کد خبر: ۸۸۰۹۲۹۳
|
۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۵
قرقاول یکی از زیباترین گونه‌های پرندگان است که در نقاط مختلف ایران به صورت وحشی یافت می‌شود. با وجود علاقه زیاد مردم به مصرف گوشت قرقاول و نیز نگهداری این پرنده به صورت زینتی، تولید و پرورش آن در سطح بسیار محدودی در کشور انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، طی چند دهه اخیر گرایش‌های زیادی به مصرف گوشت قرقاول در جوامع غربی مشاهده شده است که علت آن مشخص شدن خواص فوق‌العاده گوشت و تخم قرقاول است. پرورش قرقاول با توجه به وجود تقاضای بسیار زیاد برای آن در کشور، ناچیز بودن هزینه‌های تولید و نگهداری و نیز امکان پرورش قرقاول به صورت خانگی، در حال حاضر سودآورترین عرصه تولید طیور محسوب می‌شود.

«تقی‌زاده» بانوی کارآفرین اهل ارومیه یکی از پرورش‌دهنگان موفق قرقاول در استان است. او توانسته در زمینی به مساحت 400 متر مربع مزرعه پرورش قرقاول را راه‌اندازی کند.

وی به بیان جزئیات مهمی درباره پرورش قرقاول پرداخته و تجربه موفقش را در این عرصه به اشتراک گذاشته است.

این بانوی کارآفرین، بیان کرد: اینجانب دارای تحصیلات عالیه با توجه به اینکه متاسفانه در این روزها روستاهای ما با داشتن امکانات بسیار دچار رکود اقتصادی و رکود فعالیت هستند، با این حال تصمیم گرفتم به‌عنوان شغل دوم از امکاناتی که در روستا داشتیم و بلااستفاده بودند در جهت تولید و اقتصاد تا حد امکان استفاده بهینه کنم. به‌خاطر اینکه در زمینه پرورش و تکثیر قرقاول متاسفانه در استان فعالیت چشم‌گیری صورت نگرفته بود و دانش و تجربه فنی و دسترسی به آموزش‌های موردنیاز در دسترس نبود و نیز برای اینکه ریسک مالی در بر نداشته باشد از حداقل امکانات در روستا شروع کردیم تا با گذشت زمان تجربه‌های مورد نیاز را کسب و به مرور برای ارتقاء تولید برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی افزود: با تهیه چندین جفت پرنده مادر کارمان را شروع کردیم و با طی زمان و آشنایی با خصوصیات پرنده و شرایط و اقلیم آب و هوایی و شناخت بیماری و درمان پرندگان در این راه آموزش ها و تجربیات مورد نیاز را کسب کردیم.

تقی‌زاده، خاطرنشان کرد: برای اینکه شروع کار جدید بدون تجربه و دانش مورد نیاز بود با حد اقل امکانات منزل مسکونی روستایی و با استفاده از حیاط باغ در زمینی به مساحت 400 متر مربع کار پرورش قرقاول را آغاز کردیم.

چون قصد توسعه و گسترش زمینه فعالیت را داشتیم به جای استفاده از ابتکار و آزمون و خطا تصمیم گرفتیم از جدیدترین شیوه‌های مورد استفاده پرورش‌دهندگان تا حد امکان استفاده کنیم.

وی ابراز داشت: در حال حاضر انواع محصولاتی که ما تولید و عرضه می‌کنیم شامل تخم خوراکی، تخم نطفه دار، جوجه قرقاول، پردنده بالغ، پرنده مادر و فروش پر قرقاول و همچنین عرضه گوشت تازه و منجمد قرقاول است.

این بانوی کارآفرین اهل ارومیه، در مورد کیفیت محصولات تولیدی خود نیز گفت: مامی توانیم اعلام کنیم که با رعایت اصول فنی و بهداشتی عرضه تمامی محصولات ما دارای بالاترین کیفیت است.

وی اضافه کرد: فقط تنها نقطه ضعف ما در حجم پایین میزان تولید است. امیدواریم با حداقل حمایت‌های ممکن بتوانیم در آینده نزدیک با تولید بالا در سطح استان و بازارهای خارجی بتوانیم خدمتی انجام دهیم.

این کارآفرین موفق، در ادامه با اشاره به مشکلات پیش‌روی خود برای تولید و فروش مناسب محصولات، تصریح کرد: لزوم استفاده و حمایت با توجه به رشد بالا و سریع پیشرفت دنیا متاسفانه از بسیاری از امکانات و داشته‌های خودمان استفاده مناسبی نمی‌کنیم پرورش و تکثیر دام یکی از نیازهای اصلی کشور می‌باشد و پرورش و تکثیر دام‌های دارای مزیت اقتصادی بالا یکی از الگوهای تایید شده برای رشد و توسعه بازار داخلی و صادراتی و رونق اقتصاد خانواده‌های روستایی می‌تواند باشد. درآمد حاصله از پرورش و تکثیر دام‌‌های جدید واقعا بسیار بیشتر خواهد بود.

وی افزود: شروع هر کار جدیدی مشکلات بسیاری در بر دارد، متاسفانه گاها بعضی از قوانین و سوء برداشت ها و برداشت های سلیقه ای بعضی از مسولان و عدم حمایت ها انبوه سازمان ها و ارگان های دخیل و نبود دانش فنی و امکانات یکی از بارز ترین مشکلات اساسی واحد های نو و جدید اقتصادی و تولیدی می باشد.

تقی‌زاده، سرمایه گذاری و فعالیت بخش خصوصی در زمینه های نوین را باعث رفع مشکلات و انتقال دانش فنی و بومی سازی دانست و گفت: به مرور این واحدهای نوین با کسب تجربه و اطلاعات و دانش فنی و بومی سازی آن‌ها و انتقال آنها به داخل کشور دانش فنی‌گران قیمتی را وارد چرخه تولید کشور می‌کنند. در این راه به جرائت می‌توانم بگویم که تمامی هزینه‌ها را فقط یک واحد تولیدی تقبل می‌کند. در حالی که با استفاده از همان دانش فنی ده‌ها واحد تولیدی و اقتصادی ایجاد می‌شود و اشتغال‌زایی و منبع درآمد بالایی برای کشور ایجاد می‌شود. مسولان اگر در زمینه واحدهای دانش بنیان و واحدهای نوین کوچک‌ترین حمایتی انجام دهند شاهد رشد چشمگیری در این زمینه خواهیم بود.

وی، در خصوص تعداد اشتغال‌زایی در کارگاه خود، گفت: با توجه به اینکه شروع کار ما تحقیقاتی و امکان‌سنجی بوده در آغاز کار بخاطر نداشتن تجربه کافی با مشکلات و حوادث غیرمترقبه مواجه شدیم که مانع توسعه فعالیت شدند. واحد ما به‌صورت خانوادگی و با اشتغال‌زایی برای 2 نفر شروع به فعالیت کرده و امروز در فصل های تولید تا 6 نفر هم به‌صورت مستقیم فعالیت اشتغالی دارند.

قاسمی، ابراز داشت: طبق برنامه ریزی‌های صورت‌گرفته این واحد باید در سال گذشته تا 40 نفر اشتغال ایجاد می‌کرد که متاسفانه به‌خاطر سوء‌برداشت سازمان محیط‌زیست و همکاری‌نکردن آن سازمان و اخلالی که در زمینه فعالیت ایجاد شد، پرورش و تکثیر این واحد چندین ماه تعطیل و بخش اعظم سرمایه‌گذاری‌ها از بین رفت. امیدواریم در طی همین سال بتونیم به چرخه تولید برگردیم.

این کارآفرین موفق، در خصوص فروش و نحوه بازاریابی محصولات خود نیز بیان داشت: به‌خاطر اینکه این واحد قصد توسعه و گسترش معقولی دارد و با توجه به تنوع محصول و تنوع بازار فروش و برنامه‌ریزی‌های گسترده برای بازارسازی این واحد با همکاری بازاریاب‌های فعال داخلی و خارجی در سطح گسترده‌ای فعالیت داریم و در حال حاضر با توجه به اینکه تولیدات این واحد بسیار محدود بوده و هست اما به‌صورت گسترده‌ای در بازار داخلی فعالیت داریم و محصولات ما در تمام کشور قابل عرضه هستند و حتی در زمینه فروش به اکثر فعالین این بخش خدمات و همکاری‌های لازم را ارائه می‌کنیم. خوشبختانه در بازار فروش خارجی نیز قدم‌هایی را برداشته‌ایم که در این زمینه چند محموله تخم نطفه‌دار و جوجه قراقاول را به کشور عراق ارسال کردیم و چندین شرکت ترکیه و عربی درخواست نمونه داده بودن که ارسال کردیم ولی با توجه به محدود بودن امکانات و تولید ما شاید اگر پاره‌ای از مشکلات قابل حل بر طرف شود بتوانیم با همکاری دیگر عزیزان همکار به‌صورت گسترده وارد چرخه صادرات شویم.

قابل ذکر است که با تولید و عرضه واحد پرورش قرقاول و با ترویج و انتقال دانش فنی و امکانات لازم و در اختیار قرار دادن تخم نطفه دار و جوجه و مرغ مادر امروز در استان آذربایجان غربی و استان های دیگر کشور ده‌ها علاقمند و واحد تولیدی و پرورش قرقاول ایجاد شده که می‌توان به آینده پرورش قرقاول و توسعه چشم گیر آن در ایران امیدوار بود.

این واحد با استفاد از تسهیلات حمایتی بسیج سازندگی استان و با استفاده از حمایت های معنوی سازمان جهاد کشاورزی استان تاسیس گردیده و اگر سازمان حفاظت محیط زیست کوچکترین حمایتی از این واحد می کرد، امروز به یکی از بزرگترین واحد های پرورش و تکثیر قرقاول در سطح استان تبدیل می شد. برای جوانان علاقه مند به این عرصه چه توصیه هایی دارید: فعالیت در زمینه تولید و تکثیر و پرورش حیوانات خاص مخصوصا قرقاول دارای مزیت اقتصادی بالایی می باشد و تمام علاقمندان به فعالیت در این زمینه می توانند روی واحد ما برای کسب اطلاعات و هر گونه همکاری و اموزش و تهیه لوازم و تجهیزات و مولد حساب کنند.

در طی سال‌های گذشته گونه های پرورش خارجی از خارج کشور صرفا برای پرورش وارد شده است. البته با تمام مجوز های قانونی ولی متاسفانه هنوز سازمان حفاظت محیط زیست این گونه های پرورش را وحشی قلمداد می کند.

برای فروش بخاطر اطلاعیه سازمان در اینترنت و روزنامه محدودیت و ممنوعيت قائل شدند برای نقل و انتقال هیچ گونه تضمینی وجود ندارد که آیا در مسیر کارمندان سازمان، بار را بعنوان کشفیات توقیف خواهند کرد یا بار به مقصد خواهد رسید. بارها دچار خسارت های مالی شدیدی ما و دیگر تولید کنندگان دچار گردیده اند. و هنوز کسی جواب گو نیست و اقدامی از طرف مسولان صورت نمی‌شود.

ارسال نظرات