سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد سرطان پستان، معده، کولورکتال و تخمدان را شایعترین سرطان ها در بین زنان استان عنوان کرد و گفت: شایعترین سرطان ها در مردان نیز، معده، کولورکتال، مثانه، پروستات و مری است.
کد خبر: ۸۸۱۰۳۰۲
|
۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۶
کمیته دانشگاهی سرطان ظهر امروز با حضور سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان، اعضای هیات رئیسه و جمعی از مسئولین در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد برگزار شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد در این نشست با اشاره به اینکه یکم تا هفتم بهمن ماه به نام هفته مبارزه با سرطان نامگذاری شده، گفت: ۳۸ میلیون مرگ بر اثر بیماری های غیر واگیر در دنیا اتفاق می افتد که از این تعداد ۱۷ میلیون مورد آن مربوط به بیماری های قلبی عروقی است.

دکتر اورنگ ایلامی اظهار کرد: سرطان در حال حاضر به عنوان سومین علت مرگ و میر در اکثر جوامع از جمله در کشور ما مطرح بوده، به طوری که در سال های اخیر میزان بروز برخی سرطان ها از جمله سرطان های روده و پستان رو به افزایش است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان ادامه داد: امروزه سرطان ها یکی از اولویت های مهم بخش سلامت بشمار می روند و توجه به این نوع بیماری ها و برنامه ریزی برای کنترل آنها امری ضروری و مهم بوده و می تواند نقش بسیار مهمی در ارتقای سطح سلامت در جامع ایفا نماید.

۴۰ درصد از سرطان ها قابل پیشگیری هستند

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از سرطان ها قابل پیشگیری هستند، افزود: کم تحرکی، مصرف دخانیات، تغذیه ناسالم و مصرف الکل، چهار عامل اصلی خطر ایجاد کننده سرطان در افراد بوده، که با خود مراقبتی و تشخیص زود هنگام سرطان می توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

شایعترین سرطان ها در استان کهگیلویه و بویراحمد

دکتر ایلامی سرطان پستان، معده، کولورکتال و تخمدان را شایعترین سرطان ها در بین زنان استان عنوان کرد و گفت: شایعترین سرطان ها در مردان نیز، معده، کولورکتال، مثانه، پروستات و مری است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در سال گذشته ۴۲۰ مورد سرطان شناسایی شد که از این تعداد متاسفانه  ۲۶۵ مورد مرگ داشتیم.

راهکارهای مبارزه با سرطان

دکتر ایلامی در پایان گفت: مراقبت های اولیه توسط مراکز، غربالگری در زمینه های سرطان دهانه رحم، سینه، روده بزرگ در افرادی که پرخطر هستند، ارائه برنامه های آموزشی، اطلاع رسانی در خصوص آشنایی بیشتر با سرطان و راه های پیشگیری، از جمله راهکارهای مبارزه با سرطان است.

کمیته

کمیته۲

ارسال نظرات