مشاور وزیر کشور چالش فرهنگی را از چالش های اصلی موجود در کشور در بحث مشارکت زنان در اقتصاد دانست و گفت: با ایجاد حریم و ممنوعیت فعالیت بانوان در فعالیت های اقتصادی از مشارکت اقتصادی این قشر کاسته می شود.
کد خبر: ۸۸۱۰۱۳۲
|
۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان دکتر فهیمه فرهمند پور مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانوادهدر همایش نقش بانوان در اقتصاد مقاومتی که در سالن همایش های استانداری لرستان اظهار داشت : نرخ مشارکت بانوان در سال 1375، 6.3 درصد بود که در یک جهش چشمگیر در 1385 به بیش از 2 برابر یعنی 14.4 درصد رسید.

وی افزود : متاسفانه طبق آخرین آمار مربوط به سال 1393 نرخ مشارکت بانوان در فعالیت های اقتصادی به 8.6 درصد رسیده که این نرخ بسیار نگران کننده است.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان نرخ مشارکت زنان در روستاها را نیز نگران کننده خواند و افزود: این نرخ به 9.4 درصد رسیده که نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

وی با اظهار تاسف از فاصله گرفتن بانوان از الگوهای سنتی کارآفرینی، گفت: این الگوهای سنتی بسیار موثر و کارآمد هستند و باید برای رفع مشکلات اقتصادی حوزه زنان به این الگوها روی آوریم.

فرهمند پور تصریح کرد : بخش قابل توجهی از فعالیت های حوزه صنایع دستی به زنان اختصاص دارد ولی متاسفانه زنان بیشتر به عنوان یک کار هنری به این صنعت نگاه می کنند در صورتیکه لازم است به جنبه صنعتی این صنایع نیز دقت بیشتری شود.

وی با بیان اینکه زنان می توانند در بخش گردشگری و صنایع تبدیلی بخش کشاورزی نقش و مشارکت بیشتری داشته باشند، خاطر نشان کرد : به رغم اینکه زنان در بخش کشاورزی نقش قابل توجهی دارند اما سهم آنها در مبادلات اقتصادی این حوزه خیلی کم است.

وی افزود: بیش از 60 درصد کارکنان بخش کشاورزی کشت چای زنان هستند اما سهم آنها در تبادل اقتصادی این بخش بسیار پایین است.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان شرکت های دانش بنیان را ظرفیتی مناسب برای مشارکت بانوان در فعالیت های اقتصادی دانست و گفت: اجرا شدن قانون مشاغل خانگی نقش موثری در افزایش مشارکت اقتصادی زنان دارد که باید به صورت جدی پیگیری شود.

وی درخصوص فعالیت صندوق های قرض الحسنه خانگی و محلی زنان عنوان داشت : این نوع قرض الحسنه ها سرمایه های مردم را بیشتر به سمت مصرف گرایی سوق می دهند لذا باید ایده ای باشد تا از سوق دادن سرمایه ها به مصرف گرایی جلوگیری شود.

فرهمند پور افزود: این صندوق های قرض الحسنه محلی زنان می توانند هسته اولیه یک فعالیت اقتصادی باشد.

وی چالش فرهنگی را از چالش های اصلی موجود در کشور در بحث مشارکت زنان در اقتصاد دانست و گفت: با ایجاد حریم و ممنوعیت فعالیت بانوان در فعالیت های اقتصادی از مشارکت اقتصادی این قشر کاسته می شود.

مشاور امور بانوان وزیر کشور با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری نیازمند مشارکت تمام آحاد جامعه است.

وی یکی دیگر از چالش های کارآفرینی زنان را فقدان دانش فنی و تجربه لازم دانست و افزود: برای رفع این چالش باید یک مرکز رشد ایجاد شود تا با ایده پردازی و آموزش زنان، این قشر به سمت کارآفرینی سوق داده شود.

وی اضافه کرد: لازمه مشارکت بانوان در اقتصاد جا انداختن این موضوع است که مردها فقط تامین کننده معاش خانواده نیستند و زنان نیز باید در این راه نقش آفرینی کنند.

فرهمند پور تامین سرمایه در گردش و ضمانت تسهیلات و بازاریابی را از دیگر مشکلات زنان در کارآفرینی دانست و گفت: تامین ضمانت تسهیلات از عهده بانوان خارج است و باید در نحوه ارائه این تسهیلات تغییراتی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه زنان در بخش بازاریابی مشکلات زیادی دارند، افزود: برای رفع این مشکل باید بازارچه های فروش ویژه فعالیت های اقتصادی زنان ایجاد شود.

وی از شهرداری ها خواست در راه اندازی این بازارچه ها همکاری کنند و گفت: در بسیاری از نقاط کشور از جمله لرستان از این نوع بازارچه ها وجود ندارد.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان اظهار کرد: یکی از دلایل نرخ مشارکت پایین زنان در فعالیت های اقتصادی نگرانی آنها از مشکلاتی از جمله جرائم اقتصادی است که پیروی این فعالیت ها ایجاد می شوند.

وی خواستار اجرای قانون مشاغل خانگی و راه اندازی مرکزی برای ارائه مشاوره، انتقال دانش فنی و کارهای اقتصادی برای زنان شد و افزود: سهم ویژه ای از تسهیلات کارآفرینی باید به زنان اختصاص یابد تا این قشر نیز بتوانند در اقتصاد مشارکت بهتری داشته باشند.

 
انتهای خبر /ز
ارسال نظرات