رئیس انجمن واردکنندگان فراورده‌های دامی عنوان کرد
فرهاد آگاهی گفت: برای موفقیت در تنظیم بازار گوشت قرمز باید یک سامانه آماری جامع با حضور دستگاه های دولتی و تشکل‌های بخش خصوصی، راه اندازی شود و ذی‌نفعان از گزارشات آماری این سامانه تبعیت کنند.
کد خبر: ۸۸۰۸۷۸۲
|
۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، فرهاد آگاهی رئیس انجمن واردکنندگان فراورده‌های دامی با اشاره به نوسانات اخیر قیمت گوشت قرمز اظهار داشت: واقعیت این است که قیمت گوشت قرمز در سال جاری، نزدیک به 10 هزار تومان افزایش داشته و با توجه به جایگاه گوشت قرمز در سبد خوراکی خانواده‌ها و همچنین نقش آن به عنوان مواد اولیه صنایع غذایی باید این چالش به صورت ریشه‌ای و کلان مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد.

وی در مورد مؤلفه‌های موثر بر تنظیم بازار افزود: مقوله تنظیم بازار را نباید در قالب یک برنامه مبتنی بر فرایندهای انتظامی و قضایی خلاصه کرد و یا اینکه تقصیرها را یکباره به دلال‌ها یا واسطه‌ها حواله کرد، بلکه اساس تنظیم بازار بر پایه رویکردها و نگرش‌های اقتصادی سیاست‌گذاران بنا می شود و مجموعه‌ای از قوانین، دستورالعمل‌ها و استراتژی‌ها را در بر می‌گیرد.

 به گفته آگاهی، اگر به مرور زمان مشخص شود که سیاست‌های تنظیم بازار به نتیجه رضایت‌بخش دست پیدا نکرده، باید در سیاست‌های حمایتی و تقسیم مسئولیت‌ها میان نهادهای بازار مانند مصرف کنندگان، تولید کنندگان، واردکنندگان و توزیع کنندگان تجدید نظر شود و به درستی نقش هریک مورد بازبینی قرار گیرد.

وی ادامه داد: یکی از زیرساخت‌های اولیه و ضروری برای پیاده سازی درست و منطقی تنظیم بازار، در اختیار داشتن آمار و ارقام صحیح و مطابق واقع از میزان مصرف و تولید کالا است که متأسفانه در این زمینه کشورمان سال‌ها است که دچار مشکل است.

آگاهی با تاکید بر ضروت راه‌اندازی سامانه جامع آماری در حوزه گوشت قرمز افزود: با مدیریت جزیره‌ای و از هم گسسته، قطعاً نخواهیم توانست نگاه جامع و فراگیر به آمار و ارقام داشته باشیم و ضروری است در این خصوص یک پنجره واحد ایجاد شود و دستگاه‌ها و ادارات دولتی از قبیل گمرک، وزارت صنعت، وزارت جهاد کشاورزی، اداره دامپزشکی، اطلاعات آماری خود را به صورت زنجیره‌ای عرضه کنند.

وی اضافه کرد: در این میان، نقش تشکل های بخش خصوصی حائز اهمیت است و باید جایگاه شایسته‌ای برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی در نظر گرفته شود. به طوری که بتوانند مبتنی بر آمار و اطلاعات گردآوری شده، برای تنظیم بازار برنامه ریزی کنند.

رئیس انجمن واردکنندگان فراورده‌های دامی با اشاره به ضرورت جذب سرمایه‌گذار خارجی در صنعت گوشت کشور اظهار داشت: برای اقتصاد کشور ما که نیاز به ورود تکنولوژی نوین تولید و دانش فنی جهانی دارد، جذب سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند مسیر ورود فناوری‌های مدرن را هموار سازد.

وی با اشاره به این که با وجود آمارهای غیرشفاف، جذب سرمایه گذاری عقیم است، تصریح کرد: موفقیت در افزایش سرمایه گذاری ها در صنعت گوشت و بهبود شرایط تامین گوشت قرمز وابستگی تام به شفافیت آمار و ابهام‌زدایی از قوانین دارد. بی‌شک ایجاد یک سامانه آماری منسجم می‌تواند به عنوان شاه کلید اصلی برای بهینه سازی تنظیم بازار، موجب جذب حداکثری و ماندگاری چند دهه‌ای سرمایه‌گذاران اعم از داخلی و خارجی شود.

ارسال نظرات