اداره ایمنی مواد غذایی اروپا (EFSA) پس از انجام مطالعاتی نتیجه گرفته است که نوتلا (به ایتالیایی: Nutella) برندی تجاری از شکلات فندقی که توسط کمپانی ایتالیایی فِرِرو تولید می‌شود، ممکن است سرطان زا باشد و برای مصرف خطرناک است.
کد خبر: ۸۸۱۰۸۵۱
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، یک مطالعه جدید، انجام شده توسط اداره ایمنی مواد غذایی اروپا (EFSA) نتیجه گرفته است که نوتلا (به ایتالیایی: Nutella) برندی تجاری از شکلات فندقی که توسط کمپانی ایتالیایی فِرِرو تولید می‌شود، ممکن است سرطان زا باشد و برای مصرف خطرناک است.

در گزارش EFSA  آمده است که روغن پالم، یکی از مواد تشکیل دهنده کلیدی در این نوع شکلات است که دمای بالا می‌تواند آن را سرطان‌زا کند.

روغن پالم، دارای خاصیتی است که اگر در معرض دمای بالا و یا در حدود 200 درجه سانتیگراد دما قرار گیرد، سرطان زا می‌شود؛ برای مصرف کنندگان سه ساله و بالاتر، مارگارین، شیرینی و کیک، منبع اصلی قرار گرفتن در معرض مواد سرطان‌زای گفته شده است.

شرکت ایتالیایی شیرینی پزی فررو ایتالیا، در بحبوحه درخواست‌ها و فراخوان ها برای تحریم روغن پالم، عنصر کلیدی نوتلا، یک کمپین تبلیغاتی راه اندازی کرد تا مردم را درباره ایمنی از محصولات خود، مطمئن کند.

شرکت فررو اعلام کرد، روغن پالم بافت نوتلا را صاف و نرم و همچنین ماندگاری آن را مفیدتر می‌کند، اما محصولات جایگزین مانند روغن آفتابگردان به طور بالقوه موجب تغییر در یکپارچگی محصول می‌شود؛ روغن نخل ارزان ترین روغن نباتی است که در حدود 800 دلار در هر تن در مقابل 845 دلار برای هر تن روغن آفتابگردان است.

روغن پالم بخش جدایی ناپذیر و مقرون به صرفه از شکلات فندقی نوتلا است اما این روغن در مراحل پردازش برای تولید نهایی، در دمای بیش از 200 درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد و نسبت به سایر روغن های گیاهی، احتمال سرطانزا بودن آن بسیار بالاتر می‌رود.

کمیسیون اروپا در سال 2014 با یک مطالعه دقیق، اعلام کرده است روغن پالم به صورت بالقوه سرطان‌زاست.

به غیر از روغن پالم، نوتلا شامل شکر، فندق (13 درصد)، کاکائو با چربی کم (7.4 درصد)، پودر خامه خشک (6.6 درصد)، پودر آب پنیر یا شیر، و لسیتین (سویا) و وانیل به عنوان امولسیفایر، است؛ هر 100 گرم از کرم شکلاتی نوتلا دارای 546 کیلوکالری انرژی است.

 

ارسال نظرات