یکی از موضوعاتی که همزمان با آتش سوزی و ریزش ساختمان های تجاری برای کسبه و مالکان از اهمیت بالایی برخوردار است، بیمه و جبران خسارت است و این ابهام بزرگی است که در مورد ساختمان پلاسکو وجود دارد.
کد خبر: ۸۸۱۰۹۵۷
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، صبح روز پنجشنبه خبر از آتش سوزی در مجتمع تجاری پلاسکو در خیابان جمهوری منتشر شد. همه منتظر اقدام سریع آتش نشانی برای اطفاء حریق و ختم به خیر شدن ماجرا بودند که یکباره خبر فروریختن ساختمان 54 ساله پایتخت همه را در شوک غمگینی فرو برد.


آتش نشانان قهرمان در زیرآوارها ماندند و سپر بلای بسیاری از کارکنان این مجتمع شدند و عملیات امدادرسانی و پیدا کردن این افراد تا به الان نیز ادامه دارد.

یکی از موضوعاتی که همزمان با آتش سوزی و ریزش ساختمان های تجاری برای کسبه و مالکان از اهمیت بالایی برخوردار است، بیمه و جبران خسارت است و این ابهام بزرگی است که در مورد ساختمان پلاسکو وجود دارد.

مدیر روابط عمومی بیمه مرکزی در ارتباط با بیمه بودن یا نبودن ساختمان پلاسکو گفت: ابعاد این حادثه بسیار بالاست و برای ارزیابی خسارت باید تا شنبه صبر کرد.

مدیر بیمه‌های آتش سوزی شرکت بیمه البرز هم در این باره اعلام کرد که طبق بررسی‌های اولیه 11 واحد صنفی ساختمان پلاسکو دارای پوشش بیمه‌ای این شرکت بوده‌اند.

مغازه داران حاضر در محل پلاسکو می گویند هنوز میزان خسارات وارد شده به واحدهای پوشاک ساختمان پلاسکو مشخص نیست اما باید در نظر داشت که 560واحد تولیدی و فروش در این محل وجود داشت.

این واحدها البسه ای را برای فروش شب عید تولید و آماده کرده بودند و به صورت شبانه‌روز در حال تهیه مایحتاج مردم برای ایام بودند که این حادثه رخ داد وچک، سفته، مطالبات و دفترنویسی کسبه علاوه بر اجناس آنها در این حادثه از بین رفته است.

بیش از 4 هزار نفر در ساختمان پلاسکو به‌صورت مستقیم فعالیت می‌کردند و بیشتر این واحدها شرایط لازم برای بیمه شدن را نداشته‌اند و درواقع بیمه نبودند که این امر مشکلات بعدی آنها را بیشتر می‌کند و تنها 100 واحد بیمه بودند و تنها اموال این واحدها بیمه بودند و املاک بیمه نبوده است.

** پلاسکو قلب تپنده توزیع کالا و پوشاک بود

ابوالقاسم شیرازی رییس اتحادیه پوشاک تهران در گفتگو با خبرنگار رازق در مورد فاجعه ساختمان پلاسکو، بعد از بازدید از محل با تأکید براینکه بخشی از مغازه ها و تولیدی ها در ساختمان پلاسکو بیمه نبودند، اضافه کرد: ناراحت بودند که چرا بیمه نکرده اند و حادثه دیدگان درخواست داشتند که داشتن بیمه به بخشی از روند اخذ پروانه توسط متقاضیان صورت بگیردو کسی که بیمه ندارد از پروانه آن جلوگیری شود.

رییس اتحادیه پوشاک تهران با اشاره به این نکته که متأسفانه وقتی دچار حادثه بحران می شوند حرف از بیمه کردن می زنند و دیر است، افزود: باید بروی اینگونه بیمه ها بیشتر فرهنگ سازی شود زیرا حادثه خبرنمی کند.

شیرازی با بیان این مطلب که کسبه ها و فعالان و اتحادیه ها نیز باید از این حوادث درس بگیرند، تصریح کرد:باید برای آینده از این مسایل عبرت بگیریم تا توجه ویژه ای به بیمه داشته باشیم.

رییس اتحادیه پوشاک تهران با تأکید براینکه برآورد خسارت نیاز به زمان دارد و باید کار کارشناسی شود، تصریح کرد:بیش از ۵۰۰مغازه با تخریب ۱۳،۱۴طبقه آسیب دیده اند و این ساختمان با خاک یکسان است و تمام کالاها و اسناد بهادار و صندوق ها از بین رفته است.

شیرازی با اشاره به این نکته که ملک ها در ساختمان پلاسکو از بین رفته است، اضافه کرد:خسارت ها زیاد است و بخشی از آنها هم بیمه نبودند زیرا به متوسط مغازه ها ارزش یک میلیاردی دارند.

رییس اتحادیه پوشاک تهران ادامه داد:دولت کمک کرده و شهرداری در این موضوعات همیشه پیش قدم بوده است و خود ما هم ستاد بحران تشکیل می دهیم که از سوی خیرینی که در صنف داریم خسارات را جبران و به حداقل برسانیم.

شیرازی در خاتمه اظهار کرد: ساختمان پلاسکو قلب تپنده توزیع کالا و پوشاک بود و باید به سرعت جایگزینی را برای ساختمان پلاسکو ایجاد کنیم تا بتوانیم جریان توزیع را به ویژه برای شب عید ادامه دهیم.

برای بررسی ابعاد فاجعه پلاسکو باید چند نکته را مطرح کرد: اول اینکه چرا سازمان های دولتی و شهرداری و شورای شهر تهران با وجود تذکرهای چند باره اقدام به پلمب این مجتمع نکردند تا فاجعه به این شکل رخ ندهد.
دوم اینکه مسئولین این مجتمع تجاری با صرف مبلغی می توانستند برج را ایمن سازی کرده و این فاجعه رخ ندهد.

سوم اینکه دولت و شهرداری باید سریعا نسبت به مقاوم سازی ایمن سازی و نوسازی مجتمع های تجاری و مسکونی دیگر در شهر تهران اقدام کنند زیرا اگر حوادث طبیعی یا اتفاقی دیگر در تهران رخ دهد تخریب و کشته های فاجعه های بعدی به چندین برابر خواهد رسید.

**چرا پلاسکویی ها بیمه نبودند؟
 
نکته چهارم باز هم به دولت باز می گردد دولت با گرفتن مالیات سنگین از واحدهای صنفی تجاری آنها را مجبور کرده تا نتوانند واحدخود را بیمه کنند تا امروز به این مشکل برخورده و سرمایه خود را از دست رفته ببینند شاید اگر اقدامات حمایتی از این افراد صورت می گرفت تمامی آنها خود را بیمه کرده بودند و امروز دیگر نگرانی نداشتند.

در آخر باید تاکید کرد که دولت تا جایی که ممکن است خسارت های واحدهای صنفی خسارت دیده در این فاجعه را بپردازد تا چهار هزار نفر به یکباره آن هم در شب عید بیکار نشوند این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی دیروز اعلام کرد که خسارات و بیمه بیکاری به افراد شاغل در این مجتمع داده خواهد شد و باید دید دولت تا چه حد از خسارات را پرداخت خواهد کرد.
منبع: دانا
ارسال نظرات