معاون نهاد رهبری دردانشگاه پیام نور اردبیل:

تناسب تبلیغ با پیام؛ مورد توجه مبلغان دینی

تناسب تبلیغ با پیام و موقعیت زمانی و مکانی آن، از مهم ترین موضوعاتی است که باید همواره مورد توجه مبلغان دینی قرار گیرد.
کد خبر: ۸۸۱۲۰۳۷
|
۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
حجت السلام و المسلمین ابراهیم پورحسین فر معاون نهاد رهبری در دانشگاه پیام نور اردبیل و مدرس دانشگاههای اردبیل در گفتگو با خبرگزاری بسیج اردبیل، با اشاره به موضوع رسالت رسانه در تبلیغ آموزه‌های دینی و قرآنی، تصریح کرد: امروز وسایل ارتباط جمعی (رادیو، تلویزیون و اینترنت) از مهم ترین لوازم زندگی ما شده اند و بدون هیچ مانع و محدودیتی مرزهای جغرافیایی را در می نوردند و از مهم ترین راههای کسب آگاهی و اطلاعات و از فراگیرترین، عمومی ترین و توانمندترین منابع معرفتی بشر به شمار می روند.

مدرس دانشگاه ادامه داد: این ابزارهای تبلیغی که با رشد فزاینده ای در حال تعدد و تکثرند، برآن اند که با تهیه و پخش برنامه های متنوع و جذاب و بهره گیری از غرائض، احساسات و حتی فطریات انسانی در رقابتی شکننده، عرصه را بر فرهنگهای رقیب، تنگ کنند و با در اختیار گرفتن افکار مخاطبان و تغییر نگرش در آنان رفتارشان رانیز کنترل نمایند.

وی یادآور شد: فلسفه وجودی هر رسانه ای، ارتباط و جذب مخاطب است. تعدد و تکثر تصاعدی وسایل ارتباط جمعی، محدودیت زمان و توان مخاطبان از طرفی و آثار مخرب انفجار اطلاعات و ترویج افکار سکولاری در سطوح مختلف، از طرف دیگر، ما را در عرصه رقابتی جدی قرار داده است که ضمن جدیت در تبلیغ و گسترش ارزشهای الهی، باید به مجاهدت در این جهاد فرهنگی بپردازیم و شگردهای تبلیغی دشمن را شناسایی و با آنها مقابله کنیم.

پورحسین فر تصریح کرد: با توجه به موقعیت رسانه ملی در ایران، شناسایی جایگاه ویژه آن در سپهر رسانه ای جهان برای تبیین اهداف انقلاب و ترویج ارزشهای اسلامی در داخل و خارج از کشور از اهمیت ویژه برخوردار است؛ زیرا وضعیت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در دنیا از جهات مختلف کاملاً ویژه و منحصر به فرد است.

معاون نهاد رهبری دردانشگاه پیام نور اردبیل ومدرس دانشگاههای اردبیل گفت: ما باید به عنوان متولیان نهاد دینی در کشور، تکلیف خود را با این ظرفیت ویژه که اکنون کاملاً می تواند و باید در خدمت ترویج معارف اسلامی و مقابله با پیامهای گمراه کننده دشمنان قرار گیرد روشن کنیم.دین مبین اسلام، آیینی «جهانی» و «جاودانه» است و آمده تا رابطه بین «خدا»، «انسان» و «جهان» را تبیین و تنظیم کند. چنین دینی برای تحقق ویژگیهایی که از «خاتمیت» آن برخاسته، ماهیتا باید تبلیغی نیز باشد و از همه ظرفیتها برای گسترش خود بهره ببرد تا مفاهیم و پیامهای آسمانی آن به همه انسانها برای همیشه و در همه جا برسد و اتمام حجت محقق گردد.

وی افزود: رابطه تبلیغ با امر به معروف و نهی از منکر می تواند همگانی، همه جایی و همیشگی بودن این فرضیه الهی را از بُعد فردی و حکومتی ثابت کند.تناسب تبلیغ با پیام و موقعیت زمانی و مکانی آن، از مهم ترین موضوعاتی است که باید همواره مورد توجه مبلغان دینی قرار گیرد. از این جهت است که معجزات انبیای الهی علیهم السلام نیز با هم تفاوت داشته و مناسب موقعیت زمانی و مکانی و مخاطب ایشان بوده است.

معاون نهاد رهبری دردانشگاه پیام نور اردبیل ومدرس دانشگاههای اردبیل ادامه داد: قرآن کریم نیز ما را مأمور می کند که در مقابل دشمنان، خود را از هر جهت توانمند کنیم. در سایه این دستور ما باید به آن درجه از توانمندی نایل شویم که موجب ارهاب دشمنان شود. اکنون باید ببینیم مظهر توانمندی هر ملت و فرهنگ چیست و جبهه دشمن چه تغییراتی پیدا کرده است و در جهاد فرهنگی، ابزارها و شیوه مبارزه چیست و چگونه باید خود را به درجه ای از توانمندی تبلیغی برسانیم که موجب ارهاب دشمنان فرهنگ اسلام ناب محمدی شویم؟ آیا قدرت رسانه ها یکی از مهم ترین مصادیق توانمندی دشمن در جبهه فرهنگی نیست؟

وی اضافه کرد:سیره پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام گویای این حقیقت است که آنان نیز برای ترویج اسلام و تعمیم ارزشهای الهی از تمام ابزارها، قالبها و شیوه های تبلیغی در چار چوپ دستورات شرع مقدس بهره گرفته و از ارتباطات «گفتاری»، «نوشتاری» و حتی «دیداری» به خوبی استفاده کرده اند.اسلام برای توانمند کردن جامعه اسلامی در مقابل توطئه های دشمن، دستوراتی مبنی بر شناخت دشمن و یادگیری شگردهای آنان جهت خنثی سازی آثار مخرب فرهنگی داده است و تعلیم و تعلم برخی از فنون را لازم می داند.

پورحسین فر تصریح کرد:این دستور با رویکردهایی چون: کاهش آثار سوء، تولیدات همانند، مقابله به مثل، خنثی سازی و مقابله با نقشه های شوم آنان صادر شده است که آثار سوء و عملکرد سحرگونه رسانه های صوتی و تصویری، ما را ملزم به فراگیری و مجاهده علمی و فرهنگی در این جبهه می کند.

گفتگو: سیما میرقاسمی


ارسال نظرات