خبرهای داغ:
محسن معتمدی گفت:شهرستان برخوار دارای نخبگانی است، ولی هنوز زمینه های لازم برای شناسایی کامل و بروز نخبگی فراهم نشده است؛به همین علت نخبگان این شهرستان یابه شهرستان های همجوار رفته اندو یا شناسایی نشده اند.
کد خبر: ۸۸۰۸۵۴۲
|
۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج،محسن معتمدی، فرزند اکبر در سال ۱۳۶۸ در روستای محسن آباد برخوار به دنیا آمد؛ مقطع کاردانی را در رشته تحصیلی صنایع در دانشگاه پیام نور دولت آباد به پایان رسانده و هم اکنون دانشجوی رشته نرم افزار در دانشگاه آزاد (ترم آخر) اسلامی دولت آباد است.

اولین اختراع وی، دستگاه تولید و خالص سازی گاز متان از فضولات و پس مانده ها در سال ۱۳۸۷ است که در اداره ثبت اختراعات تهران به ثبت رسید و کالسکه هوشمند ایمن و ضد UV (اشعه فرابنفش) نیز در سال ۱۳۹۲ در اداره ثبت اختراعات تهران به ثبت رسیده است.

نرم افزار آنالیز در سال ۱۳۹۲ باید دیزل با سوخت های زیستی (ذرت، نیشکر و…) که زیر نظرتیم بین المللی سوخت های زیستی ثبت شد و آخرین آن؛ اختراع نرم افزار جامع مربی گری و آنالیز کبدی است.
وی هم اکنون هم پیگیر سه ثبت اختراع جدید در حوزه اتومبیل و نرم افزار است.

تعریف شما از نخبه چیست؟

نخبه به فرد برجسته و کارآمدی اطلاق می شود که اثرگذاری وی در تولید و گسترش علم و فناوری و فرهنگ سازی کشور محسوس باشد و هوش، خلاقیت، کارآفرینی و نبوغ فکری وی در راستای تولید و گسترش دانش و نوآوری موجب سرعت بخشیدن به رشد و توسعه علمی و اعتلای جامعه انسانی کشور شود، همچنین فرآیند احراز نخبگی در حوزه های مختلف در سایت بنیاد ملی نخبگان موجود است.
جایگاه نخبگان در شهرستان برخوار کجاست؟

برای نخبگان (مخصوصا نخبگان علمی) هیچ ساز و کاری در شهرستان برخوار تشکیل و تعریف نشده است و بنا بر این یک نخبه از هیچ جایگاهی برخوردار نیست.

ططط
تسهیلات ارائه شده به نخبگان علمی در شهرستان چیست؟

پیرو پاسخ سوال قبل، زمانی که هیچ برنامه ای برای امور نخبگان در شهرستان وجود ندارد، چه توقعی در خصوص تسهیلات می توانیم داشته باشیم؟
در رابطه با جایگاه پژوهش در شهرستان برخوار توضیحاتی بفرمایید؛ آیا تاکنون شورای نخبگان در شهرستان تشکیل شده است؟

کشور ما در دنیا جزء کشورهای جهان سوم است اما در یک دهه اخیر حرکاتی را در زمینه شرکت های دانش بنیان (پژوهش محور) شروع کرده است اما با توجه به اینکه شهرستان برخوار جزء شهرستان های درجه سه و محروم محسوب می شود و از بسیاری از ابعاد و امکانات محروم است، در بحث پژوهش نیز با خشکسالی روبرو هستیم و پژوهش در شهرستان اصلا جایگاه مناسبی ندارد و با توجه به اینکه در کشورمان به بحث پژوهش اعتقاد داشته و از آن حمایت می شود، اما در شهرستان اصلا اعتقادی به پژوهش وجود ندارد.

در حال حاضر شورایی به نام شورای نخبگان در شهرستان وجود ندارد.
دستاوردهای نخبگان علمی شهرستان در شکوفایی و اعتلای جایگاه برخوار را چگونه ارزیابی می کنید؟

شهرستان برخوار به صورت بالقوه دارای نخبگانی است، ولی هنوز زمینه های لازم برای شناسایی کامل و بروز نخبگی فراهم نشده است؛به همین علت نخبگان این شهرستان به دو دسته کسانی که به شهرستان های همجوار (شاهین شهر و اصفهان) رفته و زیر پرچم آنان به فعالیت خود ادامه می دهند و کسانی که استعداد بالقوه آنان به علت شناسایی نشدن و نداشتن حمایت های لازم به شکوفایی نرسیده و در اصطلاح در نطفه خفه می شود.
ولی با این وجود شهرستان برخوار دارای نخبگانی است که دستاوردهای آنان قادر خواهد بود زمینه ساز رشد و تعالی شهرستان و کشور عزیزمان ایران شود.
نحوه تعامل نخبگان علمی با مراکز تصمیم گیر و تصمیم ساز در استان اصفهان و شهرستان برخوار چگونه است؟

در استان اصفهان این تعامل به دو صورت انجام می پذیرد: از طریق بنیاد ملی نخبگان اصفهان و دوم؛ از طریق اتاق فکر که هر ارگانی موسسه آن اتاق فکر را با حضور نخبگان تشکیل می دهد اما متاسفانه در شهرستان برخوار این تعامل به هیچ روشی وجود ندارد.

IMG_1015
شرکت های دانش بنیان و نحوه حمایت ها و فعالیت های آن ها چگونه است؟ در منطقه صنعتی دولت آباد وضعیت چگونه است؟

شرکت ها و موسسات دانش بنیان شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان (جلوگیری از خام فروشی) تشکیل می شود و نحوه حمایت از این شرکت ها با توجه به قانون مصوبه ۲۳۸۹ مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی مصوب سال ۱۳۹۱ هیات وزیران است.
در منطقه صنعتی دولت آباد به جز چند شرکت دانش بنیان همانند تامکار، سایر کارگاه ها، کارخانجات و تولیدی ها مخصوصا کارخانجات تولید آجر (بجز چند کارخانه) وضعیت مناسبی از لحاظ دانش بنیان بودن نداریم.
راهکار: در منطقه صنعتی دولت آباد باید به جای کارخانجات آجر که هم باعث نابودی خاک و هم محیط زیست می شوند، این کارخانجات به طرف صنایع دانش بنیان و دوستدار محیط زیست حرکت کنند.
تعریف جهاد علمی و مولفه های حرکت جهادی در حوزه علم و نخبگانی را بفرمایید؟

تعریف جهاد از دیدگاه رهبر معظم انقلاب: هر چیزی که هم تلاش باشد و هم در مقابله با دشمن باشد، جهاد است.
جهاد اقسام گوناگونی دارد که یکی از آن ها جهاد علمی است و حرکت جهادی نیاز به مدیریت جهادی دارد که به تلاش بی وقفه در بکارگیری موثر و کنترل فعالیت های افراد مبتنی بر مبارزه در تمام عرصه ها با نیت الهی به منظور نیل به اهداف والای جامعه و رفع موانع موجود، مدیریت جهادی می گویند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها