نهضت انقلابی ایشان باشد.

اینگونه است که باید وی را از سران مبارزه و نهضت اسلامی در آذربایجان قلمداد کنیم، شخصیتی که خانه‌اش، به محل تجمع انقلابیون تبدیل شده بود و به عنوان شخصیتی کاملاً هوشیار و سیاسی، به شکل مداوم در جریان تحرکات انقلابی نهضت امام قرار داشت و با صدور اعلامیه‌ها و بیانیه‌های متعدد علیه رژیم ستمشاهی، همیشه در صحنه حاضر و فعال بود.

وی از جمله شخصیت‌هایی است که در قیام 29 بهمن مردم تبریز – به مناسبت چهلم شهدای قیام خونین نوزدهم دی ماه مردم قم – حضوری جدی و فعال داشت و نامش به وفور در اسناد ساواک آذربایجان و تبریز به چشم می‌خورد.

درباره این شخصیت انقلابی، سخنان بسیاری از سوی علما و مجاهدان آذربایجان صادر شده است که ما تنها به نقل قول کوتاه و البته پُرمعنای  آیت الله شیخ مرتضی بنی فضل اکتفا می‌کنیم که فرموده است:

«دو عالم درجه اول و پیشرو در آذربایجان، آیت الله قاضی طباطبایی و آیت الله سید حسن انگجی بودند.»

این عالم ربانی و مجاهد انقلابی سرانجام پس از 87 سال زندگی عالمانه و مجاهدانه، در دی ماه سال 1359 هجری شمسی و در قم، به دیار باقی سفر کرد و پس از تشییعی باشکوه، در ضلع شمال غربی رواق طباطبایی حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت (س) و در بخش در ورودی مسجد بالاسر آستان مقدس فاطمی (س) در خاک آرام گرفت.
ارسال نظرات