نفس‌مردم درتهران و شهرهای‌بزرگ به شماره افتاده است
کیفیت هوای تهران برای سومین روز مستمر و در روز «هوای پاک» در «شرایط ناسالم» قرار گرفت و به سالمندان، گروه‌های حساس و بیماران توصیه شد از منزل خارج نشوند
کد خبر: ۸۸۱۰۰۴۵
|
۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج،
کیفیت هوای تهران برای سومین روز مستمر و در روز «هوای پاک» در «شرایط ناسالم» قرار گرفت و به سالمندان، گروه‌های حساس و بیماران توصیه شد از منزل خارج نشوند. بر این اساس دیروز شهرری آلوده‌ترین و اتوبان محلاتی سالم‌ترین مناطق تهران بودند.

کیفیت هوای استان تهران دیروز چهارشنبه 29 دی ماه مصادف با روز ملی هوای پاک و برای سومین روز مستمر برای گروه‌های حساس ناسالم شد.

عدد 123 شاخص‌های ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون نشان می‌دهد گروه‌های حساس، بیماران قلبی و ریوی، زنان باردار، کودکان و میانسالان نباید در محل‌های شلوغ و آلوده شهر تردد کنند.

این آلودگی هوا که از صبح روز دوشنبه در کلانشهرها و تهران ایجاد شده در ساعت‌های آتی نیز ادامه می‌یابد و کارشناسان سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده‌اند مردم کلانشهرها تا پایان هفته هوای ناسالم را استنشاق کنند. دیروز منطقه 20 تهران (شهرری) با عدد شاخص 152 آلوده‌ترین و منطقه 14(اتوبان شهید محلاتی) با عدد 78 سالم‌ترین نقطه پایتخت  بود.
بنابر استاندارد اگر شاخص عددی ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون بین 50 تا 100 باشد شرایط کیفیت هوا سالم است و شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس نیز به میانگین عددی 100 تا 150 تعلق می‌گیرد اما اگر شاخص از 150 تا 200 قرار گیرد به این شرایط کیفیت هوا وضعیت قرمز یا شرایط اضطرار گفته می‌شود و کیفیت هوا در این میانگین برای همه افراد ناسالم خواهد بود.
در شرایطی که کیفیت هوا برای گروه‌های حساس یا عموم جامعه ناسالم می‌شود کارشناسان توصیه بر عدم تردد و عبور و مرور بیماران، زنان باردار، گروه‌های حساس، سالمندان و کودکان در محل‌های شلوغ و پرتردد دارند.
هوای کلانشهرها آلوده‌تر می‌شود
سازمان هواشناسی کشور پیش‌بینی کرده سکون هوا و جو نسبتاً پایدار تا انتهای هفته در تهران و کلانشهرهای بزرگ و صنعتی باقی بماند و روند آلودگی هوا افزایش پیدا کند.
مردم تهران تا روز 29 دی‌ماه سال 95 بیست و یکمین روز هوای ناسالم را تجربه کردند و تعداد روزهای آلوده همچنان رو به افزایش است.
سرطان خون و ریه در کمین کودکان پایتخت
متخصص کودکان با اشاره به اینکه آلودگی هوا در درازمدت می‌تواند سبب سرطان خون و ریه در کودکان شود، گفت: مصرف شیر و لبنیات جهت کاهش اثرات سمی مواد آلاینده در خون توصیه می‌شود. معصومی‌اصل در ارتباط با تأثیر آلودگی هوا روی کودکان اظهار داشت: تقریباً همه مشکلاتی که آلودگی هوا برای بزرگسالان ایجاد می‌کند برای کودکان نیز خطرآفرین است. وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا در کودکان دچار بیماری‌های قلبی و عروقی، حساسیت‌های ریوی و آسم بیشتر حائز اهمیت است، افزود: به خانواده‌ها توصیه می‌شود زمانی که هوا آلوده است از رفتن فرزندان‌شان به بیرون از منزل و در معرض آلودگی هوا قرار گرفتن خودداری کنند. متخصص کودکان اضافه کرد: آلودگی هوا می‌تواند سبب بروز سرطان خون و ریه در درازمدت در کودکان و بروز آلرژی، خشکی‌پوست، سوزش بینی و... در کوتاه‌مدت شود.
معصومی اصل خاطرنشان کرد: افزایش مصرف لبنیات بویژه شیر جهت کاهش اثرات سمی مواد آلاینده می‌تواند موثر واقع شود و والدین نباید از این مساله غافل بمانند.
«هوای پاک» وزارت دادگستری هم مشتری نداشت
وزارت دادگستری در روز هوای پاک همایش «حقوق شهروندی و هوای پاک» را برگزار کرد که با اقبال میهمانان مواجه نشد و صندلی‌ها خالی ماند.
دیروز و همزمان با روز هوای پاک وزارت دادگستری با همکاری انجمن ایرانی حقوق بشر، انجمن بین‌المللی اخلاق زیستی اسلامی، اتحادیه انجمن‌های علمی گروه حقوق ایران و کمیته اخلاق در علوم و فناوری کمیسیون ملی آیسسکو، اقدام به برگزاری همایشی با عنوان «حقوق شهروندی و هوای پاک» کرد.
این همایش که قرار بود ساعت 8 صبح در ایوان شمس برگزار شود با 2 ساعت تأخیر ساعت 10 و در نهایت بی‌نظمی و بی‌برنامگی برگزار شد و نکته قابل توجه در این همایش حضور بسیار کمرنگ میهمانان بود، تا جایی که سالن 500 نفره ایوان شمس به زحمت رنگ 70 میهمان را به خود دید.

البته باید گفت میهمانان این همایش را کارکنان نهادهای مختلف تشکیل می‌دادند و تلاش مسؤولان برگزاری برای جانمایی این افراد در ردیف‌های جلوی سالن بیشتر این حس را القا می‌کرد که قرار است این میهمانان ویترینی برای این همایش بی‌مخاطب باشند.

  سخنران اصلی این مراسم محمود عباسی، معاون حقوق‌بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری بود و ظاهراً وزیر دادگستری ترجیح داده‌ بود از هوای پاک بی‌بهره بماند.

معاون حقوق‌بشر در حالی پای منشور حقوق شهروندی را به میان آورد و از اقدامات دولت در بحث پیشگیری از آلودگی هوا سخن گفت که رئیس سازمان بازرسی کشور بارها از بی‌مسؤولیتی نهادهای ذی‌ربط در بحث آلودگی هوا صحبت کرده است. ضمن اینکه 5 دی‌ماه امسال هم ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره معضل آلودگی هوا گفته بود 3 گزارش به رؤسای 3 قوه ارسال کرده و اخیراً هم در گزارشی سازمان‌های مقصر در بحث آلودگی هوا را معرفی کرده است.
این در حالی است که تا این لحظه دولت هیچ واکنشی به این گزارش‌ها نشان نداده و اقدامی برای برخورد با سازمان‌های مقصر در بحث آلودگی هوا نکرده است.
ارسال نظرات