خبرهای داغ:
یادداشت/حسین بهداروند

سم کاپیتالیسم و دوری از سبک زندگی اسلامی

سبکی کنونی زندگی مردم در حال فاصله گرفتن از سبک زندگی اسلامی است در حالی که سبک زندگی اسلامی با اشرافیت و تجمل سازگاری ندارد. اگر مردم سبک زندگی خود را اصلاح نکنند و دولت نیز در راستای اصلاح نظام اقتصادی در کشور اقدام مؤثری انجام ندهد سم کاپیتالیسم جامعه را به سمت نابودی پیش می‌برد.
کد خبر: ۸۸۰۹۰۲۹
|
۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴
سم کاپیتالیسم و دوری از سبک زندگی اسلامی
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، امام صادق (ع) فرموده است: «انظر الی من هو دونک فتکون لأنعُم اللَّه شاکرا و لمزیده مستوجبا و لجوده ساکنا؛ همواره به کسی نظر کن که نصیبش از نعمت‌های الهی کمتر از تو است تا شکر نعمت‌های موجود را به‌جای آوری و برای افزایش نعمت خداوند، شایسته باشی و قرارگاه عطیه الهی گردی.»

علاوه بر روایتی که از امام صادق (ع) نقل شد، روایات متعدد دیگری نیز از سایر ائمه اطهار(ع) رسیده است که در آن توصیه شده است که مردم در صحنه مقایسه سطح مالی زندگی خود با سطح اقتصادی دیگران، خود را با سطوح پایین‌تر مقایسه کنند ولی متأسفانه آنچه امروز در جامعه رخ می‌دهد خلاف این است و روز به روز آتش اشرافی‌گری، تجمل پرستی و چشم و هم‌چشمی را شعله‌ورتر می‌سازد که این فرهنگ، مشکلات بزرگ‌تر و وسیع‌تری را در سطح جامعه در پی دارد.

این مسأله که اشرافی‌گری چه مشکلاتی را در جامعه به وجود می‌آورد را با مصداقی ملموس بررسی می‌کنیم؛ اگر گذرتان به مناطق بالاشهر که محل سکونت ثروتمندان است افتاده باشد به وضوح فاصله طبقاتی را لمس می‌کنید، در آن محل‌های ثروتمند نشین خودروهایی تردد می‌کنند که قیمت خرید آن برابر با قیمت تمام خودروهای یک محله پایین شهر است، ساختمان‌هایی سر از زمین برآورده‌اند که قیمت خرید آن‌ها قیمت‌هایی باورنکردنی است، وقتی شخصی که از تمکن مالی مطلوبی بهره مند نیست این سطح زندگی اشرافی‌گرانه را مشاهده کند، در صورتی که عزت نفس نداشته باشد و قانع به داشته‌های خود نباشد، برای رسیدن به این سطح ثروت در زندگی و جبران کمبودهای مالی خود، دست به هر جرم و جنایتی می‌زند، دزدی، آدم ربایی و زورگیری می‌کند، خود را به فساد و فحشا آلوده می‌کند تا در زمانی اندک به هر قیمتی و با توسل به هر راه و روشی ثروت زیادی جمع کند. متأسفانه این سِیر در کشور ما جاری است، آمارها نشان می‌دهد که فاصله طبقاتی بین فقیر و غنی به شدت در حال گسترش است، فقرا زیر چرخ هزینه‌های سرسام آور معیشتی مچاله می‌شوند و ضریب جینی در کشور به صورت تصاعدی در حال رشد است.

چه چیزی کشوری را که نظام آن بر اساس اصول اسلامی و تلاش مستضعفان و پابرهنگان پایه گذاری شده، نام انقلاب آن با اسلام گره خورده، بنیان گذاران آن تأکید فراوانی بر ساده زیستی داشته‌اند را به این مرحله رسانده است؟! پاسخ این است که سبک زندگی غربی در حال جایگزین شدن سبک زندگی اسلامی در زندگی مردم است، سبکی که اکنون در زندگی مردم جاری است در حال فاصله گرفتن از سبک زندگی اسلامی است و مردم در حال دور شدن از ساده زیستی و در حال گرایش به اشرافیت هستند در حالی که سبک زندگی اسلامی با اشرافیت و تجمل سازگاری ندارد. اگر مردم سبک زندگی خود را اصلاح نکنند، به سبک زندگی اسلامی برنگردند و دولت نیز در راستای اصلاح نظام اقتصادی در کشور اقدام مؤثری انجام ندهد سم کاپیتالیسم جامعه را به سمت نابودی پیش می‌برد.

بر اساس نظر جامعه شناسان، مردم هر جامعه همواره از شیوه زندگی مسؤولان و متولیان جامعه‌ الگو برداری می‌کنند، امام خمینی (ره) معمار کبیر انقلاب نیز یکی از عوامل رشد تجمل‌گرایی در جامعه را سبک زندگی مسؤولان دانسته و فرموده‌اند: «مملکتی که مسؤولانش به جای کوخ نشینی، کاخ نشینی کنند فاتحه آن مملکت را باید خواند». با روی کار آمدن دولت‌های مختلف با ایدئولوژی‌های گوناگون، علاوه بر رسانه‌ها و تبلیغات غربی، زندگی آمیخته با تجمل برخی از مسؤولان کشور در دولت‌های متفاوت از عوامل توسعه جایگزینی سبک زندگی سراسر اشرافیگری غربی به جای سبک زندگی ساده اسلامی است که این تهدیدی جدی برای آینده نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم این سرزمین است.

در حقیقت زندگی مقام معظم رهبری الگویی بی‌نظیر برای تمام خانواده‌های جامعه بزرگ اسلامی است چرا که ایشان به توصیه‌های امیرمؤمنان، علی (ع) و همچنین سایر ائمه اطهار (ع) و فرمایش حضرت امام خمینی (ره) جامه عمل پوشانده و زندگی بسیار ساده‌ای را در پیش گرفته‌اند. لازم است سایر مسؤولان در رده‌های مختلف کشوری، استانی و شهری نیز به خود بیایند، ساده زیستی و سیره زندگی امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) را سر لوحه زندگی خود قرار دهند و با پرهیز از تجمل گرایی، کشور را از دام نابودی نجات دهند زیرا چه آن‌ها بخواهند و چه نخواهند مردم تمایل دارند راه آن‌ها را در زندگی پیش بگیرند و اگر مسؤولان رویه زندگی خود را تغیر ندهند نه تنها در قبال اسلام بلکه در قبال مشکلاتی که به این سبب گریبانگیر جامعه و خانواده‌ها می‌شود نیز در پیشگاه الهی مسؤول هستند.

نکته دیگری که نیازمند توجه و رسیدگی مسؤولان است، کنار گذاشتن مدل‌های اقتصادی غربی که همان نظام سرمایه داری است و در عوض استفاده از سیستم اقتصادی اصیل اسلامی در راستای به گردش در آوردن چرخ‌های اقتصادی کشور است.
بسیجی اهل قلم: حسین بهداروند
ارسال نظرات