نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه برخی از فیلم‌ها و سریال‌ها خود به نوعی منکر تبدیل شده است، افزود: در این فیلم‌ها و سریال‌ها برخی رفتارها که از نظر اسلام مذمت شده، مطرح می‌شود.
کد خبر: ۸۸۰۸۹۰۹
|
۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر در دیدار سید مهدی هاشمیان معاون وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ستاد احیاء امربه معروف و نهی از منکر کشور و هیئت همراه با وی، با اشاره به جایگاه ویژه امربه معروف و نهی از منکر در قرآن، روایات و متون دینی تاکید کرد: این فریضه مهم اسلامی و اجتماعی در آیات متعدد قرآن مورد تاکید قرار گرفته و در روایات تعابیر بسیار ارزشمندی درباره آن بکار رفته است. 

نماینده ولی فقیه درامور حج وزیارت با اشاره به بیان امیرمومنان حضرت علی بن ابیطالب (ع) که می فرمایند: «وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ کُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنْ الْمُنْکَرِ إِلَّا کَنَفْثَةٍ فِی بَحْرٍ لُجِّیٍّ (تمام کارهاى نیک و (حتّی) جهاد در راه خدا، در برابر امر به معروف و نهى از منکر، چون قطره ای در برابر دریاست)» افزود: این تعبیر بسیار بزرگ، نشان می‌دهد جایگاه امر به معروف و نهی از منکر بسیار والا و بالاست.

وی با اشاره به اینکه اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ترک شود خداوند ملت را عقاب و آنها را به عذاب گرفتار خواهد کرد، اظهار داشت: این فریضه یک نظارت عمومی و همگانی برای عموم مردم در مجموعه کشورهای اسلامی است و یک واجب شرعی به دوش همه است که هر کجا هستند باید آن را پاس بدارند و به عنوان واجب شرعی به آن عمل کنند.

نماینده ولی فقیه با تاکید براینکه طبق آنچه که در متون دینی آمده است اگر این واجب شرعی ترک شود جامعه در معرض خطر قرارمی‌گیرد، گفت: مهم این است که امر به معروف و نهی از منکر از دریافت غلطی که در جامعه وجود داشت خارج شود، در گذشته وقتی از امر به معروف و یا نهی از منکر سخن به میان می‌آمد ذهن‌ها به سوی مسایلی مانند نماز خواندن و یا پرهیز از مشروب خواری می‌رفت ولی حال که سطح فکر مردم بالا رفته است مردم می‌بینند که امر به معروف و نهی از منکر در تمام شئون فردی، اجتماعی و سیاسی جامعه نقش دارد.

وی با اشاره به اینکه همه باید خود را در این مجموعه صاحب نقش بدانند و به آن توجه جدی داشته باشند، افزود: آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیز که اکنون در جامعه گرفتار آن هستیم مصادیق این 2 فریضه مهم است.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر در ادامه برخی نمونه‌ها در حوزه‌های منکر و معروف را یادآور شد و گفت: اگر این فریضه بزرگ را آنگونه که اسلام مطرح می‌کند داخل زندگی‌مان پیاده کنیم، می‌بینیم که در همه شئون زندگی به آن نیاز داریم، همچنین گستردگی محدوده این فریضه نیاز به آموزش‌های جدی دارد و همه باید در این حوزه آموزش ببینند تا معروف و منکر را بشناسند و بدانند چگونه باید امر به معروف و از منکر جلوگیری کرد.

وی با تاکید براینکه باید از طریق آموزش، وظیفه قانونی افراد و حکومت در خصوص این فریضه مهم را بیان کرد، افزود: دریافت غلط به جامعه آسیب می‌رساند و یک نمونه آن همین داعشی‌ها هستند که درک صحیحی از اسلام نداشته و برداشت غلطی ازاسلام دارند و لذا دست به آدم کشی و جنایت می‌زنند و فکر می‌کنند به اسلام عمل می‌کنند.

وی اضافه کرد: در اسلام معروف و منکر ضوابطی دارد که باید آن ضوابط و معیارها را شناخت و براساس آن امربه معروف و نهی ازمنکر کرد.

نماینده ولی فقیه با اشاره به ابلاغ قانون امربه معروف و نهی از منکر و پیگیری‌های صورت گرفته در ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر کشور، گفت: این امیدواری وجود دارد که شرایط در آینده بهتر و مردم بیشتر توجیه شوند، البته صدا و سیما در فرهنگ سازی می‌تواند بسیار نقش آفرین باشد.

وی با اشاره به اینکه برخی از فیلم‌ها و سریال‌ها خود به نوعی منکر تبدیل شده است، افزود: در این فیلم‌ها و سریال‌ها برخی رفتارها که از نظر اسلام مذمت شده، مطرح می‌شود که نتیجه آن عادی شدن گناه و جنایت در ذهن مردم است و مخصوصا در میان کودکان بد آموزی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر همچنین نقش شبکه‌های مجازی در توسعه منکر در جامعه را یادآور شد و تصریح کرد: دایره امر به معروف و نهی از منکر نسبت به دهه‌های قبل بسیار گسترده‌تر شده و برای کنترل فضاهای مجازی نیروی فراوانی مورد نیاز است.

وی با اشاره به اینکه انتشار اخبار دروغ در رسانه‌ها می‌تواند دریافت مردم از نظام را عوض کند، گفت: برخی از روزنامه‌ها اخبار نادرستی را انعکاس می‌دهند که جز یاس و ناامیدی نتیجه دیگری برای مردم ندارد و اینها از مصادیق منکر است.

وی تهمت زدن، افترا زدن، آبروی افراد را بردن و شخصیت‌های دینی را از ذهن مردم انداختن و ... را به عنوان مصادیق منکر نام برد و گفت: انتخاب افراد با انگیزه، از درون هر دستگاه و نهاد به عنوان شورای امر به معروف و نهی از منکر شیوه خوبی است و با آموزش دادن و مدیریت کردن صحیح می‌توان امور را پیش برد.

نماینده ولی فقیه با تاکید بر اینکه با توجه به نکات بسیار زیبا در روایات و متون تاریخی می‌توان درصد قابل توجهی از آسیب‌های اجتماعی را کاهش داد، لزوم پرهیز از خشونت در امر به معروف را خاطرنشان کرد و افزود: پیامبر اکرم با نرمی و لطافت توانست در مردم نفوذ کند و باید توجه داشت با خشونت جرم و جنایت تمام نمی‌شود بلکه پنهان می‌شود و کنترل آن بسیار سخت خواهد شد.

براساس این گزارش در ادامه این جلسه هاشمیان معاون وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر کشور در سخنانی تلاش مضاعف برای اجراشدن این فریضه مهم اسلامی را در جامعه مورد تاکید قرارداد و گفت: باید تلاش کنیم تا این فریضه جایگاه خود را پیدا کند و در جامعه تبدیل به رفتار اجتماعی شود.

وی با تاکید براینکه در برنامه‌ها فرهنگ سازی، الگو سازی، رفتارسازی و جذاب سازی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر مورد توجه قرارگرفته است، اظهار داشت: زیرساخت و زیر بنای امر به معروف بالابردن مسئولیت پذیری در کارکنان است و در صورت تحقق این امر با کاهش معضلات و منکرات در نظام اداری مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر مچ گیری نیست بلکه یارگیری و دستگیری است و حرف به زورزدن نیست بلکه حرف به روز زدن است، لذا این واژه‌ها باید در جامعه مطرح شود و این جذابیت در جامعه و نظام اداری تبیین شود تا منافع کلان این فریضه مهم اجتماعی اسلامی را مردم به خوبی احساس کنند.

وی به روند تصویب قانون امر به معروف و نهی از منکر و تشکیل شوراهای اجرای این فریضه در دستگاه‌ها و موسسات مختلف اشاره کرد و گفت: نظام اراده کرده که این فریضه در جامعه ساری و جاری شود و امیدواریم بتوانیم امر به معروف و نهی از منکر را به یک گفتمان برتر در جامعه و نظام اداری تبدیل کنیم.

هاشمیان ظرفیت‌های سازمان حج و زیارت را در حوزه امر به معروف و نهی از منکر برای انتقال این پیام به حجاج و زائران عتبات یادآور شد و افزود: با توجه به چتر قانونی که در این حوزه داریم امیدواریم بتوانیم دامنه این فرهنگ سازی در سازمان حج توسعه یابد و این پیام الهی را برسانیم.

در پایان این دیدار احکام رئیس، دبیر و اعضای شورای امر به معروف و نهی از منکر سازمان حج و زیارت به آنان تحویل داده شد.

ارسال نظرات