درآمد "میلیاردی" اتحادیه مشاوران املاک کجا هزینه می‌شود؟

تعدادی از مشاوران املاک هشدار میدهند که در حین جمع آوری کمکهای مردمی احتمال بروز تخلف وجود دارد، بنابراین بهتر بود که با افزایش حق عضویت، جمع آوری کمک های مردی از اعضا به کلی حذف میشد.
کد خبر: ۸۸۰۹۰۲۶
|
۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، گزارشها از عضویت دستکم 12 هزار مشاور در اتحادیه مشاوران املاک شهر تهران حکایت دارد، اتحادیه ای که همواره به عنوان یک انجمن پولساز و در آمدزا مطرح بوده است. آنهم در شرایطی که بسیاری از اتحادیه ها در روشن نگه داشتن چراغ صنف خود با سختی جدی مواجه هستند و حتی امید چندانی هم به آینده صنف خود ندارند.

بنا  به این گزارش ، گفته می شود که در حال حاضر، حق عضویت پرداختی هر یک از اعضاء در طول یکسال 400 هزار تومان است. البته از چندی قبل، مشاورین املاک شهر تهران در هر منطقه شهر، درجه بندی شده و بر اساس رتبه بندی، حق عضویت می پردازند. بر این اساس، مشاوران درجه سه، دستکم 200 هزار تومان و مشاورین املاک درجه دو هم 400 هزار تومان حق عضویت می پردازند.

حال، با توجه به عضویت 12 هزار مشاور در اتحادیه مشاوران املاک و محاسبه میانگین 300 هزار تومانی برای همه آنها، رقم یکساله درآمد اتحادیه به عدد سه میلیارد و 600 میلیون تومان خواهد رسید.

این احتمال وجود دارد که از رقم 12 هزار عضو  موجود در این اتحادیه، دو هزار نفر آنها هم به هر دلیلی موفق به پرداخت حق عضویت خود نشوند. بنابراین با در نظر گرفتن رقم میانگین 300 هزار تومانی برای 10 هزار عضو، رقم درآمدی این اتحادیه به عدد سه میلیارد تومان بالغ می شود.

اما آیا کل در آمد اتحادیه مشاوران املاک شهر تهران به همین میزان ختم می شود؟ پاسخ آن به طور قطع، آری نیست!

بر اساس قانون نظام صنفی، در صورت کسری بودجه و برای اداره امور، اتحادیه ها می توانند به جذب و جمع آوری کمک های مردمی از اعضای صنف مبادرت ورزند.

در اینجا منظور از کمک های مردمی، گردآوری اعضای اتحادیه و اخذ وجوهی از آنها در قالب کمک های مردمی است که بنا بر شنیده های «نسیم آنلاین» درآمد اتحادیه مشاوران املاک از این محل دستکم 1.5 میلیارد تومان در سال است.

با جمع بندی عدد نخست و دوم، سرجمع درآمد یکساله اتحادیه مشاوران املاک تهران به رقم چهار میلیارد تومان می رسد.

جالب تر اینکه، مرور شیوه مدیریتی این اتحادیه در یک دهه قبل نشان می دهد که جمع آوری کمک های مردمی در آن ایام از دایره اجرا خارج شده که دلیل آنهم پرهیز از بروز هرگونه فساد مالی احتمالی است، اما اکنون به سهولت کمک های مردمی جدای از حق عضویت از اعضا دریافت می شود.

تعدادی از مشاوران املاک هشدار می دهند که درحین جمع آوری کمک های مردمی، احتمال بروز تخلف و فساد مالی وجود دارد، بنابراین بهتر است که با افزایش رقم حق عضویت، جمع آوری کمک های مردی از اعضا به کلی حذف  شود. حال تعدادی از اعضاء این پرسش را مطرح ساخته اند که حق عضویت پرداختی آنها صرف چه اموری می شود؟

از قرار معلوم، 20 درصد درآمد اعضای اتحادیه مشاوران املاک  هر سه ماه یکبار به اتاق اصناف پرداخت می شود. بر این رقم باید هزینه کارکنان و حقوق و پاداش هیات مدیره اتحادیه و هزینه های جاری مثل آب و برق را نیز افزود. با محاسبه همه اینها هزینه ماهیانه اتحادیه به یکصد میلیون تومان در ماه نمی رسد.

از این رو برخی از مشاوران اتحادیه این پرسش را مطرح ساخته اند که با توجه به عدم خدماتی خاص از ناحیه این اتحادیه، حق عضویت و کمک های مردمی پرداخت شده صرف چه اموری می شود؟

ارسال نظرات
آخرین اخبار