مدیر شبکه بهداشت و درمان و رئیس دانشکده پرستاری گرمی گفت: هرگونه تلفات پرندگان اهلی و غیر اهلی به شبکه بهداشت و درمان، دامپزشکی و یا خانه‌های بهداشت گزارش داده شود.
کد خبر: ۸۸۱۰۰۲۰
|
۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۰

علی جاویدزاده، مدیر شبکه بهداشت و درمان و رئیس دانشکده پرستاری گرمی در گفتگو با خبرنگارسیفارگفت: هرگونه تلفات پرندگان اهلی و غیر اهلی به شبکه بهداشت و درمان، دامپزشکی و یا خانه‌های بهداشت گزارش داده شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ گونه نگرانی از بابت سلامت مرغ و گوشت عرضه شده در واحدهای عرضه مجاز در شهرستان وجود ندارد، گفت: کارشناسان شبکه بهداشت با همکاری شهرداری با فروشندگان خرده موجود در سطح شهرستان که اقدام به فروش هر گونه پرنده زنده می کنند، برخورد و آنان را جمع آوری می کنند.

وی افزود: در صورتیکه این فراورده ها دارای لیبل و مجوز بهداشتی دامپزشکی باشند، دارای سلامت کامل بهداشتی هستند.

وی بخاطر مثبت بودن گزارش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری‌های فردی را ضروری عنوان کرد و گفت: اهالی این شهرستان از شکار، خرید و مصرف هرگونه طیور زنده خودداری کنند.

وی با بیان اینکه با آغاز فصل سرما و کوچ پرندگان، احتمال شیوع این بیماری در میان طیور افزایش یافته است، افزود: پرندگان مهاجر عامل اصلی این آلودگی هستند و می‌توانند طیور روستایی را نیز آلوده کنند. به همین جهت لازم است تا از خرید طیور روستایی از بازارچه‌ها و یا شکار پرندگان مهاجر و خوردن آن‌ها خودداری شود.

وی گفت: آنفولانزای مرغی در شکل فوق حاد آن، شروع ناگهانی و پر تلفاتی در گله خواهد داشت. بی‌حالی شدید، کاهش مصرف دان، افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه، سیاه شدن و خونریزی تاج و ساق پا از جمله علائم این بیماری در میان پرندگان است.

جاویدزاده گفت: شبکه بهداشت و درمان آمادگی لازم برای مقابله با تهدیدات احتمالی این نوع بیماری را دارد.

ارسال نظرات