دکتر ابهری در گفتگو با «بسیج»:
آسیب شناس اجتماعی گفت: با توجه به تجربیات میدانی سی ساله بنده در آسیب های اجتماعی می توان گفت عامل اصلی کودک فروشی، اعتیاد والدین و یا فقدان روابط قانونی در تولد فرزند است.
کد خبر: ۸۸۱۱۳۷۸
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹

دکتر مجید ابهری پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به معضل کودک فروشی اظهار داشت: یکی از آزار دهنده ترین پدیده های اجتماعی کودک فروشی بوده که در بخش آسیب های اجتماعی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: کودک فروشی به لحاظ ناهنجاری به شکل هایی همچون فروش جنین، نوزاد و کودک انجام می شود. فروش جنین یعنی طفل هنوز در شکم مادر خود است فروش نوزاد ، کودک و جنین سه شکل از این آسیب بسیار زشت و ناپسند هستند البته اهدای تخمک موضوع دیگری است و رحم اجاره ای نیز بحث دیگری را می طلبد.

ابهری با بیان اینکه 95درصد از کودکان مورد بحث، یا دارای والدین معتاد و یا به علت نامعلوم بودن پدر فروخته می شوند یادآور شد: البته قیمت قیمت فرزند، دختر یا پسر و سن آن تاثیر مستقیم در قیمت کودک دارد، اکثر خانواده های داوطلب برای خریداری والدینی هستند که علی رغم هزینه های زیاد از فرزند آوری ناامید شده و به این سو حرکت کرده اند.

آسیب شناس اجتماعی خاطر نشان کرد: درصدی از خریداران نیز باندهای گدایی توزیع مواد مخدر هستند که آنها خریداران کودکان بین 3 تا7 سال بوده و از این موجودات بی گناه برای اهداف شوم و مادی خود بهره برداری می کنند؛ طولانی بودن مسیر فرزند پروری و شرایط بسیار دشواری که در این راه وجود دارد موجب رونق بازار کودک فروشان شده است. صد البته سود اصلی نصیب دلالان و واسطه هایی می شود که والدین کودک و خریداران را به هم وصل کرده و تا آخرین دقایق پل ارتباط آنها هستند.

پژوهشگر اجتماعی گفت: در این زمینه باید تشکل های غیر دولتی با کمک گرفتن از نهادهای قضایی و انتظامی خانواده های فاقد صلاحیت را شناسایی کرده و با نظارت و مدیریت اصولی کودکان را به آنها تحویل دهند. در این صورت می توان امیدوار بود که این سرمایه های ملی و منابع انسانی در مسیر درست تربیت و رشد قرار گرفته و راه بر باندهای مافیایی کودکان خیابانی و متکدی بسته شود.

دکتر ابهری در خاتمه بیان داشت: البته در برخی خانواده های حاشیه نشین و مهاجر پر جمعیت بودن خانواده و فقر ممکن است عامل فروش کودک شود اما با توجه به تجربیات میدانی سی ساله بنده در آسیب های اجتماعی درصد ناچیزی از والدین هستند که به خاطر فقر و یا تعداد بالای بچه، جگر گوشه خود را می فروشند وگرنه عامل اصلی آن اعتیاد یا فقدان روابط قانونی در تولد فرزند است.


ارسال نظرات