ابراهیمی ترکمان در همایش گفتگوی فرهنگی ایران و جهان عرب مطرح کرد
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: اوضاع نابسامان منطقه، واگرایی، بحران و خشونت های جاری که فرصت ها و امکانات ملتها را در معرض خطر بزرگ قرار داده، مساله گفت وگوهای فرهنگی را ضروری تر می کند.
کد خبر: ۸۸۱۰۹۳۸
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج، ابوذر ابراهیمی ترکمان صبح امروز در نخستین همایش گفت وگوی فرهنگی ایران و جهان عرب که در سازمان فرهنگ و ارتباطات برگزار شد ضمن خوشامدگویی به میهمانان داخلی و خارجی ابراز امیدواری کرد که حضور آنها در این همایش منشا خیر و برکت برای همگان باشد.
وی افزود: ما اعتقاد داریم که با توجه به تنوع فرهنگی در جهان امروز، گفت و گوهای فرهنگی راهی است به سوی شناخت بیشتر و در پی آن تعامل سازنده میان فرهنگ های مختلف که چشم انداز روشنی از همکاری و مشارکت در حوزه های گوناگون را فرا روی ما قرار می دهد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: رسیدن به چنین تعامل سازنده با توجه به تجربه های مشترک ایران و کشورهای عربی بر حوزه تمدن اسلامی و نیز ظرفیت ها و توانمندی های امروز ملت های ما دور از واقعیت نیست.البته گفت وگوهای مستمر و پویا، یکی از راه های اصلی تحقق آن است.
ابراهیمی تاکید کرد: شرایط نابسامان منطقه ، واگرایی ها، بحران ها، خشونت های جاری، فرصت ها، ظرفیت ها و امکانات موجود ملت های ما را در معرض خطری بزرگ قرار داده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در چنین فضای بیمناک و پرخطر، مساله گفت و گو به عنوان یک ضرروت دیده می شود. از این رو باور داریم که عنصر فرهنگ در چنین گفت و گویی دارای نقش اساسی و تعیین کننده است.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: این سازمان به عنوان مدیر روابط فرهنگی بین المللی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها و ملت های جهان، طرح گفت و گوهای فرهنگی را با هدف رسیدن به راه های برون رفت از بحران ها و ناسازگاری های موجود از یک سو و تحکیم و تقویت پیوندهای فرهنگی ایران و کشورها از دیگر سو داده است که با استقبال و پذیرش مسوولان عالی در ایران و نخبگان و فرهیختگان ایرانی و عرب رو به رو شده است.
وی گفت: بر اساس این طرح، دبیرخانه گفت و گوهای فرهنگی ایران و عرب، بین دبیرخانه دایمی آن در حوزه معاونت پژوهشی این سازمان تاسیس شده و در یک سال گذشته فعالیت های گسترده ای نیز صورت گرفته است.
ابراهیمی ترکمان افزود: پیش نشست های 6 گانه گفت و گو میان استادان و فرهیختگان ایرانی و عرب در تونس، لبنان، قطر و تهران و همچنین شکل دادن به شبکه ای از ارتباطات بین نهادهای علمی و دانشگاهی ایران و عرب، بخشی از این فعالیت ها به شمار می آید.
به گفته وی برگزاری نخستین دور گفت و گوهای فرهنگی ایران و جهان عرب نیز اولین مرحله عملیاتی روند این گفت وگو ها به شمار می آید.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عنوان کرد: در این دور از گفت و گوهای فرهنگی با حضور حدود 50 تن از استادان فرهیخته ایران و 85 تن از دانشوران عرب در 6 حوزه با یکدیگر به تبادل تجربه و دانش می پردازند و سرانجام حاصل فکری کمیسیون های 6 گانه در مراسم اختتامیه در دانشگاه مشهد جمع بندی می شود.
ابراهیمی ترکمان گفت: نکته مهم این گفت و گوها این است که نهادهای تولیدکننده علم و دانش در ایران کشورهای عرب با یکدیگر شبکه ای از ارتباطات سودمند را سامان داده اند و سازمان فرهنگ بخش مدیریتی و پیوند دهندگی را به عهده گرفته است که تجربه ای تازه در حوزه دیپلماسی فرهنگی به شمار می آید.
وی از همکاری دانشگاه های شهید بهشتی، علامه طباطبایی، الزهرا (س)، امام خمینی (ره)، قزوین، فردوسی مشهد که مسوولیت برخی از کمیسیون ها را برعهده گرفته اند تشکر و قدردانی کرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت:برای خلق ادبیات گفت وگو و باقی ماندن صورت مکتوب این تجربه در حافظه فرهنگی، مجموعه این گفت وگو ها در قالب 6 عنوان گزارش، پیش نشست، چکیده مقالات و عنوان مستقل از مصاحبه ها که نشان دهنده اهتمام این مرکز به فراهم نمودن منابع مکتوب و مستندنگاری موضوع گفت وگو هاست جمع آوری می شود.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان داشت: با توجه به عناوین کمیسیون های تخصصی و دست آوردهای فکری این جمع فرزانه، نتایج راهگشا و مطلوبی در جهت فهم مشترک از چالش ها، ‌موانع، دیدگاه ها، ظرفیت ها، توانمندی ها و نیز تقویت اعتماد متقابل حاصل و زمینه همکاری های مشترک در برون رفت از چالش ها و تحکیم پیوندها و تقویت تعامل فرهنگی میان ملت های منطقه فراهم آید.
وی گفت: ما در ایران بر اساس آنچه در توان و امکان داریم این راه را آغاز کردیم و بر آنیم با توکل بر خداوند متعال این مسیر را ادامه دهیم تا با همکاری سازمان ها و نهادهای فرهنگی نخبگان، و فعالان عرصه فرهنگ در جهان بتوانیم این مسیر را ادامه و همگان در آینده نزدیک نتایج درخشان چنین گفت وگو هایی را ببینیم.

ارسال نظرات