نزدیکی به خط آهن جمهوری آذربایجان، استفاده از ترانزیت کالا به کشورهای اروپایی، وجود کشت و صنعت هایي همچون مغان و پارس و وجود فرودگاه در پارس آباد از مزیت های مهم برای احداث بندر خشک در این منطقه بشمار می آید.
کد خبر: ۸۸۱۰۷۰۸
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصلاندوز به نقل ازارس تبار، کشورمان در حال حاضر از موقعیت جغرافیایی و مزیت مناسبی برای توسعه ترانزیت منطقه ای برخوردار است. زیرا از غرب با ترکیه و عراق،‌ از شمال با روسیه، ترکمنستان و آذربایجان، از شرق با کشورهای آسیای شرقی و از جنوب با دریای عمان و خلیج فارس ارتباط دارد و در گذشته میزبان راهگذرهایی بین المللی مانند راه مروارید، راه ارومیه، راه شاهی و جاده ابریشم بوده است و امروز هم از مزیت های خوبی برای تبدیل به کانون ترانزیت برخوردار است و در همین راستا تصمیم متولیان امر در احداث بندر خشک سازگاری با منطقه ما را دارد.

در این میان بر اساس تعریف های موجود، محل استقرار بنادر خشک می بایست حداقل سه ویژگی را دارا باشد. نخست قابلیت دسترسی به آن، آسان و اقتصادی باشد که در خشکی بهترین آن حمل و نقل ریلی است. ثانیا در نزدیکی مراکز تولید قرار گرفته باشد و نهایتا در مناطق خوشه های توزیع مستقر باشد. با اینکه منطقه ما از ویژگی فوق الذکر آنچنان برخوردار نیست ولی از شرایط خاص و ویژه ای برخوردار است که اجرای آن به نفع کشور و منطقه خواهد بود. وجود شرایط مساعد برخی از مناطق آزاد و ویژه کشور و نیز نزدیکی به منطقه آزاد تجاری ارس و داشتن شرایط منطقه ویژه در این ناحیه یک نقطه قوت شاید یک مسئله برد برد برای منطقه باشد.

در سیاستگذاری های کلان کشوری و اقتصاد مقاومتی جایگاه و اهمیت ویژه این نوع بندر برای همگان مشخص است زیرا مهمترین اهداف راه اندازی بنادر خشک افزایش خدمات بندر در منطقه داخلی کشور، کاهش تقاضای نیاز به استفاده از اراضی حاشیه ساحل، افزایش کارایی حمل ونقل، بهبود وضعیت زیرساخت های مرتبط با حمل ونقل، بهبود وضعیت مالی و اقتصادی، افزایش سرمایه گذاری مستقیم کشورهای خارجی است که تمامی این اهداف برای راه اندازی بندر خشک در اصلاندوز تحقق پذیر است.

اخیرا بندر خشک معنی و مفهوم خاصی را به خود گرفته که خود یک واژه قدیمی بوده و اجرای آن در مناطق دور از دریا کمک موثری بر اقتصاد کشور می باشد. در اصل مفهوم بندر خشک ایجاد خطوط راه آهن به طور مستقیم با پایانه های میان نقلیه ای مرتبط اند گرفته شده است. در این پایانه ها کانتینرها درست به همان شیوه جابجا می شوند که گویی جابجایی آنها در بنادر دریایی صورت می گیرد.

ایجاد خط راه آهن در مغان که به سالهای قبل باز می گردد که در صورت ارتباط با کشور همسایه دارای ریل آهن که نظر مثبتی هم در این خصوص دارند قدم موثری برای رونق اقتصاد منطقه خواهد بود در این صورت اطلاع رسانی و روشن نمودن اهمیت آن برای جامعه و اجرای واقعی عملیات احداث مورد انتظار می باشد و پیگیری جدی آن روزنه امیدی است برای رهایی از بیکاری جوانان و توسعه کشاورزی و صنعت و ایجاد فرصت های مختلف شغلی به ویژه در این منطقه، و ارتباط با کشور همسایه در افزایش سرعت مراحل گمرکی برای حمل و نقل کالاها موثر می باشد.

نکات مهمی که باید مد نظر قرار گیرد این است که در مسیر اجرایی برنامه تدوین مقررات جامع، انتخاب محل مناسب، تفکر ارایه خدمات رفاهی و تفریحی، حمایت مسئولین و نهادهای دولتی، مشارکت و سرمایه گذاری بخش های دولتی و خصوصی پیش بینی لازم بعمل آید. هماهنگی در میان نهادهای مختلف در زمینه سیاستگذاری در ابعاد محلی، منطقه ای و ملی و رفع مشکلات اداری و دیوان سالاری با پیگیری مسوولین استانی و شهرستانی مدام الزامی بوده و بدیهی است که توجه به موارد مذکور و اجرای آن ها موجب تسریع روند ایجاد بندر خشک در اصلاندوز و همچنین حمل ونقل ترکیبی در شهرستان خواهد شد. بطوری که ایجاد این بندر خشک به کاهش فاصله موجود در بین شیوه های حمل و نقل جاده ای و ریلی منجر می شود و رویای احداث راه آهن را قوت می بخشد و در موقعیت مکانی نیاز به زیرساخت ریلی اصلی و ایجاد شبکه اتوبان در رونق آینده شهرستان و استان موثر خواهد بود. زيرا در این صورت است که نقش مهم آن در توسعه حمل ونقل کالا و مسافر به خوبی مشخص شده و عامل مهمی برای حمل و نقل آسان و توسعه و سرمایه گذاری در بخش حمل ونقل ریلی خواهد بود.

اين صنعت پایه و اساس تجارت جهانی است و بنا به گفته محققین 13درصد از حجم نقل و انتقالات دریایی و 49 درصد از اعتبار این محمولات را به خود اختصاص داده است. اهمیت این صنعت در وضعیت کنونی در استان اردبیل از لحاظ زمان و مکان پایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده در تبادل و حمل کالا افزایش سرعت و کاهش هزینه ها، خواسته منطقه ای را تامین خواهد کرد و این همان انتظاری است که مردم استان در فکر می پروراندند.

در واقع موقعیت جغرافیایی مغان ایجاب می کند چنین پدیده ای در آن شکل گیرد زیرا در حال حاضر در شهرستان پارس آباد مغان چنین موقعیت از قبل شکل گرفته و از مزیت های مهم آن نزدیکی به خط آهن جمهوری آذربایجان، استفاده از ترانزیت کالا به کشورهای اروپایی، داشتن کشت و صنعت های بی نظیر همچون مغان و پارس و وجود فرودگاه از مزیت های مهمی برای احداث بندر خشک در این منطقه بشمار می آید.
نتیجه می گیریم در صورت استحقاق همین موضوع انتظار سرمایه گذاری های هنگفتی که در گنجایش پایانه کانتینری انجام می شود و در واقع ماهیت بندر خشک، کاهش هزینه حمل و نقل و ترانزیت کالاست، كه این مزیت ها و بسترها هم در شهرستان ما فراهم است لذا تدابیر لازم از همین حالا برای کاهش مشکلات آتی با صرف هزینه ها و تحمل زحمات مد نظر قرار گیرد و نیز مواردی همچون اصلاح جاده ها، بالا بردن کیفیت محصولات و کنترل عوامل زیان آور، تامین زیر ساختهای اقتصادی، توریستی و اهمیت استفاده مردم از خدمات بندر مد نظر باشد.

حالا با اعلام این حادثه تاریخی انگیزه انتظار در مردم ایجاد ایحاد شده که برای تحقق آن مسوولین، نمایندگان استانی و شهرستانی آمادگی و پیگیری جدی را داشته باشند ما هم آرزوی توفیق برای دست اندرکاران موضوع را داریم.

ارسال نظرات