خبرهای داغ:
عضو هیأت‌ علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: اهل‌بیت(ع) هیچ گاه از ادعای امامت و رسالت خود دست نکشیدند و آن‌ها در مذاکرات از اصول عقب نشینی نمی‌کردند.
کد خبر: ۸۸۱۰۳۰۹
|
۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۹
اهل‌بیت(ع) در مذاکرات از اصول عقب نشینی نمی‌کردند
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا جباری در همایش جایگاه مذاکره در سیره اهل‌بیت(ع) که امروز در سالن اجتماعات موسسه امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به مذاکره عمر بن سعد و امام حسین(ع) اظهار کرد: هدف ایشان از این مذاکره انذاردادن عمر بن سعد بود.

وی ادامه داد: یکی از مبانی اهل‌بیت(ع) هدایت گری یا ایجاد زمینه برای هدایت بود، آن‌ها در مذاکرات خود به دنبال تامین مصالح برتر بودند، البته امتیازاتی که ائمه معصومین(ع) در مذاکرات می‌دادند، از جنس کوتاه آمدن از اصول نبود.

عضو هیأت‌ علمی موسسه امام خمینی(ره) افزود: اهل‌بیت(ع) هیچ گاه از ادعای امامت و رسالت خود دست نکشیدند و آن‌ها در مذاکرات از اصول عقب نشینی نمی‌کردند، البته ممکن بود که اهل‌بیت(ع) در مواردی که جزو اصول نبود، امتیازاتی به طرف مقابل بدهند.

جباری با اشاره به مذاکرات اهل‌بیت(ع) با دشمنان اظهار کرد: این مذاکرات به سه محور قابل تقسیم هستند، در محور اول ائمه معصومین(ع) و دشمنان هر دو صاحب حکومت بودند، مثل صلح حدیبیه که هم مسلمانان و هم مشرکان صاحب حکومت بودند.

وی ادامه داد: گاهی هم در مذاکرات اهل‌بیت(ع) حاکم بودند، ولی دشمنان آن‌ها جایگاه حکومتی نداشتند، به عنوان مثال در این زمینه به مذاکره قبیله ثقیف با رسول اکرم(ص) اشاره کرد، محور سوم مذاکرات اهل‌بیت(ع) هم زمانی بود که آن‌ها در حالت ضعف و دشمنان شان در راس قدرت بودند، مثل مذاکره مامون و امام رضا(ع) که در نهایت این امام با شروطی ولایتعهدی مامون را پذیرفت.

عضو هیأت‌ علمی موسسه امام خمینی(ره) در پایان خاطرنشان کرد: در تمام موارد مذاکرات اهل‌بیت(ع)، آن‌ها در کنار رعایت بحث هدایت گری و تامین مصالح برتر به گونه ای عمل کردند که برد با اهل‌بیت(ع) بود و واقعیت تاریخی هم این مساله را تائید می‌کند، در نهایت تمام مذاکرات ائمه معصومین(ع) به برد جبهه حق منتهی شد.
ارسال نظرات