خبرگزاری بسیج: رئیس انجمن مدیریت بحران کشور، در پی بروز حادثه آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو تهران گفت: علت اصلی چنین حوادثی، عدم استقرار سامانه مدیریت بحران در مجتمع‌های گوناگون است و این اقدام باید قبل از وقوع حوادث صورت گیرد که شاهد تلفات و خسارات ناشی از آن نباشیم.
کد خبر: ۸۸۱۱۸۱۳
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۳

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج به نقل از بسیج جامعه پزشکی   غلامرضا پورحیدری، رئیس انجمن مدیریت بحران کشور در پی بروز حادثه آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو تهران، اظهار داشت:  وقتی فرو ریختن یک ساختمان همزمان با یک آتش سوزی مهیب صورت می گیرد، قطعاً پاسخ سوالی مبنی براینکه "آیا فرو ریختن ساختمان پلاسکو صرفاً به لحاظ قدمت آن بود؟" منفی است زیرا چنین آتش سوزی بعید نیست که منجر به ریزش بسیاری از ساختمان‌های جدیدالاحداث نیز شود.

وی درباره هشدارهایی که درباره قدمت این ساختمان داده شده بود، گفت: طرح چنین موضوعی بیشتر به خلط مبحث می‌ماند تا بررسی دقیق علت های زمینه ای حادثه. در حادثه قبلی خیابان جمهوری هم عمده‌ی بحث روی باز نشدن نردبان آتش نشانی متمرکز شد و مسائل اصولی مربوط به ایمنی و مدیریت حادثه مورد غفلت واقع شد؛ متاسفانه به کرات شاهد انحراف بحث از زمینه اصلی حادثه بوده‌ایم که خود علت تکرار این حادثه‌هاست و مطمئناً این حادثه آخرین حادثه نخواهد بود.

 

پورحیدری، گفت: اگر علت حادثه قدمت ساختمان و غیرایمن بودن آن بوده که قطعا بی‌تاثیر هم نبوده است، چرا اداره کنندگان حادثه آتش‌سوزی خودشان به دام افتادند و در این‌باره احتیاط لازم صورت نگرفته است؛ پس ورود به حادثه هم بدون ارزیابی محیط بوده است که جای تامل دارد!

رئیس انجمن مدیریت بحران کشور، علت اصلی بروز چنین حوادثی را اینچنین بیان کرد: علت عدم استقرار سامانه مدیریت بحران در مجتمع‌های گوناگون است و این اقدام باید قبل از وقوع حوادث صورت گیرد که شاهد تلفات و خسارات ناشی از آنها نباشیم.

وی ادامه داد: پس از حادثه آتش سوزی ساختمان ده طبقه در خیابان جمهوری در سال ۹۲، بلافاصله انجمن علمی مدیریت بحران ایران کتابی کاملاً کاربردی با عنوان "راهنمای برنامه‌ریزی بحران در مجتمع‌ها" را منتشر کرد و آن را به سازمان مدیریت بحران کشور، شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری تهران، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، سازمان ملی استاندارد و مراکز متعدد دیگری معرفی کرد، اما در عمل مورد استقبال و بهره برداری و بکارگیری قرار نگرفت.

پورحیدری، درباره چگونگی جلوگیری از بروز این حادثه با استقرار سامانه مدیریت بحران، گفت: استقرار چنین سامانه‌ای، سبب می‌شد که مدیران مجموعه موظف باشند، خطرات مختلف را رصد کرده و اقدمات پیشگیرانه و آمادگی را به اجرا بگذارند؛ به عبارت دیگر، اگر مدیریت حادثه در این ساختمان جایگاهی داشت، هیچگاه آتش‌سوزی در آن رخ نمی‌داد و اگر رخ می داد در مراحل اولیه کنترل می شد و به این حادثه هولناک بدل نمی‌شد و همچنین به قدمت و میزان تحمل بار و سایر مخاطرات نیز توجه می‌شد.

این استاد دانشگاه، درباره وجود مکاتبات اقدامات گفته شده انجمن،گفت: مکاتبات اقدامات انجمن تماماً موجود است و بخشی از آنها در کتابی که برخی فعالیت‌های انجمن را مستند کرده، در دست انتشار است.

وی در ادامه رئوس فعالیت‌های انجمن علمی مدیریت بحران ایران را یادآور شد و گفت: علاوه بر مکاتبات با مراجع مختلف کشوری و شهر تهران، کتاب‌های متعددی در این زمینه منتشر شده است که امروز نیاز عمده در این زمینه را مرتفع می سازد.

پورحیدری، درباره دسترسی به این کتاب‌ها گفت: انتشارات شناخت زندگی با همکاری انجمن این کتب را منتشر نموده و عرضه این کتاب‌ها را در هر زمان تضمین کرده است؛ کافی است به سایت انتشارات یا سایت انجمن مراجعه شود؛ اطلاعات مربوط به کتابها و نحوه تهیه آنها در دسترس خواهد بود.

این استاد دانشگاه در پایان با آرزوی نجات جان هموطنان و آتش نشانان فداکار، متذکر شد: این بدان معناست که استقرار سامانه مدیریت بحران در سطح کشور، در سطح شهر و سطح مجتمع‌ها یک ضرورت است که برای آن باید فرایند استاندارد تعریف کرد و اجرای آن را الزامی کرد درحالیکه متاسفانه در هیچ‌یک از این سطوح توجه جدی به آن نشده است و این وضعیت غفلت‌آمیز همچنان خسارات و تلفات را به کشورمان تحمیل خواهد کرد.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات