خبرهای داغ:
صدای عشایر به گوش مسئولین می رسد؟

عشایر دارند از درون نابود می شوند/ نمی خواهند عشایر ایل سنگسری پابرجا بمانند

یک عشایر با بیان اینکه نمیخواهند عشایر ایل سنگسری پا برجا بمانند، گفت: مشکلات عشایر واقعا لگام گسیخته شده و تولید کننده محض با بهترین کیفیت دارند نابود می شوند.
کد خبر: ۸۸۱۱۸۵۷
|
۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴

به گزارش سرویس بسیج عشایری خبرگزاری بسیج، در بررسی مشکلات عشایر مهدیشهر که طی گفتمانی در یکی از گروههای تلگرامی انجام شد، عشایر و شهروندان مهدیشهری مشکلات خود را بیان کردند و خواستار رسیدگی و رفع آن از مسئولین شدند.

یک شهروند عشایر از بی مهری قرار گرفتن عشایر سخن به میان آورد و گفت: متاسفانه این قشر واقعا مورد بی مهری و کم لطفی قرار گرفته و دلسوزی واقعی و مناسب و حتی ایفای وظیفه و شریعت اصلی از جانب مسئولین و مقامات ذی ربط صورت نگرفته است

وی اظهار کرد: دولت باید در تشخیص واقعی این قشر تمام تلاش خود را کرده و به کسانی که واقعا دامدارند(نه دامدار دروغین و فرضی) وام بدون بهره (بدون سود) بدهد و در فصول مربوط به فروش فرآورده های لبنی و دامی در فکر تدابیر و چاره اندیشی در جهت فروش مناسب و ایجاد بازار مناسبی که واقعا در عشایر انگیزه جهت پیشرفت بیشتر در بحث تولیدات دامی می نماید، کند.

این شهروند افزود: عشایر کوچرو برای چرای دام چه در تابستان(ییلاق) و چه در زمستان(قشلاق) با محدودیت زیادی مواجه می باشند مثلا در فصل بهار در ماههای اردیبهشت و خرداد و در فصل پاییز در ماههای شهریور و پس از آن در مکانی که باید دامها چرا نمایند فاقد مجوز می باشند.

وی ادامه داد: برای امنیت دامها در فصل زمستان مکانی که در دسترس دامداران باشد و امنیت لازم برای دامهایشان وجود داشته باشد(برای جلوگیری از سرقت و تلف شدن دامها بر اثر عوامل مختلف اقلیمی مانند تغییرات آب و هوا و....) که بتوانند در امنیت کامل از این تخصص مفید عشایر که از زمان اجدادشان آن را کسب کرده اند این کار تولیدی و خدمت به جامعه را انجام دهند و بایستی شرایط لازم مهیا شود.

عشایر دیگری با اشاره به مشکلات عدیده عشایر ایل سنگسری بیان کرد: مشکل عشایر یکی دو مشکل نیست آدم می ماند از کدام مشکل عشایر بگوید. نمیدانم در قوانین دستگاههای اجرایی، سهمی برای خدمات به عشایر مهدیشهر قائل شدند ؟

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه میشود از بازار فروش تهران که به شهرستان مهدیشهر نزدیک است استفاده کنیم ولی متاسفانه هیچ اراده ای از سوی مسئولین وجود نداره که حداقل سهمی برای فروش بره سنگسری در غرفه های تهران قائل شوند یا تضمینی برای خرید دام داشته باشند که همین مشکل باعث شده بعضی از قصابان تهران از برند گوشت بره سنگسری سوء استفاده کنند و دام شهرهای اطراف را به اسم بره سنگسری کشتار می کنند.

این شهروند مهدیشهری تصریح کرد: در این چند سالی که طبیعت روی خوش به عشایر نشان نداده و گرفتار بحران خشکسالی شدند ولی نه تنها هیچ حمایتی نشدند بلکه با قیمت فضایی علوفه مواجه شدن که درعرض یک سال قیمت جو چهار پنج برابر شد ولی قیمت گوشت در فصل عرضه زیر قیمت بازار رسید. 

وی گفت: کاش مسئولین میدانستند که اگر از عشایر ما صدایی بلند نمی شود از رضایتشان نیست بلکه از سخاوت و بلند نظری آنها است وگرنه مشکلات دارد از درون نابودشان می کند.

این عشایر ادامه داد: در کنار شغل عشایر بیش از  40 شغل دارند ارتزاق می کنند ولی با بی توجهی مسئولین و عدم حمایت از این قشر زحمتکش چند سال دیگر هیچ دامی وجود نخواهد داشت و آن وقت است که کشور ما وارد کننده گوشت بی کیفیت می شود.

یکی دیگر از عشایر زوال عشایر را هشدار داد و اظهار کرد: عشایر ایل سنگسر امروزه به مانند یک گوله یخ زیر آفتاب در چله تابستان می ماند و با سرعت باور نکردنی رو به زوال می رود و در حال سقوط است.

وی با نا امیدی از حل شدن مشکل عشایر، افزود: تا زمانی که گوشت وارد می شود و هیچ کنترلی در نحوه ورود گوشت به کشور نیست متاسفانه مشکل عشایر حل شدنی نیست.

این شهروند با انتقاد از کوچ دادن اجباری دام ها در مراتع، گفت: وقتی کویر هستیم به عناوینی فشار می آورند که هنوز 13 فروردین نشده بار کنید و بروید و وقتی هم ییلاق هستیم هنوز "نرون" سر نرسیده باز جنگلبان می آید می گوید گله را حرکت بدهید که اگر دفعه بعد بیایم می شماریم جریمه می شوید و عشایر از اینجا مانده و از آنجا رانده شده است. 

وی بیان کرد: متاسفانه عشایر در هیچ موردی حمایت نمی شوند، الان مخارج واکسن، شربت و سم را در نظر بگیریم لااقل در این مخارج هم تخفیف قائل نمی شوند که درصدی را دولت بدهد. دامدار باید پول علوفه، جو،کرایه حمل و نقل پاییز و بهار، یا مراتع همه را بدهد.

این عشایر تصریح کرد: اگر مسئولین توجهی نداشته باشند و مشکلات لاینحل باقی بماند و با این روند پیش برود دور نیست که حتی نژاد گوسفند سنگسری به تاریخ بپیوندد و منقرض شود، اینها شوخی نیست و واقعیت است.

عشایر دیگری با بیان اینکه نمیخواهند عشایر ایل سنگسری پا برجا بماند، افزود: مشکلات عشایر واقعا لگام گسیخته شده و یک تولید کننده محض با بهترین کیفیت دارد نابود می شود.

وی خشکسالی پی در پی، بیماریهای دامی که تاثیرش ازبین رفتن دام مادر ومولد بوده، تهیه علوفه با بدترین کیفیت وبالاترین قیمت به دلیل نداشتن پشتوانه مالی و مهمتر از همه فروش گوشت با کمترین قیمت ممکن باز هم به دلیل نداشتن پشتوانه مالی و سازمانی که خرید گوشت را پشتیبانی کند را از مهمترین مشکلات برشمرد.


ارسال نظرات