استادحوزه و دانشگاه و مفسر قرآن در نشست عمومی تفسیر قرآن در حسینیه اعظم شهرکرد گفت: بهشت و جهنم نتیجه اعمال انسان است.
کد خبر: ۸۸۱۰۴۲۰
|
۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛حجت‌الاسلام سید یحیی کاظمی، دراین نشست به تفسیر آیاتی از سوره مبارکه لقمان پرداخت و با اشاره به این که بهشت و جهنم نتیجه اعمال انسان است، اظهار کرد: خدا در روز قیامت همان عملی را به انسان می دهد که او در دنیا انجام داده، حتی اگر به اندازه یک ذره باشد؛ مانند فردی که از مسافرت بازمی گردد و تنها آن چیزی را از چمدان خارج می‌کند که خود تهیه کرده است.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اصل معاد در ادیان الهی ضامن اجرای این ادیان بوده است، تصریح کرد: اعتقاد به معاد برای موحدان، همواره باعث شده است که به قواعد آن پایبند باشند.

حجت‌الاسلام کاظمی در ادامه به بیان یکی از نصایحی که لقمان به پسرش کرده،پرداخت و یادآور شد:لقمان به پسرش نصیحت می‌کند که اعمال تو حتی اگر به اندازه یک ذره در دل سنگ در آسمان‌ها یا روی زمین باشد،خدا آن را در قیامت خواهد آورد چون خدا آگاه و دقیق‌بین است.

وی با اشاره به اینکه خداوند در سوره لقمان از واژه انابه به معنای بازگشت،استفاده می‌کند،اظهار کرد:واژه توبه مربوط به زمانی است که فرد از گناه باز می‌گردد ولی نوب به معنای این است که انسان گناه نکرده بلکه از کاستی‌ها به سوی خدا باز می‌گردد.

مدرس حوزه و دانشگاه افزود: هیچگاه در قرآن گفته نشده که پیامبران توبه می‌کنند بلکه از واژه انابه برای آنان استفاده شده است.

حجت‌الاسلام کاظمی گفت: خداوند در سوره لقمان می فرماید اگر پدر و مادر تو را به شرک دعوت کردند، در این صورت از آن‌ها اطاعت نکن و با انابه به سوی خدا بیا؛ این یک قاعده کلی است که هر موجودی از هر جایی که می‌آید به آنجا برمی‌گردد و قرآن می‌فرماید بازگشت شما به سوی خدا است.

وی در پایان با اشاره به اینکه هر زمان در قرآن از قیامت صحبت می‌شود از دادن خبر های اساسی نیز صحبت شده است، یادآور شد: دنیا یک حقیقت پیچیده است اما در روز قیامت وقتی پرونده‌ها انتشار می یابند، خبرهایی به ما داده می‌شود که فکرش را نمی‌کردیم.

ارسال نظرات