عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: مقام معظم رهبری پرچمدار مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است که اگر این پرچم بر زمین گذاشته شود هیچ مسئول دیگری آن را از زمین بر نخواهد داشت.
کد خبر: ۸۸۰۹۹۲۳
|
۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ فاطمه دانشور پیش از ظهر امروز در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری کمیته امداد استان مرکزی با موسسه مهرآفرین با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری درخصوص آسیب‌های اجتماعی گفت: مقام معظم رهبری پرچمدار مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است که اگر این پرچم بر زمین گذاشته شود هیچ مسئول دیگری آن را از زمین بر نخواهد داشت.

وی افزود: موضوع آسیب‌های اجتماعی از دغدغه‌های جدی رهبر معظم انقلاب اسلامی است و من به عنوان عضوی از جامعه زمانی بلند از این مسئئله سخن می گویم که حمایت ایشان را داریم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: مؤسسه "مهرآفرین" به نوعی عهد من با خداوند بود که یک چهارم دارایی خود را صرف کودکان و زنان بی‌سرپرست کنم، از سال 86 فعالیت خود را در این مؤسسه به منظور رفع احتیاجات کودکان نیازمند و زنان بی‌سرپرست آغاز کردم و در استان‌های مرکزی، هرمزگان، سیستان وبلوچستان، کرمان و دیگر شهرها این شعبه را افتتاح کردیم و جمعیتی نظیر به 9 هزار نفر را تحت پوشش دادیم.

دانشور هدف از فعالیت مؤسسه را توانمندکردن کودکان و زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست عنوان کرد و گفت: با همین انگیزه وارد شورای شهر تهران شدم، ما به عنوان تشکل مردمی نمی‌توانستیم همه مسائل را حل کنیم چون مسائل بسیار عمیق و مشکلات متعدد بود.

وی افزود:اسناد بالادستی توسعه اول تا پنجم را مطالعه کردم و متوجه شدم هیچ اشاره‌ای به مباحث اجتماعی نشده و توسعه‌ها بیشتر حول محور عمرانی و نگاه سخت افزاری است تا توسعه انسانی؛ در همین زمان تصمیم گرفتم در عرصه سیاستگذاری وارد شوم تا بتوانم موضوعاتی که در پایین دست جامعه هستند را مطرح و پیگیری کنم.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: شورای شهر تمرینی برای این واقعیت بود. با مطالعه برنامه ششم شهرداری تهران دریافتم که پرداختن به آسیب های اجتماعی که رشد فزاینده‌ای داشت مغفول مانده است. بنابراین شش ماه دوره کاری خود را صرف افزودن فصلی تحت عنوان برنامه های اجتماعی در برنامه شهرداری تهران کردم.

آسیب‌های اجتماعی یک شب مرتفع نمی‌شود

دانشور به عنوان اولین فرد شهردار تهران را مجبور به حضور در منطقه هرندی تهران کردم و از انجا بود که منطقه هرندی رسانه ای شد و مسئولین برای رفع مشکلات وارد کار شدند. تولد کودکان معتاد، اعتیاد زنان، فروش کودکان، زنانه شدن فقر موضوع جدی است، مباحثی که دچار انباشتگی شده‌اند و به سادگی و در یک شب حل نمی‌شوند.

وی افزود: وقتی برای اولین بار در رسانه ها اعلام کردم در تهران روزانه دست کم دو نوزاد معتاد متولد می شوند، تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفت که حکایت از این واقعیت تلخ داشت. حل مسائل اجتماعی، راه‌حل‌های اجتماعی را می طلبد.

مغفول ماندن نقش سازمان‌های مردم نهاد در تصمیم‌گیری های کلان 

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: سازمان‌های مردم نهاد نقش تعیین کننده‌ای را می توانند در حل این معضلات داشته باشند اما متأسفانه در خیلی از جاها سازمان‌های مردم نهاد در تصمیم‌گیری‌ها دخالت داده نمی‌شوند. نمونه آن در برنامه ششم توسعه یا منشور حقوق شهروندی است که در زمان تدوین این برنامه ها جای خالی صندلی سازمان‌های مردم نهاد مشهود بود.

دانشور ادامه داد: دو موضوع در این دو سند مورد غفلت قرار گرفت یکی بحث آسیب‌های اجتماعی در برنامه توسعه ششم بود که از سوی دولت نادیده گرفته شده بود و وقتی این برنامه به مجلس ارائه شد با تعاملاتی که با مجلس صورت گرفت بالاخره این موضوع مطرح و به عنوان فصلی در این برنامه گنجانده شد.

وی افزود: در منشور حقوق شهروندی در حالی رونمایی شد که حق بر هویت مغفول ماند و در تصویب این منشور در مجلس به دنبال این بودیم که موارد مغفول مانده را به این منشور بیافزائیم. و پژوهش‌ها به این منظور در حال انجام است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: کودک بی هویت در کشور عدد معناداری را به خود اختصاص داده است. وقتی پرونده و شغل کودکان بی‌هویت در مددکاری را مورد بررسی قرار می‌دهیم در اغلب آنها سرقت و دست‌فروشی ذکر شده است و این طبیعی است کودک و نوجوانی که در سن تحصیل از آموزش دور بوده و نتوانسته از خدمات اجتماعی برخوردار شود از چه طریقی قرار است امرار معاش کند؛ لذا شرافتمندانه‌ترین شغلی که این کودک یا نوجوان بنا به شرایطی که دارند دست‌فروشی است.

دانشور ادامه داد: با گزارشات ارائه شده به وزارت بهداشت مقرر شد در بحث تولد کودکان معتاد، نوزادن متولد شده در بیمارستان برای سم زدایی بماند و ترخیص نشوند تا بتوانیم از آمار اعتیاد بکاهیم. این مصوبه کم و بیش در حال اجرایی شدن است. در حوزه پیشگیری با توجه به آمار موجود سنگین تر است

وی از مصوبه اجباری شدن غربالگری اعتیاد توسط وزارت بهداشت خبر داد و گفت: افرادی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند حتما باید آزمایش HIV و اعتیاد گرفته شود اما مشکل این است که زیرساخت لازم برای ترک اعتیاد نداریم، مشکل کمپ ترک اعتیاد که رایگان این افراد را پذیرش کند داریم، NGO هایی که در حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارند نگاه سودگرایانه دارند گاهی مؤسسات می‌خواهند طرف قرارداد مالی باشند این نگاه آسیب‌زا است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: ما در حوزه کودکان یتیم، زنان بی‌سرپرست، سرطانی و معلولان سازمان های مردم نهاد دارای نگاه خیریه داریم، سازمان‌های مردم نهادی که نگاه خیریه داشته باشند در این زمینه فعالیت دارند اما در حوزه آسیب اجتماعی بنده برخورد نکردم یا خیلی انگشت‌ شمار است، این تعداد کم نمی‌تواند از پس رشد وسیع آسیب‌های اجتماعی برآیند، بنابراین بهترین تدبیر در شرایط فعلی تعامل و همکاری بین نهادهای حاکمیتی و نهادهای مدنی است و از طرفی معتقدم بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند در این عرصه نقش‌آفرین باشند.

دانشور ادامه داد: برای رسیدن به اهداف باید مثلث سازمان‌های مردم نهاد، بنگاه اقتصادی و نهادهای عمومی دولت با یکدیگر تعامل و همکاری بسیار قوی داشته باشند، تعامل باید شکل بگیرد چراکه هیچ یک به تنهایی نمی‌توانند به اهداف برسند.

مسئولین از مشکلات کف جامعه مطلع نیستند

وی افزود: نقش رسانه ملی بایستی پرداختن به آسیب‌های اجتماعی باشد تا در مردم ایجاد حساسیت شود اگر مردم اطلاع کافی در این زمینه داشته باشند، با کمک آنها می‌توانیم بروز آسیب‌ها را کاهش دهیم، وقتی پای مشارکت خانواده در میان باشد قطعاً نتیجه بهتری حاصل می‌شود.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: سازمان‌های مردم نهاد در شورای عالی اجتماعی باید دارای کرسی باشند و مشکلات را به گوش مسئولین برسانند چراکه بسیاری از مسئولین از این موضوعات اطلاع ندارند. سازمان‌های مردم در نهاد در دولت‌های مختلف دستخوش سیاست‌های انقباضی شدند و همین باعث شد در مقاطعی نتوانند رشد کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات