تولیت آستان قدس رضوی گفت: چنانچه توسعه فضای مجازی همراه با مدیریت صحیح نباشد، محصول آن ناامنی، ناهنجاری‌های اخلاقی، اجتماعی است.
کد خبر: ۸۸۰۹۱۶۵
|
۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی در آیین افتتاحیه فرهنگسرای امام رضا(علیه‌السلام) سبزوار که شامگاه دیروز با حضور جمعی از مسئولان و فعالان فرهنگی این شهرستان در سالن همایش‌های این فرهنگسرای تازه تاسیس برگزار شد؛ بر ضرورت توجه بیش از پیش به مقوله فرهنگ و توسعه مراکز فرهنگی تاکید و خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی، بیش و پیش از اینکه یک انقلاب در عرصه سیاسی و اجتماعی باشد؛ یک انقلاب فرهنگی به حساب می آید و آن چیزی که موجب تحول در ملت ایران شد، احیای تعهد به ارزش‌های اسلامی و مسئولیت پذیری در عرصه مسلمانی بود.
 
وی مفاهیم عالی فرهنگ اسلامی را آمیخته با فرهنگ ملی ایرانی معرفی و تصریح کرد: امروز هجوم بی‌امان و گسترده به مفاهیم، باورها و ارزش‌های اسلامی ایرانی ایجاب می‌کند که حوزویان، دانشگاهیان، فعالان فرهنگی و فرهیختگان جامعه به عرصه مرزبانی از فرهنگ کشور فعالانه ورود پیدا کنند و از فرهنگ این ملت در این شبیخون فرهنگی و جنگ نرم دشمنان که در آن تمام باورها، اعتقادات، ارزش‌ها و آداب و رسوم اسلامی- ایرانی مورد هجوم است، صیانت کنند.
 
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، فرهنگ غربی را بیگانه و مغایر با فرهنگ اصیل اسلامی-ایرانی دانست و تصریح کرد: امروز معلمان، مربیان، طلاب، دانشجویان، علما، فعالان و تاثیرگذاران فرهنگی جامعه وظیفه خطیر مرزبانی از فرهنگ را بر عهده دارند. این مرزبانی اقتضائاتی دارد که از آن جمله می‌توان به رصد و شناسایی ترفندهای دشمن، اقدام به موقع و متناسب، بصیرت داشتن و بصیرت آفرینی اشاره کرد.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با بیان این مطلب که مزین شدن فرهنگ‌سرای سبزوار به نام مبارک امام رضا(علیه‌السلام) امری تشریفاتی نبوده است، گفت: آداب، رسوم و فرهنگ اسلامی ما با فرهنگ رضوی، فاطمی و علوی پیوند خورده است و این نامگذاری نمادی است تا جوانان سبزواری بدانند تنها راه مصون¬سازی خود و جامعه‌شان از اضطراب های روحی و هجمه‌های فرهنگی، تمسک جستن به سیره و آموزه‌های امام رضا(علیه‌السلام) است.
 
وی گفت: امروز انحرافات اخلاقی و شبهات اعتقادی سهمگین‌تر از امواج طوفان نوح انسان معاصر را فرا گرفته و در این شرایط تنها راه نجات و عاقبت بخیری بشریت، پناه جستن به کشتی ولایت و کسب کرامت از ائمه اطهار(علیهم‌السلام) است.
 
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ضمن اظهار امیدواری برای گام برداشتن موثر فرهنگسرای امام رضا(علیه‌السلام) در مسیر اشاعه ارزش‌های اسلامی و تبیین سیره رضوی، تصریح کرد: فرهنگ‌سرای امام رضا(علیه‌السلام) در جوار مرقد مطهر شهدای گمنام شهرستان سبزوار قرار گرفته است و ان¬شاءلله با یاری جستن از این ارواح مطهر بتواند در رشد و تربیت نوجوانان و جوانان نقش سازنده‌ای ایفا کند و مردان و زنان مؤمن و فرهیخته سبزواری با شرکت در برنامه‌های فرهنگی و کتابخوانی آن بیش از پیش به سمت آموزه‌های دینی حرکت کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در فراز پایانی سخنان خود به رشد شگفت انگیز فضای مجازی طی چند سال اخیر اشاره کرد و با بیان اینکه هیچ دست ساخته بشر، سرعت تسری و پیشرفتی همچون دنیای مجازی را تجربه نکرده است، خاطرنشان کرد: امروز دنیای دیجیتال و فضای مجازی تمام لایه‌های زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها را تحت تأثیر قرار داده است و اگر در این مقوله توانمند نشویم، باید همواره چشم به دست دیگران داشته باشیم.
 
وی با اشاره به این مطلب که چنانچه توسعه فضای مجازی همراه با مدیریت صحیح نباشد، محصول آن ناامنی، ناهنجاری‌های اخلاقی، اجتماعی و دغدغه خاطر است، گفت: در بهره‌برداری از این فضای مجازی که ضمن برخورداری از محاسن دارای آسیب‌ها و خطراتی نیز هست، برنامه نویسان و نیروهای خلاق باید مبتکرانه عمل کنند. باید نیروهای متخصص، متدین و متعهد به میدان بیایند و با مدیریت صحیح ضمن بهره‌مندی جامعه از خوبی‌های فضای مجازی، نسبت به زشتی‌ها و کجی‌ها مصون سازی کنند.
 
تولیت آستان قدس رضوی ملت ایران را مردمی خلاق، با استعداد و توانمند نامید و عنوان کرد: مغرب زمین هیچ گاه گرهی از مشکلات کشوری نگشوده است و ما امروز نیز نگاه‌مان برای رفع مشکلات کشور به دستان‌ توانای جوانان است که با اتکال به خدا و اعتماد به نفس همچون نیاکان سربدار دیروز و برادران نامدار و سردار امروز مایه فخر، غرور و تعالی این کشور شوند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها