نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امروز دستاوردهای اقتصادی برجام در زندگی مردم قابل لمس نیست و حتی ما شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی در کشور به دنبال افزایش قیمت دلار هستیم.
کد خبر: ۸۸۰۹۱۹۲
|
۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، ابوالفضل حسن‌بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به گذشت یکسال از اجرای برجام گفت: امروز پس از گذشت یکسال از اجرای برجام مردم بهبودی را در وضعیت اقتصادی و معیشتی خود احساس نمی‌کنند و حتی ما در ماه‌های اخیر شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی به دنبال افزایش قیمت دلار در کشور هستیم.

وی افزود: آمریکایی‌ها با خباثت و با شیطنت‌هایی که داشتند حدود دو تا سه سال در طول مذاکرات برجام را ادامه دادند و با این کار خود موقعیت‌های طلایی و خوب را در این مدت زمانی از دست جمهوری اسلامی ایران گرفتند و می‌خواستند تا با طولانی کردن مذاکرات از یکسو مردم ایران را خسته کنند و دیگر اینکه استنباط آنها این بود که هرچه این مذاکرات طولانی‌تر شود می توانند امتیازات بیشتری از ایران بگیرند.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: دنیا به نفت ما نیازمند بود و شرایطی که بر عراق و عربستان حاکم بود شرایط ناپایداری بود و خود آمریکایی‌ها نیز متوجه آن بودند که داعشی که آنها آن را ایجاد کردند می تواند به انرژی دنیا آسیب وارد کند و دنیا نیز حضور این گروه‌های تروریستی را برنمی تابد. به همین سبب آمریکایی‌ها چاره‌ای جز این نداشتند که با افکار عمومی دنیا که ایران را شکست‌ناپذیر می‌دانستند و البته تلاش آنها این بود که امتیازات بیشتری از ایران بگیرند.

به گزارش فارس،حسن‌بیگی خاطرنشان کرد: در بخش اقتصادی اگرچه گشایش‌هایی بعد از اجرای برجام ایجاد شده و مجموعه کشورهایی که همپیمان آمریکا بودند همواره در حال سنگ‌اندازی در بحث رفع تحریم‌های بانکی و مالی هستند و ما هنوز بعد از گذشت یک سال از اجرای برجام در این بخش با مشکل مواجه هستیم.

وی افزود: کشورهای مختلف پس از آغاز اجرای برجام در قالب هیأت‌هایی برای امضای قراردادهای اقتصادی به ایران سفر کردند اما به لحاظ معذوریتی که داشتند که این معذوریت ناشی از فشارهای آمریکا بود این قراردادها به یک تفاهم‌نامه تبدیل شد.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: در اجرای برجام و در بخش هسته‌ای در فردو دو سوم سانتریفیوژها جمع شده و این سرمایه کلانی بود که در فردو داشتیم و طبق برجام بنا شد تا یک سوم سانتریفیوژهای فردو فعال باشد.

حسن‌بیگی اضافه کرد: پس از برداشت سانتریفیوژهای در سایت فردو بنا شد تا چینی‌ها و روس‌ها و اروپایی‌ها با ما همکاری داشته باشند تا نسل جدیدی از سانتریفیوژها را جایگزین سانتریفیوژهای برداشته شده کنیم که در این زمینه هیچ اقدامی از طرف آنها صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در این زمینه سازمان انرژی اتمی ما نیز کوتاهی هایی داشته و یا شاید پرسنلی که در این سازمان مشغول به کار هستند خوشبین و یا کم‌کار هستند و یا شاید بلد نیستند که چگونه باید اقدام کنند.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: پس از برجام فروش نفت ما بهتر شده اما قیمت آن قیمت مناسبی نیست و از سوی دیگر اعتبار و پولی که ناشی از فروش نفت به کشور وارد می‌شود در بخش عمرانی هزینه نمی‌شود و اقدامات دولت در این حوزه بسیار کند و ضعیف است

ارسال نظرات