دادستان اردبیل:

سیاست کاهش جمعیت کیفری زندانهای اردبیل پیگیری شود

کد خبر: ۸۸۱۱۶۴۹
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل از تسنیم، ناصر عتباتی در مراسم تودیع و معارفه دادیار ناظر زندان اردبیل با اشاره به سختی کار در زندانها اظهار داشت: کار در زندان یک کار متعارف و معمولی نیست، سختی نه از این بابت که ما در یک محیط محصور و بسته به نام زندان هستیم بلکه سخت از بابت اهمیت و حساسیت کار و از بابت تاثیرات روحی و روانی که از این محیط می‌گیریم چرا که با جمع قابل ملاحظه‌ای انسان با خلقیات و روحیات مختلف سر و کار داریم و به همان تعداد خانواده‌های زندانیان که پیگیر مشکلات اینها هستند و خودشان نیز دچار مشکلاتی شده‌اند.

وی با بیان اینکه تمامی کسانی که در زندان هستند تنها باید مجازات تعیین شده در قانون را تحمل کنند و باید حقوق شهروندی زندانیان به صورت کامل رعایت شود، افزود: 70 تا 80 درصد کسانی که امروز در زندان هستند متاثر از محیط، اجتماع، فرهنگ و اقتصاد و نوسانات مالی بازار در حبس هستند، یک سری مسائل بعضاً خارج از اختیارات و کنترل اینها اتفاق افتاده است و این افراد به ناچار در زندان به سر می‌برند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل از دادیار ناظر زندان خواست تا به صورت مستمر در زندان حضور یافته و به صورت چهره به چهره با زندانیان دیدار و گفت‌وگو کرده و مسائل و مشکلات قضایی آنها را پیگیری کند.

عتباتی مردم را ناظر و داور اعمال مسئولان برشمرد و گفت: مردم به خوبی تشخیص می‌دهند که چه کاری برای رضای خدا و حل مشکلات آنها است پس باید در اعطاء تسهیلات به زندانیان از تبعیض بین آنها و سفارش پذیری به صورت کامل اجتناب شود چرا که این مساله هم در اخلاق هم شریعت و هم عرف پسندیده نیست.

وی ساماندهی امور زندانها، کاهش جمعیت کیفری، پیگیری تعیین وضعیت قضایی زندانیان و رسیدگی به مشکلات آنها را از وظایف اصلی دادیار ناظر زندان برشمرد و برای دادیار ناظر زندان جدید که قبلا در شهرستان سراب به عنوان دادیار ناظر زندان فعالیت داشته و با این وظیفه آشناست آرزوی توفیق کرد.

مدیرکل زندانهای استان اردبیل نیز در این آئین بیان کرد: در زندان تمام امور قضایی زندانیان وابسته به تدبیر دادیار ناظر زندان است و با برنامه‌ریزی و فعالیت اوست که مشکلات قضایی زندانیان کاهش می‌یابد و کاهش مشکلات قضایی مددجویان بالا رفتن ضریب امنیتی زندان و کاهش آسیب رفتارهای پر خطر زندانیان است.

مراد فتحی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از جمعیت کیفری زندانیان استان در زندان مرکزی هستند، افزود: جمعیت کیفری قابل توجه مرکز استان نسبت به کل استان بی شک میزان بالای اهمیت نظارت بر این مراکز را معلوم می‌کند و دادیار ناظر زندان مرکز استان نقش بسزایی در اجرایی کردن سیاست کاهش جمعیت کیفری در زندانها و مراکز اقدامات تامینی و تربیتی دارد.

وی تصریح کرد: از سویی دیگر حجم بالای مراجعه به دفتر دادیار ناظر زندان مرکز استان صبر و شکیبایی و حوصله مضاعف و تلاش بیشتری را می‌طلبد تا کسانی را که خداوند ما را تنها ملجاء و پناهگاه آنها قرار داده با امید و کارگشایی نسبت به آنها برخورد کنیم.

مدیرکل زندانهای استان اردبیل با اشاره به گسترش اشتغال زندانیان و فعالیتهای مثبت انجام شده در حوزه ساماندهی امور زندانیان و کاهش جمعیت کیفری در زمان دادیار پیش ناظر زندان اردبیل، اظهار امید واری کرد این رویه مثبت با حضور دادیار ناظر زندان جدید با شتاب بیشتری پیگیری شود.

در این آئین با تجلیل از زحمات لطفی به عنوان دادیار ناظر پیشین زندان اردبیل، اعلایی به عنوان دادیار ناظر این زندان برای نظارت بر مراکز اقدامات تامینی و تربیتی مرکز استان منصوب و معرفی شد.
ارسال نظرات