بناي خانه حكيم هيدجي فاقد ارزش معماري است اما به عنوان يك مكان رويداد ارزشمند قابل ثبت است.
کد خبر: ۸۸۱۰۱۵۵
|
۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مديركل ميراث فرهنگي زنجان گفت: اداره كل ميراث فرهنگي فقط در صورت رضايت مالك اجازه ثبت و مرمت اين بنا را دارد. كساني كه مالك اين بنا هستند هيچ نسبت سببي يا نسبي با حكيم هيدجي ندارند و در خانه هاي اين چنيني يكي از شرايط سخت براي ميراث فرهنگي رضايت مالك است كه شرط تملك گذاشته است.

يحيي رحمتي افزود: اعتبارات تملك در سازمان ميراث فرهنگي ملي است و به همين دليل شهرداري هيدج براي تملك بنا اقدام خواهد كرد.

مديركل ميراث فرهنگي زنجان ادامه داد: تا كنون براي اين بنا پرونده ثبتي آماده نشده است چراكه بنا فاقد ارزش معماري است و بر اساس آخرين مذاكرات صورت گرفته با شهرداري هيدج مقرر شد بعد از تملك كامل بنا، به عنوان يك مكان رويداد يعني به واسطه شخصي كه در آنجا متولد و .زندگي كرده است، ثبت گردد.

وي با اشاره به اينكه يكي از وظايف دولت حمايت از مالكان و بهره برداراني است كه از فضاهاي تاريخي استفاده مي كنند، اظهار كرد: لازمه حمايت از مالكان و بهره برداران، اول ثبت بنا و بعد رضايت و اجازه مالك است كه به ما اجازه مرمت مي دهد.

مديركل ميراث فرهنگي زنجان افزود: ما محدوديت منابع داريم و محدوديت منابع يكي از آفت هاي حفظ آثار تاريخي است.

اين مسئول عنوان كرد: در سالجاري مرمت مسافرخانه اسلامي با همكاري مالك صورت گرفت و همينطور مرمت يك كاروانسرا در بازار پايين نيز با مشاركت مالك به اتمام رسيد.

گفتني است، محمد حکیم هیدجی از بزرگان فلسفه و از حکماء و عرفای نامدار ایران است. وي در هیدج از توابع زنجان در سال ۱۲۷۰ هجری قمری به دنیا آمد.

از آثار او می توان به شرح منظومه سبزواری، رساله دخانیه، دانشنامه، کشکول هیدجی، دیوان فارسی و دیوان ترکی وي اشاره نمود. دیوان ترکی حكيم هيدجي مشهورتر است و بارها در تبریز و زنجان به چاپ رسیده است در اشعار ترکی اين عارف نامدار ابتدا "مغنی" تخلص می نمود و سپس تخلص خود را به هیدجی تغییر داد. اکثر اشعار وي در موضوعات عرفانی و اخلاقی و گاهی اجتماعی می باشند.

ارسال نظرات