کارآفرین منوجانی گفت:آلاچیق های سنتی معماری اصیل در جنوب کرمان با طرحی سنتی که امروزه طرفداران خاص خودش را در کشور پیدا کرده ومتناسب با سال “اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل” با این طرح اشتغالزایی ۵۰ الی ۶۰ نفر فراهم شده است.
کد خبر: ۸۸۱۰۰۷۱
|
۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲
به گزارش " خبرگزاری بسیج در کرمان، الاچیق های سنتی معماری اصیل در جنوب کرمان با طرحی سنتی که امروزه طرفداران خاص خودش را در کشور پیدا کرده و از این رو شرکت آلاچیق سنتی گل افشان یکی از کار آفرینان منوجانی مجری این طرح در کشور علاوه بر اشتغالزایی باعث حفظ و رونق این نوع معماری اصیل شده است.
 
طالب گل افشان از مجریان ساخت  آلاچیق های سنتی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متناسب با سال  "اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل”  با این طرح  اشتغالزایی ۵۰ الی ۶۰ نفر فراهم شده است.
 
وی در ادامه ف افزود: اتاق های هتل قلعه گنج از همین توپ رمشکی الگو برداری شده ومصالح آن از درخت خرما و درختچه داز می باشدو این طرح و علاوه  بر اینکه در سراسر کشور  مثل استانهای تهران اصفهان ،مشهد، یزد ،فارس ،هرمزگان و سیستان سفارش وساخته میشود از خارج کشور هم  سفارش داشته ایم.
گل افشان بیان کرد: آلاچیق های سنتی جنوب طرحی متفاوت که مقاوم در برابر باد طوفان و زلزله و سازگاری باهر نوع آب و هوایی هستند.
 
وی افزود: از دیگر کاربردهای این آلاچیق ها مناسب برای نماز خانه های بین راهی ،باغ، ویلا و رستوران، تالار ،سفره خانه سنتی بوم گردی ، حیاط منزل  و حتی پشت بام نیز قابل اجراست.
گل افشان بیان کرد :برای پوشش این نوع آلاچیق های سنتی از درختچه داز استفاده میشه که برگهای پهن و چرب مانند مثل پر پرنده قو هستند که باران به آنها نفوذ نمی کند.
این کارآفرین عنوان کرد: برای ساخت این آلاچیق ها چند مرحله طی میشود که هر مرحله یک گروه ۵الی ۱۰ نفره درگیر آن هستند از مرحله آماده کردن شاک از باغهای نخل تا به مرحله اجراو ساخت از مرحله کشوک گره بندی ،کمربد ضربدری آینه بندی، تیگگ، و چیلک بندی پوج چیدن پیور کردن و تت انداختن از دیگر مراحل آلاچیق سنتی برای ساخت آن محسوب میشود.

وی با اشاره به ساخت این نوع آلاچیق که منحصر به جنوب کرمان هست و حتی در دنیا نظیر آن وجود ندارد ،گفت: این طرح را به ثبت ملی نیز رسانده ایم و در انواع طرح و شکل هندسی قابل اجراست و برای ساخت این آلاچیق ها حتی خانم ها هم مشارکت دارند و آن آماده کردن مصالح اولیه و تزئینات است.
کارافرین منوجانی عنوان کرد:از دیگر برنامه های ما برای اشتغالزای برای جنوب تولید صنایع دستی که به دست توانمندزنان هنرمند جنوب بافته و تولید میشود که این محصولات با شرکت درنمایشگاههای صنایع دستی کشور که در استانهای مختلف برگزار میشود بفروش میرسد .
 
وی بیان کرد:از دیگر اقدامات ما درصورت حمایت از سوی مسئولین احداث خانه های بوم گردی با این نوع آلاچیق های سنتی در شهرهای مختلف جهت جذب گردشگر و توریست نیز می باشد.
وی در پایان افزود:لازم به ذکر است شرکت آلاچیق سنتی گل افشان برای شرکت در فستیوال مسقط در کشور عمان نیز دعوت شده است که این نوید روزهای خوب برای فعالیت گسترده ما در عرصه صنایع دستی و گردشگری و ساخت آلاچیق سنتی خواهد بود و امیدوارم اقدامات خوبی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی هر چند قدم کوچکی برداریم و این را وظیفه خود میدانیم ودر پایان از میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری و منایع طبیعی جهت همکاری که با ما دارند تشکر کنم .



ارسال نظرات