گزارش «بسیج» از آب رفتن هر روزه اعتماد مردم به نظام بانکی؛
ضعف در ساماندهی موسسات مالی و اعتباری را می توان از شاخصه های عملکردی بانک مرکزی دانست.
کد خبر: ۸۸۱۱۵۶۵
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۹

خبرگزاری بسیج -محمد فراهانی: ضعف در ساماندهی موسسات مالی و اعتباری را می توان از شاخصه های بانک مرکزی دولت تدبیر و امید دانست، شاخصه ای که با تمام هدف گذاری ها، شعارها و وعده های مسئولین امر برای ایجاد تحول در نظام بانکی کشور مغایرت دارد. نارضایتی های موجود از وضعیت نامشخص و مبهم سه مؤسسه مالی و اعتباری میزان، ثامن الحجج و اخیرا کاسپین نیز اثباتی بر این موضوع است.

حدود یک سال از انحلال تعاونی اعتباری ثامن الحجج می گذرد، مجموعه ای که چندین سال با حدود 450 شعبه در سراسر کشور در حالی فعالیت می کرد که تبلیغات گسترده ای را در رسانه ملی نیز داشت و از همین رو سرمایه قابل توجهی را جذب کرده بود که به یکباره با اعلام غیرمجاز بودن فعالیت این تعاونی اعتباری، کار به انحلال و تعلیق فعالیتش انجامید و از آن پس سپرده گذاران ثامن الحجج که مبالغ سنگینی را به این موسسه غیرمجاز سپرده بودند دست به هر نوع اعتراضی زدند تا بتوانند پاسخی از مسئولین بگیرند و در نهایت انتشار یک اقرارنامه از سوی بانک مرکزی، تنها پاسخ متولی نظام بانکی به این معضل بود.

بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی سپرده گذاران تعاونی ثامن الحجج باید اقرار می کردند که از غیرمجاز بودن فعالیت موسسه ثامن الحجج مطلع بوده و در آن سپرده گذاری کرده اند و اقرار به این موضوع تنها راه بازپرداخت سرمایه سپرده گذاران از سوی بانک عامل بود، همین امر موجب تشدید اعتراض سپرده گذاران شد؛ سؤال اینجاست که چگونه یک مؤسسه غیرمجاز با این حجم از سرمایه و شعب در سراسر کشور فعالیت می کرده است؟!

خبرگزاری بسیج پیش از این نیز طی گزارش هایی نسبت به بروز بی اعتمادی و ناامنی در نظام بانکی در پی انحلال مؤسسات مالی و اعتباری فعال هشدارد داده بود اما ضعف بانک مرکزی در سیاستگذاری های خود نه تنها گوشه ای از این مشکلات را کم نکرد، بلکه در جدیدترین مورد، موسسه اعتباری کاسپین که بر خلاف دو موسسه میزان و ثامن الحجج، دارای مجوز رسمی از بانک مرکزی نیز بوده است، دچار مشکل در انحلال تعاونی های خود و نارضایتی سپرده گذارانش شده است.

مشکلات کاسپین از تعاونی فرشتگان که یکی از تعاونی های ادغام شده در کاسپین است نشأت می گیرد. موضوع آن بود که دادستان تهران در جلسه ای از تخلفات و فساد مالی برخی از مدیران این تعاونی خبر داد که در پی آن سپرده گذاران که پیش از این فضای نا امن سپرده گذاری در مؤسسات اعتباری را مشاهده کرده بودند برای گریز از هرگونه خطر احتمالی به شعب موسسه کاسپین مراجعه کرده و حساب های خود را خالی می کنند، طبیعتا بزرگترین بانکها نیز در این مواقع با کمبود نقدینگی مواجه می شوند که کاسپین هم دچار این مشکل شد.

حال سپرده گذاران نگران از سرمایه خود تنها پاسخی که از بانک مرکزی دریافت کرده اند این بوده که این موسسه کاسپین است که باید پاسخگوی مشتریانش باشد. اینچنین بود که چند روزی است مشتریان موسسه کاسپین مقابل این مؤسسه مالی و اعتباری دست به تجمعات اعتراض آمیز زده اند. البته تجمع سپرده گذاران کاسپین فراتر از این نیز رفت چنانچه آنان در اقدامی به صورت مشترک با سپرده گذاران ثامن الحجج مقابل ساختمان بانک مرکزی تجمع کردند؛ هم اکنون این اقدام مشترک، زنگ خطری برای بانک مرکزی است . زنگ خطری که نشان می دهد بانک مرکزی که خود باید اعتماد مردم به سیستم بانکی در کشور را اضافه نماید در صدد زدودن اعتماد ملی به نظام بانکی است که قطعا اثرات این تجربه تلخ سالها بر پیکره نظام بانکی کشور خواهد ماند.

پیگیری های خبرگزاری بسیج حاکی از آن است که به دنبال نابسامانی های مؤسسات اعتباری و مشکلات بوجود آمده برای سه مؤسسه مذکور، برخی از مؤسسات مالی و اعتباری مجاز و غیر مجاز نیز با افزایش مراجعه سپرده گذاران برای خالی کردن حساب های خود مواجه شده اند. در این شرایط لازم است تا بانک مرکزی رویه خود در برخورد با مؤسسات مالی و اعتباری را اصلاح نموده تا از بحران بزرگ بی اعتمادی مردم که پیش روی نظام بانکی کشور است در امان بماند. این در حالیست که هنوز هیچگونه اقدام عملی بانک مرکزی برای تامین نظر سپرده گزاران در موسسات مالی و اعتباری زیر نظر بانک مرکزی صورت نگرفته و راهکار مشخصی برای حمایت از مردم و نیز جلب اعتماد آنان به مجموعه پولی و مالی کشور اعلام نشده است.


 

ارسال نظرات