خبرهای داغ:
افتتاح نخستین جشنواره خلاقیت در صنایع دستی در فارس،
نخستین جشنواره نوآوری و خلاقیت در صنایع دستی در استان فارس با حضور مسئولان استانی در شیراز افتتاح شد و به مدت ۴ روز ادامه دارد.
کد خبر: ۸۸۰۹۴۲۱
|
۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۳
کاربردی کردن تولیدات صنایع دستی در زندگی روزمره از نیازهای این صنعت است که سبب می‌شود در بازار داخلی نیز رونق گذشته خود را پیدا کند و صنایع دستی در سبد کالای مردم قرار گیرد. این نیاز سبب شد که معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی با برگزاری جشنواره‎های خلاقیت و نوآوری، صنایع دستی این میراث کهن را از مهجوریت خارج و جایی برای آن در زندگی روزمره مردم باز کند. 

نخستین جشنواره نوآوری و خلاقیت در استان فارس افتتاح شد تا به گفته زهرا الحمدی، معاون صنایع دستی استان فارس آغازی باشد برای اینکه صنایع دستی در سبد کالای خانوارهای ایرانی جا گیرد. این جشنواره که بنا بود در آذرماه برگزار شود با تاخیر یک ماهه به همت اتاق بازرگانی شیراز و میراث فرهنگی استان فارس برای مدت 4 روز در محل اتاق بازرگانی شیراز برپاست. 

یدالله رحمانی، معاون اقتصادی استاندار فارس در مراسم افتتاحیه این جشنواره، گردشگری و صنایع دستی را از جمله ظرفیت‎های استان فارس معرفی کرد که با شرایط خشکسالی کنونی می‎تواند جایگزین کشاورزی شود و توسعه را برای استان فارس به ارمغان آورد. 

به باور وی با ایجاد خلاقیت در صنایع دستی و هنرهای سنتی می‎توان بخش گردشگری را نیز رونق بخشید. رحمانی به مصادیق اقتصاد مقاومتی در صنایع دستی اشاره کرد و گفت: صنایع دستی از سه منظر می‎تواند بسترساز تحقق اقتصاد مقاومتی باشد، چراکه صنایع دستی ظرفیت درونی است که قابلیت ایجاد فرصت و بهره‎وری اقتصادی و صادراتی را دارد. 

جمال رزاقی، رئیس اتاق بازرگانی شیراز نیز صنایع دستی را در امر اشتغال و رونق اقتصادی راهگشا دانست و گفت: صنایع دستی در ایران و استان فارس قابلیت عرضه جهانی را دارد که با برخورداری تکنولوژی در این زمینه می‎توان جایگاه مناسبی را در جهان از آن خود کنیم. 

به گفته وی با استفاده از تکنولوژی صنعت فرش ایران جایگاه خود را در بازارهای جهانی کسب کرده و اکنون زمان آن رسیده که دیگر صنایع دستی نیز در این زمینه وارد شوند و با کمک تکنولوژی جایگاه خود را در جهان ارتقا دهند. 

به باور رزاقی راه‎اندازی کسب و کار با استفاده از صنایع دستی برخلاف دیگر صنایع به سرمایه زیاد نیاز ندارد و این از امتیازات این صنعت برای رونق اشتغال است 

در پایان مراسم افتتاحیه از 4 کتاب در زمینه صنایع دستی رونمایی شد و نشست‎های تخصصی هویت‏‎شناسی شیراز، طراحی و بسته‎بندی محصولات صنایع دستی، اشتغال پایدار در هنرهای سنتی و صنایع دستی و اقتصاد هنر و نوآوری در صنایع دستی و ورکشاپ تخصصی صنایع دستی از برنامه‎های ویژه این جشنواره اعلام شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها